וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני תמיד שרלי": שנתיים לטבח במערכת העיתון הסאטירי בפריז

מתקפת הטרור שהכתה בבירה הצרפתית הפכה בדיעבד לראשונה בשורת פיגועים שליוו את המדינה בשנתיים האחרונות. מחוץ למערכת "שרלי הבדו" נאספו אזרחים שהניחו זרי פרחים והניפו את איוריהם של ההרוגים

רויטרס

לפני שנתיים בדיוק, ב-7 בינואר 2015, צרפת הוכתה במתקפת טרור, שבדיעבד הפכה לראשונה בשרשרת ארוכה וקטלנית שגבתה את חייהם של יותר מ-230 בני אדם והובילה להכרזת מצב חירום כולל במדינה. מסע הטבח החל באותו ערב במערכת העיתון הסאטירי "שרלי הבדו" בפריז, המשיך ברצח שוטר מוסלמי למחרת במהלך מרדף ברחוב והסתיים במצור על המרכול היהודי "היפר כשר". 17 בני אדם נהרגו באותו אירוע בבירה הצרפתית.

מערכת העיתון עברה מאז למיקום סודי, אולם מיקום המערכת הישנה הפך היום (שבת) לאתר זיכרון, לאחר שבסוף השבוע, שורת בכירים, בהם שר הפנים ברונו לה רו וראשת עיריית פריז אן הידלגו, השתתפו בטקסי זיכרון מחוץ למבנה, ומול "היפר כשר" ובמקום מותו של השוטר. איוריהם של ההרוגים הובאו לפינת הרחוב, כמו גם זרי פרחים ושלטי זיכרון, שעליהם נכתב "אני תמיד שרלי", בדומה לסיסמת המחאה שפרצה לאחר הטבח ברשתות החברתיות ובהפגנות בפריז ובערים נוספות בצרפת ובעולם.

עוד בוואלה! NEWS:
שרלי הבדו תיאר את הקורבנות באיטליה "פסטה ברוטב עגבניות" - ועורר סערה
קריקטורה חדשה נגד מוסלמים הובילה לאיומים על עורכי שרלי הבדו
שבוע לאחר הפיגועים בבריסל: סערה סביב השער החדש של "שרלי הבדו"

טקס זיכרון במלאת שנתיים לירי במערכת "שרלי הבדו", פריז, 7 בינואר 2017. רויטרס
נרות זיכרון מחוץ למערכת העיתון, היום/רויטרס
טקס זיכרון במלאת שנתיים לירי במערכת "שרלי הבדו", פריז, 7 בינואר 2017. רויטרס
"לא חשבתי שהרגש ישתלט עליי כך". אזרחים בפריז, היום/רויטרס

האמן כריסטיאן גמי, שידוע גם בכינויו C215, צייר על קיר המבנה את דיוקנאותיהם של 15 ההרוגים ממערכת העיתון. הוא הסביר כי "בסופו של דבר, להגיע לכאן ולצייר את הדיוקנאות האלה היא גם דרך עבורי לשמור על הזיכרון בחיים, אבל גם להחזיר את האנשים האלה לחיים. אלה לא רק 15 גופות, אלא גם 15 חיים שנהרסו". לדבריו, "יש הרבה אנשים ששרדו סביבם, ובוודאי סובלים ביום הזיכרון הזה יותר מכל אחד אחר. הדיוקנאות נועדו לעם הצרפתי, לאנשים בשכונה ולמשפחות ההרוגים".

"זה מרגש", סיפר אוליבייה לרו, תושב פריז שהגיע למקום. לדבריו, "למען האמת, לא חשבתי שיהיה משהו כשיצאתי מהרכבת התחתית, ולא חשבתי שהרגש ישתלט עליי כך. אני לא יכול להסביר את זה, זה מרתק".

טקס זיכרון במלאת שנתיים לירי במערכת "שרלי הבדו", פריז, 7 בינואר 2017. רויטרס
"להחזיר את האנשים האלה לחיים". נרות זיכרון במערכת העיתון/רויטרס

שניים מהאחראים למתקפה, סעיד ושריף קואשי, נהרגו במבצע משטרתי בפרבריה הצפוניים של פריז יומיים לאחר הטבח. אמדי קוליבאלי, תומך "המדינה האסלאמית" (דאעש), אחראי לרצח השוטר ולמתקפה על המרכול היהודי, והוא נהרג בזירה על ידי כוחות המשטרה, לא לפני שהוציא להורג ארבעה בני ערובה.

בעקבות מתקפת הטרור, נערכו הפגנות ענק במרכז פריז, כולל תהלוכת ענק שבה השתתפו מנהיגי מדינות העולם. המתקפה ואלה שהגיעו אחריה הפכו את הנושא הביטחוני למרכזי במערכת הבחירות לנשיאות צרפת, שתסתיים בעוד כחצי שנה, והשיבו את הדיון בנוגע לשילוב אזרחי צרפת המוסלמים בחברה לנושא מרכזי בשיח הציבורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully