וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך: מספר הבגרויות יצומצם, חמש בחינות יישארו

לאחר שבתחילת השנה המשרד הציב שש בחינות בגרות כיעד לשנת הלימודים, הודיע גלנט על הורדה של בחינה חיצונית נוספת. התלמידים יחויבו להיבחן במתמטיקה, אנגלית ושפת אם, לצד מקצוע הומניסטי אחד ומקצוע מורחב לבחירתם

בווידאו: אדלשטיין אומר שהתקבלה ההחלטה הנכונה לפתוח את מערכת החינוך/צילום: לע"מ

משרד החינוך הודיע היום (חמישי) על צמצום נוסף במספר בחינות הבגרות החיצוניות, והכריז כי בשנת הלימודים הקרובה ייבחנו התלמידים רק בחמישה מבחנים - ולא בשישה, כפי שהוצע בתחילת השנה. על פי התכנית, התלמידים יחויבו להיבחן במתמטיקה, אנגלית ושפת אם, לצד מקצוע הומניסטי אחד לבחירתם (ספרות, תנ"ך, היסטוריה ואזרחות) ומקצוע מורחב אחד נוסף (כימיה/ פיסיקה/ מדעי המחשב/ תיאטרון/ מחול/ קולנוע/תורה שבעל פה/ לימודי ארץ ישראל).

ההחלטה על הפחתת בחינות הבגרות לחמישה מגיעה לאחר שטרם פתיחת שנת הלימודים תשפ"א קבע השר גלנט על צמצום משמונה לשישה מקצועות חיצוניים. זאת ברקע הפערים שצברו התלמידים מעת שנסגרו מוסדות החינוך והמעבר שלהם למתכונת של למידה ממושכת מרחוק. ההחלטה תחול על בגרויות חורף תשפ"א (שיחלו בפברואר 2021) ועל בגרות קיץ תשפ"א (שיחלו במאי 2021).

תלמידי תיכון ביהוד בבחינת בגרות, יולי 2020. יוסי זליגר\ פלאש 90, פלאש 90
תלמידי תיכון בעת בחינת בגרות/פלאש 90, יוסי זליגר\ פלאש 90

ההחלטה על צמצום היקף הבגרויות מצטרפת להחלטה על התאמות נוספות, שכוללות מיקוד של חומר הבחינה, צמצומו או הגדלה של בחירת הנושאים והשאלות בתוך הבחינות. לכל אחד מהמקצועות נעשתה התאמה דיפרנציאלית, שעולה בקנה אחד עם צרכי המקצוע, לאחר מיפוי ובחינה מעמיקה שעשו המפקחים הארציים בתוך המקצוע יחד עם מנהלי בתי הספר והמורים המגישים לבגרות.

פירוט מלא של ההתאמות בכל המגזרים מצוי באתר "לומדים בביטחון", בעוד ההתאמות שיינתנו במקצועות ההגבר של קיץ תשפ"א יפורסמו בהמשך.

לצד פרסום ההתאמות למבחנים החיצוניים, פרסם משרד החינוך לבחירת בתי הספר גם מודלים אפשריים להערכה של מקצועות בהערכה בית ספרית. מודלים אלה יסייעו למורים לתכנן וליישם תהליכי למידה והערכה מתמשכים, שמביאים לידי ביטוי את היכולות את האישיות של כל תלמידה ותלמיד.

שר החינוך יואב גלנט במרכז השליטה של משרד החינוך, 29 בנובמבר 2020. עודד קרני, אתר רשמי
"טובת התלמידים עומדת לנגד עינינו". גלנט/אתר רשמי, עודד קרני

שר החינוך יואב גלנט אמר כי "טובת התלמידים עומדת לנגד עינינו. נמצה את כל הכלים העומדים לרשותנו כדי לתת לתלמידי ישראל הזדמנות ראויה ואמיתית להצליח". לדבריו, "הסגר הממושך ועמו מתכונת הלמידה הממושכת מרחוק הובילו לפערים לימודיים המחייבים התאמת הבחינות. לנוכח התנאים שנוצרו, החלטתי כי תבוטל בחינת בגרות חיצונית נוספת, ולצד זה ייעשה מיקוד נוסף של החומר, צמצום של החומר הנלמד והגדלת הבחירה בין הנושאים והשאלות במבחנים".

בארגון המנהיגים, שהוביל קמפיין לצמצום בחינות בגרות, מברכים על ההחלטה. לדברי ראש הארגון, יואב פרידן, "ההודעה לעיתונות נעשתה במהירות. היא נראית כצעד בכיוון הנכון ועדיין יידרש להבין כיצד המדיניות מתבצעת בפעול בפרט צמצום היקפי דרישות הלכה למעשה".

מיכל כהן, מנכ"לית קרן רש"י ומנכ"לית משרד החינוך לשעבר, המייעצת לפרויקטור הקורונה, הבהירה כי צמצום בחינות הבגרות השנה הוא תהליך חיובי. "לא צריך להיבהל מצמצום הבחינות, לימודים לבגרויות זה ממש לא הדבר החשוב ביותר לנוער שלנו השנה. ייתכן שבחסות הקורונה נזכה לתהליך חיובי שהיה צריך לקרות ממזמן: צמצום בחינות הבגרות ולמידה שאינה מוכוונת בגרויות בלבד".

לדברי נתי שטרן, מנהל בית ספר עירוני ד' בתל אביב, "בהחלט החלטה חיובית, אבל עדיין לא פרופורציונלית למצב. במתווה הנוכחי לא ניתן להתקרב להשלמת החומר הנדרש בחמישה מקצועות. נדרשת הפחתה נוספת במספר הבחינות (לטובת הערכה בית ספרית) וצמצום מידי של חומר הלימוד. חבל שמשרד החינוך לא מנצל את ההזדמנות יוצאת הדופן שהקורונה מייצרת כדי לבדוק לעומק ולטווח ארוך ולשנות מהיסוד את תפיסת הבחינות שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully