וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפוקליפסת ה-21 בדצמבר: מדוע חובבי קונספירציות בטוחים שהעולם יגיע לסופו כבר בשבוע הבא

18.12.2020 / 0:06

רגע לפני שמתחסנים, תיאוריית קונספירציה פרועה למדי גורסת שסוף העולם כבר כאן. על פי האיש שעומד מאחורי הקוסנפירציה, פול בגלי, אחרית הימים תגיע בגלל מאורע שמיימי נדיר שאסטרונומים ממליצים לצפות בו: שילוב של כוכב הלכת הכפול וההיפוך החורפי

איך יגיע סוף העולם? יש כמה אפשרויות/מערכת וואלה! News. בימוי וקריינות: אביב אברמוביץ'

פול בגלי, האיש והקטסטרופות, שוב טוען שיש לו תאריך לסוף העולם - ה-21 בדצמבר 2020, שזה בהחלט נשמע כמו סיום ראוי לשנה המבאסת הזאת. הכומר האוונגליסטי פול בגלי חשף ביוטיוב כי יום הדין עלול להגיע בשני הקרוב - שזה גם יום ההולדת שלו. מזל טוב?

בגלי הגיע למסקנה הסופר אמינה הזאת עקב עדויות שמצא לדבריו בלוח השנה של בני המאיה. הוא ציין שמסלולם של כוכבי הלכת צדק ושבתאי הוא הטריגר לאסון הקרב ובא. הוא מסתמך אכן על משהו נדיר שעומד לקרות בשמיים שלנו - המסלול התואם של שני כוכבי הלכת הללו יצור "כוכב לכת כפול" ב-21 בדצמבר. זה יהיה למעשה החיבור הראשון בין שני כוכבי הלכת מאז 1623. במקרה יוצא שב-21 בדצמבר נציין גם את נקודת ההיפוך החורפית, היום בו הנטייה של ציר כדור הארץ מגיעה לשיאה מול השמש. כידוע, יום היפוך החורף ב-21 בדצמבר הוא התאריך שבו מתחיל החורף באופן רשמי בחצי הכדור הצפוני. זהו גם היום הקצר בשנה, ומשום מה זה רק מחזק עוד יותר את בגלי בתיאוריה שלו לפיה מדובר בתאריך גורלי.

פול בגלי טוען שסוף העולם יגיע ביום הולדתו, ה-21 בדצמבר 2020. Youtube/PaulBegley, צילום מסך
פול בגלי טוען שסוף העולם יגיע ביום הולדתו, ה-21 בדצמבר 2020/צילום מסך, Youtube/PaulBegley
התקבצות צדק ושבתאי. CCNY Planetarium, Giphy
כך יקרה החיבור המושלם בין צדק לשבתאי/Giphy, CCNY Planetarium

מיותר לציין שכשמדובר בבגלי - או בכלל בספקולציות על סוף העולם - כדאי לקחת דברים בפרספקטיבה הנכונה, כלומר לא להאמין לשום דבר שקשור לזה. בגלי שלנו כבר הזהיר אותנו ב-2012 שהעולם עומד להסתיים ב-21 בדצמבר וזה, למיטב ידיעתנו, לא קרה. מאז הוא ניבא עוד כמה ימי דין שלא התממשו, כמו ליקוי החמה ב-21 ביוני, אך מעריציו ממשיכים לעקוב אחר העדכונים שלו בערוץ היוטיוב ומאמינים שיום אחד הוא יצא צודק ואנחנו כנראה לא נהיה פה כדי לראות את זה. על טעויות העבר המתוקי מסרב לקחת אחריות. בסרטון החדש שלו הוא אמר: "בני המאיה מתארגנים כעת מחדש ואומרים שזה בהחלט יכול להיות סוף העולם כפי שאנו מכירים אותו. כמובן שזקני המאיה עשויים לטעות. הם כבר טעו ב-21 בדצמבר, 2012. עכשיו הם חושבים שאולי סוף העולם יגיע ואם זה לא יקרה הפעם אז יום ההולדת שלי יגיע שוב".

בגלי הוסיף: "ה-21 בדצמבר 2020, הוא גם היום בו צדק ושבתאי יגיעו לטווח של 0.1 מעלות זה מזה ויצרו את הכוכב הבהיר ביותר משמיים מאז כוכב בית לחם. זו תהיה הפעם בה צדק ושבתאי יהיה הקרובים ביותר מאז 1623 - וזה לא יקרה שוב ב-500 השנים הבאות. זה מאוד נדיר וזה הולך לקרות בנקודת ההיפוך החורפית, ה-21 בדצמבר 2020".

הנה ההסבר המלא שלו:

"אירוע גלקטי של פעם בחיים"

סביר להניח שבגלי טועה גם הפעם בתחזית ההרסנית שלו - אך בדבר אחד הוא צודק: כוכבי הלכת צדק ושבתאי אכן יתמזגו באירוע גלקטי של פעם בחיים בשבוע הבא.

אז בואו נדייק בפרטים: מדובר אכן בתופעה נדירה שמתרחשת לראשונה מזה 800 שנים. עקב התזמון, האירוע מכונה גם כיצירת "כוכב חג המולד". על פי הסאן הבריטי הפעם האחרונה שאירוע כזה שנקרא התקבצות אירע היה בימי הביניים ב-4 במרץ, 1226. כפי שבגלי ציין, קרבה בין כוכבי הלכת אירעה גם ב-1623 - אך נאמר שלא היה ניתן לראות זאת מכדור הארץ. המרחק בין השניים יגיע ל-0.06 מעלות, שזה בערך חמישית מקוטרו של הירח המלא. בעין בלתי מזוינת זה יראה כמו כוכב בהיר אחד גדול. אם יתמזל מזלנו ולא יהיו שמיים מעוננים ב-21 בדצמבר, ניתן יהיה לצפות באירוע השמימי בכל רחבי העולם, וכן גם אצלנו. תצטרכו להביט נמוך בשמיים המערביים שעה לאחר השקיעה ומתחת לקבוצת הכוכבים גדי. תוכלו להשתמש גם באפליקציית סריקת שמיים בלילה שתכוון אתכם לקבוצת הכוכבים הנכונה. זכרו שצפייה בכוכבים נעשית בצורה הטובה ביותר במקום פתוח וחשוך.

ד"ר יגאל פת-אל ובת-שבע וגון-גלמידי מסוכנות החלל הישראלית מסבירים ש"שני שיאני הגודל והמסה מבין הפלנטות במערכת השמש שלנו, צדק ושבתאי, יחלפו להם במרחק זעום זה מזה כשביניהם מפרידות 6 דקות קשת, מרחק הגדול פי 6 בלבד מגודלו הזוויתי של צדק! עד כמה המפגש הצמוד הזה נדיר? ובכן, פעם אחרונה שצדק ושבתאי נראו כל כך קרובים בשמיים היתה בשנת 1623, 14 שנה אחרי שגלילאו גליליי יצר את הטלסקופ הראשון שלו. גם ההתקבצות עצמה של שני כוכבי הלכת היא אינה עניין של מה בכך. צדק ושבתאי מתבקצים אחת לעשרים שנה בערך, בשל תנועתם האיטית של שני כוכבי הלכת סביב השמש. צדק משלים הקפה אחת לכ-12 שנות ארץ, ואילו שבתאי משלים הקפה כל 30 שנה בערך. ההתקבצות הבאה תהיה ב-1.10.2040. אבל מי שיפספס הלילה וירצה לצפות בשני כוכבי הלכת צמודים ממש, יצטרך לחכות ל-15 במרץ, 2080. אולי תינוקות שנולדו בימים אלה יזכו לצפות במחזה זה.

איך צופים בצדק ושבתאי

בעת ההתקבצות יימצאו שני כוכבי הלכת מעל האופק המערבי, לאור דמדומי השקיעה, 30 מעלות בלבד מהחמה הנבלעת בים, וצדק יהיה מדרום לשבתאי. השניים ייראו בשדה ראייה אחד גם בהגדלה בינונית בטלסקופים, וניתן יהיה לראות בבירור הטבעות המפורסמות שמעטרות את שבתאי. ואם זה לא מספיק - באותו שדה ראייה אפשר יהיה להבחין גם בארבעת ירחיו הגדולים של צדק וגם בירחו הגדול של שבתאי, טיטאן.

במצפה הכוכבים ברקת שבמכבים-מודיעין מסבירים שבקרבה המירבית צדק ושבתאי יהיו במרחק של 0.1 מעלות בלבד זה מזה, כ- 1/5 מקוטר הירח המלא. הם ממליצים להתחילולצפות בהם כבר עכשיו, ולראות כיצד הם מתקרבים זה לזה. התבוננו אל עבר כיוון דרום-מערב, לאחר שקיעת החמה, וחפשו את המחזה המקסים בשמים. תוכלו להבחין בשני 'כוכבים' בהירים, אלו הם צדק ושבתאי. באמצעות טלסקופ ניתן יהיה להבחין בטבעות של שבתאי, בירחים הגלליאניים של כוכב הלכת צדק וכן במכתשים והרים על פני הירח.

מה גורם להתקבצות?

כוכבי הלכת מקיפים את השמש בזמני הקפה שונים. לכן כוכבי הלכת נמצאים במיקומים שונים האחד ביחס לשני בתלות בזמן. מידי פעם כוכבי לכת מסתדרים על אותו קו גיאומטרי ביחס לצופה מכדור הארץ. כך נוצר מצב בו כוכבי הלכת בהתקבצות נראים צמודים בשמים ולעיתים אפילו חופפים האחד את השני. אחת הסברות שמסבירה את "הכוכב של בית לחם" - שהינחה לפי האגדה את החכמים ובישר את הולדתו של ישו הינה התקבצות של נגה וצדק.

כך תוכלו לצפות באירוע הנדיר

וואם אתם צריכים "שיסבירו לכם כמו לילדים" - גם לזה יש פתרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully