וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שרלי הבדו" פרסם מחדש קריקטורות של מוחמד לפני משפט הסייענים בפיגוע

המגזין הצרפתי, שהותקף ב-2015 בשל אותם איורים, החליט להציגם מחדש לקראת משפטם של 14 סייענים למתקפה ולפיגוע במרכול הכשר, שייפתח מחר. "כל זה בשביל זה", נכתב בשער הגיליון

בווידאו: הכנות לתחילת משפט נגד הסייענים בפיגוע ב"שרלי הבדו"/צילום: רויטרס

המגזין הסאטירי הצרפתי "שרלי הבדו" פרסם היום (שלישי) מחדש קריקטורות של הנביא מוחמד, שהפכו אותו למטרה לפיגוע הקטלני לפני יותר מחמש שנים. זאת יום לפני תחילת משפטם של 14 אנשים הנאשמים בסיוע לשני המחבלים שרצחו 12 בני אדם, בהם שני מאיירים מפורסמים, ב-7 בינואר 2015, וכן למחבל שביצע את הפיגוע במרכול הכשר יומיים לאחר מכן. הפיגועים היו תחילתם של גל טרור ברחבי צרפת.

עמוד השער של הגיליון האחרון, שיימכר מחר בדוכנים, מציג את 12 האיורים המקוריים של הנביא מוחמד, שפורסמו בעיתון דני לפני שהופיעו במגזין הצרפתי השנוי במחלוקת. באחד האיורים נראה הנביא כשפצצה על ראשו במקום טורבן. "כל זה בשביל זה", נכתב בכותרת הגיליון. "לעולם לא נרים ידיים, לעולם לא נוותר", כתב העורך לורן "ריס" סוריסו בידיעה שצורפה לעמוד הראשי.

במאמר המערכת, הסבירו העורכים כי מאז הפיגועים ב-2015, הופנו אליהם בקשות רבות להמשיך באיורים של מוחמד. "תמיד סירבנו לעשות זאת, לא כי אסור - החוק מאפשר לנו זאת - אלא כי הייתה צריכה להיות סיבה טובה בשביל, סיבה עם משמעות וכזו המעלה משהו לדיון", נכתב. "ראינו הכרח בלפרסם מחדש את האיורים האלו בשבוע שבו נפתח המשפט של פיגועי הטרור של ינואר 2015".

שער המגזין של שרלי הבדו, שבועון סאטרי המתפרסם בצרפת. 1 בספטמבר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
"כל זה בשביל זה". שער הגיליון החדש/אתר רשמי, אתר רשמי

המשפט שייפתח מחר, אחרי שנדחה ממרץ בשל מגיפת הקורונה, כולל שלושה נאשמים שעומדים לדין בהיעדרם, אחרי שככל הידוע ברחו לסוריה ולעיראק והצטרפו לארגוני הטרור הפועלים שם. 14 הסייענים נאשמים ברכישת כלי נשק ובעזרה לוגיסטית למתקפות. כ-200 איש לוקחים צד באישומים נגד 14 הסייעים, ואנשים ששרדו את המתקפות צפויים להעיד במשפט שיימשך עד נובמבר.

גל הטרור החל ב-7 בינואר 2015, כששני האחים ממוצא אלג'יראי סעיד ושריף קוואשי תקפו את משרדי המגזין בפריז. הם פתחו באש לכל עבר ורצחו את עורך העיתון, סטפן שארבונייה, שכונה "שארב", ארבעה מאיירים אחרים, עורכים אחרים בעיתון ושני מאבטחים.

בזמן המצוד המשטרתי אחרי האחים, שבסופו של דבר חוסלו בחילופי אש עם כוחות הביטחון יומיים לאחר מכן, החל מצור אחר במזרח פריז. אמדי קוליבאלי, שהכיר את האחים, רצח שוטרת ואז ארבעה בני ערובה יהודים במרכול כשר בעיר. הוא נורה למוות על ידי השוטרים אחרי שעות ארוכות.

הזרוע של אל-קאעדה בחצי האי ערב קיבלה אחריות על הפיגוע ב"שרלי הבדו", ואילו קוליבאלי הקליט סרטון לפני הפיגוע שבו נשבע אמונים לדאעש.

ההכנות בבית המשפט בפריז, צרפת, לדיון בנושא הפיגוע שהתרחש בשנת 2015 במשרדי המגזין "שרלי הבדו". 27 באוגוסט 2020. רויטרס
ייפתח מחר אחרי שנדחה ממרץ בשל הקורונה. ההכנות לדיון בבית המשפט בפריז/רויטרס

ההחלטה לפרסם מחדש את הקריטורות עשויה להיתפס בתור מחווה נועזת להגנה על חופש הביטוי, אך אחרים עשויים לראות בה פרובוקציה מחודשת.

עם זאת, מועצת האמונה המוסלמית של צרפת הבהירה כי היא מתנגדת לכל ביטוי של אלימות בתגובה לגיליון החדש. "הזכות לעשות קריקטורות והזכות שלא לאהוב אותן הן מעוגנות ושום דבר לא מצדיק אלימות", הדגישה המועצה בציוץ בטוויטר.

מוסלמים ראו בעבר באיורים עלבון המצייר את כולם כטרוריסטים, אך ב-2007 דחה בית משפט בצרפת טענות מצד ארגונים אסלאמיים ולפיהן המגזין מסית לשנאה נגד מוסלמים.

זרים שהונחו מחוץ למערכת "שרלי הבדו", לרגל יום השנה לטבח, 7 בינואר 2016. רויטרס
פרחים מחוץ למשרדי המגזין "שרלי הבדו" בפריז לרגל ציון שנה לפיגוע/רויטרס

האיורים של שרלי הבדו, שלעגו לימין הקיצוני ולנצרות, לאסלאם וליהדות, היו שנויים במחלוקת תקופה ארוכה. עם זאת, היו אלו האיורים של הנביא מוחמד שהובילו לאיומים על חייהם של העורכים. ב-2011 הושלך בקבוק תבערה על משרדי המגזין.

שארב, שנרצח בפיגוע, הגן על האיורים בתור סמל לחופש הביטוי. "אני לא מאשים את המוסלמים שהם לא צוחקים מהאיורים שלנו", אמר בריאיון ב-2012. "אני חי תחת החוק הצרפתי, לא תחת חוקי הקוראן".

הטבח ב-2015 זעזע רבים בעולם, ומאות אלפים יצאו לרחובות כאות סולידריות תחת הסיסמה "אני שרלי" (#JeSuisCharlie) שהתפשטה ברשתות החברתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully