וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: נפתח משפטם של 14 נאשמים בפיגועים בשרלי הבדו והמרכול הכשר

יותר מחמש שנים אחרי המתקפות שבהן נרצחו 17 איש, יחל המשפט של אלו שסייעו למחבלים שחוסלו בזירות. שלושה מהם, שככל הנראה נהרגו בסוריה, עומדים לדין בהיעדרם. המשפט צפוי להימשך עד נובמבר, והוא יהיה משודר. לרגל תחילתו, פרסם "שרלי הבדו" את הקריקטורות על מוחמד

בווידאו: פתיחת משפט הסייענים בפיגוע ב"שרלי הבדו"/צילום: רויטרס

14 נאשמים עומד היום (רביעי) לדין בצרפת על סיוע למחבלים שביצעו את הפיגועים ב"שרלי הבדו" ובמרכול הכשר בינואר 2015. בסך הכול, נרצחו 17 איש בתוך שלושה ימים, והמתקפות החלו גל של טרור ברחבי המדינה שהשפעתו עדיין מורגשת. יותר מ-250 אנשים נהרגו מאז בפיגועי טרור שהכו בצרפת. שר הפנים, ז'רלד דרמנין, אמר כי המאבק באיומים נותר בעדיפות עליונה.

המשפט נפתח היום אחרי שנדחה ממרץ בשל מגיפת הקורונה, ובין ה-14 שלושה נאשמים שעומדים לדין בהיעדרם, אחרי שככל הידוע ברחו לסוריה ולעיראק והצטרפו לארגוני הטרור הפועלים שם. לפי ההערכות, הם נהרגו. 14 הסייענים נאשמים ברכישת כלי נשק ובעזרה לוגיסטית למתקפות. כ-200 איש לוקחים צד באישומים נגד 14 הסייעים, ואנשים ששרדו את המתקפות צפויים להעיד במשפט שיימשך עד נובמבר ולפתוח מחדש את הפצעים.

קלואי ורלק איבדה את בעלה המאייר ברנדר ורלק, שכונה "טיגנו". "הוא מת עם הטוש בידיו", היא אמרה לתחנת הרדיו RTL. "הוא מעולם לא ויתר".

שוטרים מאבטחים את בית המשפט בפריז לקראת פתיחת משפט שרלי הבדו, 2 בספטמבר 2020. רויטרס
הכוננות עדיין גבוהה. שוטרים מחוץ לבית המשפט בפריז, היום (צילום: רויטרס)/רויטרס

הפיגועים החלו ב-7 בינואר 2015, אז תקפו שני האחים ממוצא אלג'יראי סעיד ושריף קוואשי משרדי המגזין הסאטירי בפריז שסומן כמטרה על ידי ארגונים קיצוניים בשל איורים שלעגו לנביא מוחמד. לרגל תחילת המשפט, פרסם המגזין מחדש את אותן קריקטורות תחת הכותרת "כל זה בשביל זה". "לעולם לא נרים ידיים, לעולם לא נוותר", כתב העורך לורן "ריס" סוריסו.

האחים פתחו באש לכל עבר ורצחו את עורך העיתון, סטפן שארבונייה, שכונה "שארב", ארבעה מאיירים אחרים, עורכים אחרים בעיתון ושני מאבטחים.

בזמן המצוד המשטרתי אחרי השניים, שבסופו של דבר חוסלו בחילופי אש עם כוחות הביטחון יומיים לאחר מכן, החל מצור אחר במזרח פריז. אמדי קוליבאלי, שהכיר את האחים, רצח שוטרת ואז ארבעה בני ערובה יהודים במרכול כשר בעיר. הוא נורה למוות על ידי השוטרים אחרי שעות ארוכות.

הזרוע של אל-קאעדה בחצי האי ערב קיבלה אחריות על הפיגוע ב"שרלי הבדו", ואילו קוליבאלי הקליט סרטון לפני הפיגוע שבו נשבע אמונים לדאעש.

אמדי קוליבאלי נשבע אמונים לארגון דאעש לפני הפיגוע במרכול הכשר – פריז. AP
נשבע אמונים לדאעש. אמדי קוליבאלי, המחבל שביצע את הפיגוע במרכול הכשר/AP

ההחלטה של שרלי הבדו לפרסם מחדש את הקריטורות עשויה להיתפס בתור מחווה נועזת להגנה על חופש הביטוי, אך אחרים עשויים לראות בה פרובוקציה מחודשת.

עם זאת, מועצת האמונה המוסלמית של צרפת הבהירה כי היא מתנגדת לכל ביטוי של אלימות בתגובה לגיליון החדש. "הזכות לעשות קריקטורות והזכות שלא לאהוב אותן הן מעוגנות ושום דבר לא מצדיק אלימות", הדגישה המועצה בציוץ בטוויטר.

גם נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי הזכות ללעוג לדת הולכת יד ביד עם חופש האמונה בצרפת. "סאטירה היא לא שיח של שנאה", אמר מקרון במסיבת עיתונאים בזמן ביקורו בביירות אתמול.

תיעוד חדש של האחים קואשי ביום הפיגוע בשרלי הבדו. רויטרס
התאמנו עם אל-קאעדה. האחים קוואשי בזמן הטבח במשרדי המגזין שרלי הבדו/רויטרס

מוסלמים ראו בעבר באיורים עלבון המצייר את כולם כטרוריסטים, אך ב-2007 דחה בית משפט בצרפת טענות מצד ארגונים אסלאמיים ולפיהן המגזין מסית לשנאה נגד מוסלמים.

האיורים של שרלי הבדו, שלעגו לימין הקיצוני ולנצרות, לאסלאם וליהדות, היו שנויים במחלוקת תקופה ארוכה. עם זאת, היו אלו האיורים של הנביא מוחמד שהובילו לאיומים על חייהם של העורכים. ב-2011 הושלך בקבוק תבערה על משרדי המגזין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully