וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים: נמצאו עדויות לקיום "החלקיק האלוהי"

הפיזיקאים במאיץ החלקיקים CERN איכזבו את מי שציפה שיודיעו כבר היום על גילוי חלקיק "הבוזון של היגס", שאמור לספק הסבר להיווצרות המסה ביקום - אך הבהירו כי הם הולכים וסוגרים עליו

האם יירשם היום (שלישי) רגע מכונן בתולדות הפיזיקה, שישפוך אור על הצורה בה אנו תופסים את מהות היקום - או מפח נפש מדעי? זו הייתה השאלה שריחפה באוויר, לקראת מסיבת העיתונאים שקיימו אחר הצהריים המדענים במאיץ החלקיקים של המרכז האירופאי למחקר גרעיני (CERN) בשוויץ. בסופו של דבר, הייתה התשובה איפשהו באמצע: המדענים הכריזו כי אמנם טרם הצליחו למצוא עדות חותכת לקיומו של החלקיק הנקרא "הבוזון של היגס", אך מוכר יותר בכינויו "החלקיק האלוהי" - אך כן "מצאו עדויות" המאששות את קיומו.

הבוזון של היגס הוא החלקיק האחרון שאמור להיות קיים על פי התיאוריה הסטנדרטית של פיזיקת החלקיקים, אך עד היום לא התקבלה הוכחה אמפירית ודאית לקיומו. אם בסופו של דבר יתגלה החלקיק, יהיה זה ניצחון והצדקה לתיאוריה, המסבירה כיצד נוצר חומר - ובעצם יעניק תוקף למה שכבר ידוע לנו על כל סוגי החלקיקים האחרים: פרוטונים, אלקטרונים, ניוטרונים ופוטונים. מנגד, אם יוכיחו הניסויים שהחלקיק אינו קיים - ייתכן שכל תיאוריית פיזיקת החלקיקים הסטנדרטית תצטרך לעמוד לבחינה מחודשת.

לקראת הניסוי האחרון התגברו השמועות על כך שהמדענים, העוסקים ביצירת התנגשויות בין מאות מיליוני פרוטונים בתוך המאיץ התת-קרקעי LHC (קיצור של Large Hadron Collider) השוכן סמוך לז'נבה, נתקלו ביותר ויותר רמזים לכך שהם קרובים לתשובה. עם זאת, ייתכן גם שתידרש עוד שנה תמימה של איסוף מידע כדי להכריע סופית בשאלה אם החלקיק אכן קיים או לא.

הניסוי החלקיקי של מעבדת הגרעין של האיחוד האירופי. Martial Trezzini, AP
מאיץ החלקיקים של CERN/AP, Martial Trezzini

אישור בדבר קיומו של הבוזון של היגס יספק הוכחה לנכונותו של "מנגנון היגס" - זהו המנגנון, על פי מכניקת הקוונטים, שבאמצעותו נוצרת מסה של חומר. מידע חשוב החסר למדענים הוא המסה של החלקיק - ולכן הם נאלצים "לחפש" אותו בטווחים שונים של מסות. בסדרה של ניסויים שנערכו לאורך השנים כבר נשללו כמה טווחים. עד היום היה ידוע שהוא גדול יותר מ-114.4 גיגה אלקטרון-וולט (GeV, יחדת המסה בה משתמשים בפיזיקה של חלקיקים), אך קטן יותר מ-140 Gev (לשם ההשוואה, המסה של פרוטון, אבן הבניין הבסיסית של גרעין האטום, היא 1 Gev).

היום הסבירה פביולה ג'יאנוטי, המדענית שעמדה בראש הניסוי האחרון, כי בניסוי התמקדו המדענים על אזור ה-125 GeV. "זה היה נחמד מאוד מצדו של הבוזון של היגס להיות בדיוק שם", אמרה בשעשוע במסיבת העיתונאים. "אבל עדיין מוקדם למסקנות סופיות. אנו זקוקים לעוד ניסויים ועוד מידע. החודשים הקרובים יהיו מאוד מרגשים".

פרופסור ירון עוז, דיקאן הפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטת תל אביב אמר לוואלה! חדשות כי "אין מספיק נתונים לגילוי. מה שרואים זה שיש אינדיקציה לסיגנל של חלקיק X באזור של 124 על 126 GeV אבל אין מספיק נתונים ניסיוניים כדי להכריז על גילוי. על מנת להכריז על גילוי צריך וודאות בשיעור של אחד למיליון שאין אפשרות שמדובר בסיגנל אחר וכמות כזאת של נתונים תהיה להם אולי בסוף השנה הבאה, וגם זה לא בטוח".

עדכון ראשון: 14:30

עוד על מאיץ החלקיקים של CERN:
מתקרבים עוד צעד לפענוח סודות המפץ הגדול
מגלה את היקום: ישראל תשתתף בפרוייקט "המפץ הגדול"
בשווייץ מחפשים את החלקיק האלוהי
המדענים מתקוטטים: מי ימצא את "החלקיק האלוהי"?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully