וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאסר ל-14 הסייענים בפיגועים בשרלי הבדו והמרכול הכשר בפריז

16.12.2020 / 21:56

שלושה נשפטו בהיעדרם לאורך המשפט המתוקשר, שבמהלכו חוותה צרפת גל טרור נוסף, היחידה מהם שעדיין ככל הנראה בחיים היא חיאת בומאדין, אשתו של המחבל מהמרכול שברחה לסוריה, וקיבלה 30 שנות מאסר. 17 איש נרצחו בשלושת ימי הפיגועים. "סופו של משפט משוגע אך חיוני"

בווידאו: הפגנה בפריז לזכר המורה שנרצח בעריפת ראש/צילום: רויטרס

בית משפט בצרפת הרשיע היום (רביעי) 14 אנשים במעורבות בפיגועי ינואר 2015, וגזר עליהם עד 30 שנות מאסר. בין המורשעים הייתה היאת בומאדין, אלמנתו של תומך דאעש שרצח ארבעה אנשים במרכול הכשר, שנמלטה לסוריה ולפי ההערכות עדיין בחיים. היא הייתה אחת משלושה נאשמים שעמדו לדין בהיעדרם, אך השניים הנוספים ככל הנראה כבר אינם בין החיים.

העונשים נגזרו לאחר שלושה חודשים של משפט, שבמהלכם חוותה המדינה גל טרור מחודש, הידבקויות בנגיף הקורונה בקרב הנאשמים ועדויות קשות של ניצולים מהמתקפות שעדיין מזעזעות את צרפת. הפיגועים במשרדי המגזין הסאטירי "שרלי הבדו" ובמרכול התפרסו לאורך שלושה ימים, בין 7 ל-9 בינואר 2015, וכל שלושת המחבלים נהרגו על ידי המשטרה אחרי שרצחו 17 איש.

שוטר מאבטח את האולם שבו מתנהל משפט סייעני הפיגועים בפריז, צרפת, 16 בדצמבר 2020. AP
המשפט נדחה בחודש בעקבות הקורונה. שוטר מחוץ לאולם, היום/AP

11 הגברים שנשפטו בפועל היו חלק ממעגל חברים ומכרים פליליים של המחבלים, ולטענתם כל סיוע שייתכן שנתנו לא היה בידיעתם על מה שעומד להתרחש. פטריק קלוגמן, עורך דין של ניצולים מהפיגוע במרכול, אמר כי גזר הדין שולח מסר לתומכי טרור. "אנחנו מאשימים את התליין אבל בסוף יותר גרוע להיות הנהג שלו", אמר.

אחד מהם היה עלי ריזה פולאט, שתואר כסגנו של אמדי קוליבאלי, המחבל מהמרכול הכשר, שנשלח לארבע שנות מאסר אחרי שהורשע בעבירה פלילית אך לא בטרור. עורכת דינו של פולאט, שהידבקותו בקורונה הובילה לדחיית המשפט למשך חודש, אמרה שהוא שעיר לעזאזל וכי היא תערער על "המשפט הבדיוני".

לפי התביעה, החוקרים סרקו 37 מיליון בייטים של מידע סלולרי. בין אלו שעמדו לדין תחת אבטחה כבדה של שוטרים חמושים ועוטי מסיכות היו כמה שהחליפו עשרות מסרונים או שיחות עם קוליבאלי בימים שלפני הפיגוע.

בין העדות היו האלמנות של שריף וסעיד קוואשי, האחים פעילי אל-קאעדה שריססו את משרדי שרלי הבדו בעקבות פרסום איורים על הנביא מוחמד לאורך השנים.

קורין ריי, מאיירת שירדה לעשן ואולצה על ידיהם לפתוח את דלת הכניסה, תיארה כיצד צפתה באימה ברגעי הטבח. "לא נהרגתי, אבל מה שקרה לי היה מזעזע לחלוטין ואני אחיה עם זה עד סוף חיי", העידה.

אדם יהודי לצד כרזות זיכרון לקורבנות הפיגועים במרכול הכשר ושרלי הבדו בפריז, צרפת, ינואר 2015. רויטרס
הפיגועים זעזעו את צרפת. כרזות לזכר הנרצחים, 2015/רויטרס

יום לאחר הטבח במגזין, שבו נרצחו 12 איש, קוליבאלי ירה והרג שוטרת צעירה אחרי שניסה לתקוף ללא הצלחה מרכז קהילתי יהודי בפרבר של פריז. במקביל, האחים קוואשי היו במנוסה וצרפת הייתה אחוזת חרדה.

בתחילה, הרשויות לא קישרו בין האירועים והן סגרו על האחים בזמן הידיעות הראשוניות על התבצרות של חמוש במרכול יהודי באחר הצהריים של יום שישי, לקראת כניסת שבת. קוליבאלי היה חמוש ברובה, אקדחים וחומר נפץ, כשמצלמת GoPro על גופו. הוא ירה באחד העובדים ובלקוח במקום, ואז הרג לקוח נוסף לפני שהורה לקופאית לסגור את דלתות החנות.

הקורבן הראשון, יוהאן כהן, היה שרוע על הקרקע וקוליבאלי פנה לכ-20 בני הערובה במקום ושאל אם הוא צריך "לגמור אותו". למרות התחינות שלהם, הוא ירה בו. "אתם יהודים וצרפתים, שני הדברים שאני שונא יותר מכל", אמר קוליבאלי, לפי עדותה של הקופאית זרי סיבוני.

המחבל אמדי קוליבאלי וחברתו לחיים לשעבר חייאת בומדיין. לה מונד, צילום מסך
ברחה לסוריה ימים לפני הפיגועים. בומאדין לצד קוליבאלי/צילום מסך, לה מונד

כ-40 ק"מ משם, האחים קוושי היו מוקפים שוטרים בעודם מתבצרים בחנות הדפסות עם כמה בני ערובה משלהם. בסופו של דבר, כל שלושת המחבלים נהרגו בפשיטות כמעט בו-זמניות של המשטרה. זאת הייתה מתקפת הטרור הראשונה באירופה שעליה קיבל דאעש אחריות, ובהמשך אותה השנה הוא היה אחראי לפיגוע קטלני עוד יותר בפריז.

"זה סופו של משפט שהיה משוגע, מאיר עיניים, כואב אבל חיוני מאוד", אמר רישאר מלכה, עורך דין של שרלי הבדו.

התביעה אמרה כי האחים קוואשי מימנו בעצמם את המתקפה שלהם, בעוד שקוליבאלי ואשתו לקחו הלוואות במרמה. בומאדין, האישה היחידה שעמדה לדין, ברחה לסוריה ימים לפני הפיגועים והיא הופיעה מאז בתעמולה של הארגון הג'יהאדיסטי.

אחד העדים היה אסיר לשעבר, ששוחרר אחרי זמן קצר מסיבות שהן הסניגורים והן הקורבנות תיארו כלא ברורות, היה איש ימין קיצוני שהפך למודיע משטרתי, ולמעשה מכר כלי נשק לקוליבאלי.

גל טרור מחודש

לאורך המשפט, קיבלה צרפת תזכורת לאיום הטרור הניצב בפניה.

ב-25 בספטמבר, שלושה שבועות לאחר תחילתו, צעיר פקיסטני דקר שני אנשים מחוץ למשרדים לשעבר של שרלי הבדו, אחרי שהמגזין פרסם מחדש את הקריקטורות של מוחמד לקראת תחילת המשפט.

ב-16 באוקטובר, פליט צ'צ'ני בן 18 ערף את ראשו של המורה סמואל פאטי בפרברי פריז, אחרי שקיים שיעור על חופש הביטוי שבו הוצגו איורי מוחמד.

ב-30 באוקטובר, צעיר תוניסאי רצח שלושה אנשים בכנסייה בעיר ניס. בטלפון שלו הייתה לו תמונה של המחבל הצ'צ'ני והודעה קולית שבה תוארה צרפת בתור "ארץ הכופרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully