וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2012 לא לבד: נבואות סוף העולם שהתבדו - ואלו שבדרך

אמיר שילה

1.1.2012 / 0:01

ממשיח בן זכאי ועד גוג ומגוג, מבודהה ועד המוות השחור, מדייוויד כורש ועד הרולד קמפינג, מנוסטרדמוס ועד באג 2000 - מאות פעמים כבר חזו בני האדם את קץ הימים, בדרכים שונות ומשונות

האם אנחנו עומדים בפני השנה האחרונה לקיומו של כדור הארץ? על פי נבואת בני המאיה, סוף העולם יגיע בשנת 2012. ליתר דיוק בתאריך ה-21 בדצמבר 2012 בשעה 11:11, גם הסינים הקדמונים והנביא נוסטרדמוס כתבו על קץ האנושות בשנת 2012. בין אם זה יקרה ובין אם לא, לא כדאי להיתפס לא מוכנים ולכן וואלה! מציגה פרוייקט מיוחד: 2012 – סוף העולם מגיע!

מאז ומעולם, התעסקו בני האדם באובססיביות בשאלת סוף העולם. משהו באופי האנושי נמשך לקונספט המשחרר הזה, שהסוף מוכתב מראש ושום דבר שנעשה לא ישנה דבר. הפרשנות ללוח השנה של תרבות המאיה העתיקה, החוזה את סוף העולם ב-21 בדצמבר 2012 (פרשנות שגם חוקרי המאיה מתייחסים אליה בביטול, אגב), היא אפוא רק החוליה האחרונה בשרשרת. לאורך ההיסטוריה נרתמו לעניין כוהני דת, מדענים, נביאים (בעיני העולם ובעיני עצמם) וסתם תמהונים, ושפכו תילי תילים של כתבים, ניתוחים, איורים וחישובים מתמטיים ונומרולוגיים כדי לנסות ולספק מענה לשאלה: מתי ואיך זה יקרה.

צאצאי תרבות המאיה העתיקה מקיימים טקס דתי בפירמידה של פלנקה, מקסיקו. AP Photo/Alexandre Meneghini, AP
הנביאים התורנים. צאצאי המאיה עורכים טקס בפירמידה בפלנקה, מקסיקו, השנה/AP, AP Photo/Alexandre Meneghini

הניסיונות רבים מספור. אם תקלידו בגוגל את המילים "סוף העולם" ושנה אקראית - סביר שתקבלו מגוון תוצאות. הנה, למשל, דוגמה לאתר אחד שהצליח לערוך רשימה של 242 תאריכים שונים בהם חזו שהעולם ייחרב - וגם הרשימה הזו חלקית למדי.

ביהדות מבטיחים: היכונו לביאת המשיח

באופן טבעי, הספונסוריות הגדולות ביותר של נבואות סוף העולם הן הדתות השונות. אפילו הומצא לשם כך ענף מיוחד בתיאולוגיה, הנקרא אסכטולוגיה (מהמילה היוונית אסכטוס, "אחרון") - תורת אחרית הימים. לפי רבות מהאמונות הדתיות, סוף העולם אינו בהכרח דבר רע, אלא רק סוף העולם כפי שאנחנו מכירים אותו, ופתח לעתיד טוב יותר ב"עולם הבא". ביהדות, למשל, נקשר חזון אחרית הימים בדרך כלל לביאתו של המשיח, שיבוא מבית דוד, "יגאל את עם ישראל וימלוך עליו בדרך התורה". במקרא הוזכרו בהקשר זה גם "תחיית המתים" ו"יום שכולו שבת" - ומנגד, מופיעה במקומות שונים בתנ"ך "מלחמת גוג ומגוג" שעתידה לפרוץ, לפני בוא המשיח או אחריו (תלוי איזה פסוק מפרשים).

ומתי יבוא המשיח? תלוי את מי שואלים, אבל המאות שלאחר חורבן בית שני (70 לספירה) היו משופעות במיוחד בציפייה. תאריכים שזכו להבלטה מיוחדת היו שנת 80, אז מת בן זכאי (שצפה כי המשיח יבוא לאחר מותו); שנת 130, על פי רבי יוסיי הגלילי; שנת 400, על פי רבי דוסא; שנת 435, על פי רבי יהודה הנשיא; ושנת 470, על פי רבי חנינא. והמשיח? הוא אפילו לא טלפן.

גם בכתבי הקודש של דתות נוספות חזו את קץ הימים. באיסלם, מצטיינים בכך בעיקר השיעים. כך למשל, בטסקט "סימני הקייאמה" נכתב כי לאחר בואו של המהדי (הגרסה השיעית למשיח), "האדמה תיפול וערפל יכסה את השמים לארבעים ימים". לאחר מכן יבוא לילה שאורכו שלושה ימים, ובעקבותיו תעלה השמש במערב. ומה יקרה אחר כך? "חיה תעלה מן הארץ, תדבר עם האנשים ותסמן אותם", ובעקבותיה תבוא רוח מן הדרום שתגרום לפצעים בבית השחי של כל המוסלמים, מהם ימותו. לבסוף, "ייעקר הקוראן מלב האנשים". בררר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יום הדין, כפי שצייר אותו מיכאלאנג'לו בקפלה הסיסטינית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדתות אחרות, החזון אופטימי יותר. בבודהיזם, למשל, חוזה הספר "סוטה פיטאקה" עידן של נהנתנות ושפל מוסרי נוראי, שבעקבותיו יקום בודהה חדש שיחזיר את האנושות למוטב. חזון דומה מופיע בנבואת "סאנסקריט פוראנאס" בדת ההינדו, הצופה הידרדרות של האנושות לתוהו ובוהו והשפלה, שבעקבותיה יגיע לעולם האל וישנו ב"גלגול" (אווטאר) העשירי והאחרון שלו, הנקרא קאלקי. הוא ישיב את הצדק לעולם, ויפתח עידן של "תור הזהב". גם במיתולוגיה הנורדית העתיקה מוזכרת מלחמת האלים שתשמיד את העולם, שבעקבותיה ייולד עולם חדש.

חזון סוף העולם העתיק ביותר שמתועד שייך כנראה לדת זרתוסתרא, שכבר בשנת 500 לפנה"ס ניבאו כתביה את קץ הימים בפירוט רב: "בסוף החורף האלף... השמש לא תיראה יותר... השנה, החודש והיום יתקצרו; הארץ תהיה פחות פוריה, והיבול יקטן; אנשים... ייעשו לשקרנים ורגילים יותר לחטוא. הם לא יכירו תודה... העושר יילך לאלה שהם בעלי אמונה מעוותת... וענן שחור ימלא את השמים כל הלילה... יהיה גשם של חיות רעות". אבל גם שם, סוף טוב הכל טוב: סאושיאנט, איש השלום, יילחם בכוחות האופל, ויכין את הקרקע לתחיית המתים ולשלום הנצחי (רק לצדיקים כמובן). עוני, זיקנה, מחלות, צמא, רעב ומוות - אפשר יהיה לשכוח מכל אלה. קניתם?

הנוצרים דורשים: סוף העולם בתאריך עגול, בבקשה

אבל אם יש דת אחת שמצטיינת בחזונות אפוקליפטיים, זוהי כמובן הנצרות, שטבעה בין היתר את המושגים "אפוקליפסה" (מילה שקיבלה פרשנויות שונות לאורך ההיסטוריה) ו"ארמגדון" (שיבוש של "הר מגידו") - המוזכר בברית החדשה כאירוע שבו יושמד העולם, ואחריו ייוותרו רק מאמיניו של ישו.

ראשית ימי הנצרות משופעים ב"אזעקות שווא" לגבי סוף העולם שאו-טו-טו מגיע. בדרך כלל זה קורה בתאריכים עגולים, ובדרך כלל הדבר נקשר לתחייתו המחודשת של ישו, שמטבע הדברים אמורה להתרחש מספר עגול של שנים לאחר צליבתו. שנת 400 הייתה תאריך יעד מועדף, ואחרי שחלפה, התחיל בילד-אפ רציני לקראת שנת 500. כשחלפה גם היא ללא זוועות מיוחדות (מעבר לזוועות הרגילות שהיו מקובלות באותה תקופה), נרגעה מעט ההיסטריה, רק כדי להיבנות ביתר דרמטיות לקראת שנת ה-1000. והו, איזו היסטריה זו הייתה.

אגב, לא מוכרת שום נבואה בכתבים הנוצרים שצפתה דבר מה מיוחד בשנת 1000, ואף אחד לא ממש הצליח לייצר פרשנות כזו - אבל התאריך העגול לבדו הספיק כדי לזרוע פאניקה שטרם נראתה כמוה לפני כן בהיסטוריה. בחודש דצמבר 999, העולם הנוצרי כולו התנהג יפה במיוחד: סחורות בהיקפי ענק חולקו כצדקה לעניים, ואסירים שוחררו מבתי הכלא. איכרים רבים ויתרו על עיבוד אדמותיהם ומבנים שנפגעו לא שופצו (בשביל מה? ממילא הכל עוד שנייה נחרב). נחילים של צליינים זרמו לירושלים כדי לפגוש שם את האל ביום הדין.

ה-1 בינואר 1000 הגיע לבסוף - והפתעה! כלום לא קרה.

האפוקליפסה קרבה? זה הזמן לפוליגמיה

מימי הביניים והלאה, הלכו חזונות סוף העולם והתרחקו מהדת הממוסדת, ועברו למחוזות נידחים יותר של כתות, נביאים בעיני עצמם ושאר ירקות. היו, עם זאת, עוד לפחות שני אירועים היסטוריים בולטים שהצליחו להחדיר גם לזרם המרכזי חשש שהנה, סוף העולם הגיע כבר.

הראשון היה מגיפת הדבר, "המוות השחור", שכילתה באמצע המאה ה-14 בין רבע למחצית מאוכלוסיית אירופה וקטלה עוד עשרות מיליונים גם באסיה; השני היה השריפה הגדולה של לונדון, שהחריבה 13,000 מבתיה של בירת אנגליה בשנת 1666, בעיצומה של מגיפת דבר מקומית בה קיפדו את חייהם כ-100,000 בני אדם. כל זאת, בצירוף השנה המכילה בתוכה את "מספרו של השטן", 666, היה מספיק כדי לעורר שוב פאניקה המונית, שנרגעה לאחר זמן מה.

ציור המתעד את השריפה הגדולה של לונדון, 1666. GettyImages
האש כילתה 13,000 בתים. לונדון, 1666/GettyImages

בתקופה זו החלו הפיצולים ההדרגתיים בנצרות לפלגיה השונים, וכך נולדו מיני כתות נידחות יותר ופחות, שרבות מהן הצמיחו נבואות משלהן על סוף העולם, שבדרך כלל התבססו על פרשנויות שונות לכתבי הקודש. כאלו היו למשל האנאבפטיסטים שהשתלטו ב-1530 על העיר מו?נסטר בגרמניה והכריזו עליה כ"ירושלים החדשה" הממתינה לשיבתו של הצלוב. מנהיגם, יאן בוקלסון, הכריז על עצמו משיח, לקח לעצמו נשים רבות והודיע כי האפוקליפסה קרבה. ישו לא שב, הזמן חלף, ולאחר חמש שנים חוסלה הקהילה בתום מצור עקוב מדם.

ואז הגיעו האמריקאים ושיגעו את עצמם למוות

בעידן המודרני, אחד מנביאי החורבן הידועים ביותר שקמו היה המטיף הבפטיסטי האמריקאי וויליאם מילר, שב-1840 חזה את קיצו הקרב של העולם, שיתרחש עד ה-21 במרץ 1844. עד למועד זה, הצליח מילר לשכנע יותר מ-100,000 מאמינים "מילריסטים" לוותר למענו על כל רכושם הפרטי, לעלות להרים ולהמתין לסוף. כשכלום לא קרה, הוא ניסה להזיז את התאריך לאוקטובר, אבל אז כבר היה לו קצת יותר קשה לשכנע.

מעט אחרי מילר צמחה בארה"ב כת "עדי יהווה" בראשות צ'ארלס ראסל, שניבאה את סוף העולם ב-1874 ולאחר מכן ב-1914. האמת היא שבשנה ההיא, בה פרצה מלחמת העולם הראשונה, הוא באמת היה קרוב מאי פעם, אבל כנראה לא מספיק. עדי יהווה, מכל מקום, לא התייאשו, והם ממשיכים להזהיר מהאפוקליפסה עד היום.

תמונת הרס ממלחמת העולם הראשונה. AP
לא רחוק מסוף העולם. מלחמת העולם הראשונה/AP

גם נביאי החורבן הבולטים הבאים הגיעו מארה"ב. משעשע במיוחד היה סיפורו של הכומר הפנטסקופלי וויליאם ברנהאם מאריזונה, שטען ב-1963 כי שבעה מלאכים התגלו לו ופירשו לו את חזון יוחנן, לפיו ישו ישוב ב-1977 - רק כדי למות בתאונת דרכים כעבור שנתיים, ולחסוך לעצמו הודאה בטעותו.

החווה שבה התבצרה הכת הדווידיאנית של דייוויד כורש עולה באש לאחר שה-FBI פשט עליה, 19 באפריל, 1993. FILE/Susan Weems, AP
סוף העולם אכן הגיע עבור דייוויד כורש ו-75 מאמיניו, בהם 21 ילדים, שנספו בשריפה בחווה בוויקו שבטקסס באפריל 1993/AP, FILE/Susan Weems

קצת פחות משעשע היה סיפורו של דייוויד כורש, מנהיג כת דווידיאנית שריכז ב-1993 עשרות ממאמיניו בחווה בעיירה ווייקו בטקסס יחד עם מצבור עצום של נשק וחומרי נפץ, ושכנע אותם שהוא ישו ששב לארץ, ושעליהם להיערך לסוף העולם. סוף העולם אכן הגיע, לפחות עבור כורש ומאמיניו: כולם ללא יוצא מן הכלל - 55 מבוגרים ועוד 21 ילדים - נספו בשריפה שפרצה בחווה, בזמן שה-FBI פשט עליה. הדעות חלוקות לגבי הגורמים לאותה שריפה, ואם מדובר היה בהתאבדות, בתאונה או ברצח יזום של הבולשת.

האיש שעשה זאת פעמיים - האוונגליסטים מחכים לסוף

נבואות סוף העולם חביבות במיוחד על שדרני הרדיו האוונגליסטים בארה"ב. כך למשל פאט רוברטסון, אחד הידועים והפרובוקטיביים שבהם, שחזה ב-1980 בתוכניתו, "מועדון 700", שהעולם ייחרב ב-1982. אבל גם רוברטסון לא מתקרב לקרסוליו של האיש שהצליח לעשות זאת פעמיים, ולסחוף אחריו המונים: הרולד קמפינג, גם הוא שדרן אוונגליסטי, חזה ב-1992 שהעולם ייחרב בספטמבר 1994, בהתבסס על חישובים שונים של תאריכים ומספרים המופיעים בתנ"ך.

קמפינג הצהיר כי הוא בטוח ב"99.9%" שחישוביו נכונים - וכך השאיר לעצמו פתח מילוט של 0.1%, אותו היטיב לנצל כשהתאריך המצופה חלף. הוא הגדיל לעשות השנה, כשחזה את סוף העולם שוב, בתהליך שיחל לטענתו עם "יום הדין" (The Rapture) ב-21 במאי 2011, ויסתיים ב-21 באוקטובר של אותה שנה, במותם של מאות מיליונים.

המטיף האוונגליסטי הרולד קמפינג, שחזה את סוף העולם בשנת 2011. AP
הצהיר כי הוא בטוח ב"99.9%" שחישוביו נכונים - וכך השאיר לעצמו פתח מילוט של 0.01%, אותו היטיב לנצל. הרולד קמפינג/AP

קמפינג הצליח לשכנע אלפים ברחבי העולם להתכונן לסוף, וגרף תשומת לב תקשורתית לא מבוטלת. כשהגיע ה-21 במאי וכלום לא קרה, הוא מיהר להסביר שהפרוצדורה כולה נדחתה ותתרכז היום אחד, ה-21 באוקטובר. רק כשחלף גם תאריך זה, התייאש סוף סוף המטיף בן ה-90, הודה בטעותו ובאפסותו מול כוחו של הבורא, התנצל פומבית ואף הכריז על פרישה מעסקי ההטפה הרדיופוניים.

מבול שני או חור שחור? - גם המדע חוזה את סוף העולם

החל מימי הרנסאנס במאה ה-16, החל גם המדע להתגייס לחיזוי סוף העולם. העניין הוא, שבאותה תקופה, גם האסטרולוגיה עוד נחשבה למדע - ובעזרת האסטרולוגיה, כידוע, אפשר להגיע רחוק. האסטרולוג הבולט הראשון שחזה את סוף העולם היה יוהן סטופלר הגרמני (שהיה גם מתמטיקאי וכומר). סטופלר חזה כי ב-1 בפברואר 1524 ייצרו כוכבי הלכת תצורה מיוחדת, שתגרום למבול שני. הוא עורר מהומה רבתי, שהובילה אירופאים רבים למכור את בתיהם שעל חוף הים במחירים מגוחכים וסייעה להתעשרותם של כמה וכמה בוני ספינות. ביום ה"מבול" נמלטו 20,000 מתושבי לונדון מבתיהם לגבעות, אך אף טיפה לא ירדה, והם שבו כלעומת שבאו עד מהרה. בגרמניה, לעומת זאת, היה יותר מעניין. הרוזן ואן איגלהיים בנה שם תיבה כדוגמת תיבת נוח, וכשהגיע היום - באמת החל לרדת גשם. המונים נדרסו למוות במנוסת הבהלה שפרצה לכיוון התיבה. הגשם פסק לאחר זמן קצר.

ממש באותה תקופה צמח אסטרולוג נוסף, רופא צרפתי ממשפחה של יהודים מומרים בשם מישל דה נוסטרדם, שהיום זכור בשמו הלטיני נוסטרדמוס - ככל הנראה הנביא המפורסם ביותר בהיסטוריה, לפחות מאז ימי הנביאים בתנ"ך. החל מ-1547, בהתבססו על מפות הכוכבים, כתב נוסטרדמוס מאות נבואות בצורת שירים, שאת ניסוחיהם המעורפלים ניתן כנראה לפרש בכל צורה. בין היתר, הצליחו לאורך השנים לפרש אותן (תמיד בדיעבד) כניבוי של המהפכה הצרפתית, שתי מלחמות העולם, פיגועי ה-11 בספטמבר ועוד.

אז איך קשור כל זה סוף העולם? ובכן, אחרי שפרצה השנה לתודעה "נבואת" סוף העולם ב-2012 של המאיה, היו מי שמיהרו לחפש את הנבואה הזו בכתבי נוסטרדמוס - והפלא ופלא: היא נמצאה. אגב, זו לא הפעם הראשונה ש"רותמים" את נוסטרדמוס לנבואת חורבן. אחת מנובאותיו היותר מפורשות דווקא חזתה שהעולם יושמד על ידי כוכב שביט ב-1999. מצד שלישי, הוא גם כתב שנבואותיו מרחיקות לכת עד שנת 3797. אז מה זה אומר? קחו את זה לאן שאתם רוצים.

בתוך מאיץ החלקיקים של CERN, שוויץ. רויטרס
ייתכן שאנחנו מתגרים בגורל? מאיץ החלקיקים של CERN/רויטרס

מדעי הכוכבים כיכבו גם בנבואת חורבן של האסטרונום האמריקאי החובב צ'אק שרמאק, שטען ב-1997 כי חזה בעב"ם ענקי הנע לעבר כדור הארץ בעקבותיו של כוכב השביט המוכר הייל-בופ. בדיעבד התברר כי מדובר היה במתיחה - אבל זה כבר היה מאוחר מדי עבור 39 חברי כת "שערי גן העדן" מקליפורניה, שלקחו את העניין קצת קשה מדי. הם הספיקו להחליט שסוף העולם מגיע, ערב המילניום השלישי, קבעו כי החללית מגיעה כדי להציל את האנושות מכליה - וכצעד מקדים, ביצעו התאבדות קולקטיבית. חקירה שנפתחה לא הצליחה להעלות הסבר מניח את הדעת למעשה הקיצוני.

כששנת 2000 הלכה והתקרבה, התמקדו רוב נבואות החורבן דווקא בשואה טכנולוגית. "באג 2000" (שנקרא גם Y2K) איים להפיל את מערכות המחשוב ולחולל אנרכיה בעולם שהפך תלוי לחלוטין במחשבים - שברובם שימשו רק שתי ספרות לציון השנה, ולכן חילופי האלף איימו "להזיז את הזמן אחורה" ולשבש אותם לחלוטין. המונים ברחבי העולם הצטיידו בגנרטורים ואגרו בקבוקי מים, קופסאות שימורים ואפילו נשק (כדי להתגונן מהאנשים "הלא מוכנים" שיבואו לחפש מזון אחרי האסון), אבל בסוף נשמו לרווחה: זה נגמר בכמה תקלות מקומיות ולא משמעותיות.

שדה התעופה סכיפהול באמסטרדם ריק מנוסעים ומושבת מפעילות בגלל באג 2000, 31 בדצמבר 1999. AP
אפס טיסות יוצאות. כך נראה ב-31 בדצמבר 1999 שדה התעופה סכיפהול באמסטרדם, אחד העמוסים בעולם, שהושבת לחלוטין מחשש לקריסת מערכות בגלל באג 2000/AP

ב-2008, גם בעולם הפיזיקה התעוררו חששות מפני סוף העולם. היה זה סביב הפעלתו הראשונה של מאיץ החלקיקים של CERN בגבול שוויץ-צרפת (כן, אותו אחד שמחפש בימים אלו את "החלקיק האלוהי"). בקהילת הפיזיקאים נמצאו מי שהזהירו כי התהליך שבמסגרתו מואצים חלקיקים תת-אטומיים ומתנגשים זה בזה במהירות המתקרבת למהירות האור עלול ליצור חור שחור שיבלע את כדור הארץ. גם הם עצמם הודו שהסיכוי לכך קלוש, ובכל זאת התריעו כי פעולה שקוראת תיגר על הטבע בצורה כה בוטה לא יכולה לעבור ללא השלכות. בניסיון למנוע את רוע הגזירה, הם הגישו תביעה. היא נדחתה. המאיץ פועל כבר שלוש שנים, ובינתיים שום דבר רע עוד לא קרה - אבל הוא אמור להמשיך לפעול עד 2014, אז אולי הנבואה הזו עד תתממש.

אפילו ניוטון ניבא את סוף העולם?!

ואם כבר מדע, אין מתאים לחתום את הרשימה הזו ממי שנחשב לאבי המדע המודרני, אייזק ניוטון. האיש שהעניק לנו את חוקי המכניקה, את כוח הכבידה ואת החשבון הדיפרנציאלי, עסק לא מעט, מסתבר, גם בתורת הנסתר ובפרשנות של כתבי הקודש, בייחוד אלו העוסקים באפוקליפסה.

במשך שנים האמינו חוקרי כתביו של ניוטון כי הוא לא הגיע למסקנה לגבי המועד בו תתרחש האפוקליפסה, עד לפני שמונה שנים, אז התגלו שני מסמכים ששירבט ככל הנראה לעצמו בסביבות 1705, והתגלגלו במרוצת השנים לספרייה הלאומית בירושלים (שם הם נמצאים עד היום). בכתבי היד הללו ערך ניוטון חישובים שונים, והגיע למסקנה כי האפוקליפסה תגיע בשנת 2060, ובעקבות זאת, יגיע יומם של "גן עדן חדש ועולם חדש", שבהם "ירושלים החדשה תעלה על האדמה ככלה מוכנה לבעלה, ואלוהים ימחק את הדמעות מעיני האנשים".

2060 כבר ממש מעבר לפינה, ונבואות נוספות שכבר התפרסמו חוזות את סוף העולם עוד לפני כן - למשל, ב-2047, ב-2034 ואפילו ב-2016. אז תתכוננו, יש למה לצפות. או אם מתחשבים בתקדימים, אז אולי בעצם לא.

אז איך בכל זאת יכול העולם להיות מוחרב? אלה התרחישים

האם המגפות יכולות לחזור אלינו?

פרויקט מיוחד: 2012 - סוף העולם מגיע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully