וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משימות חשאיות ברחבי העולם, בן טיפוחיו של יוסי כהן: זה ראש המוסד המיועד

15.12.2020 / 22:10

ותיקי הארגון בירכו על המינוי, וטענו כי ד' בהחלט מתאים לתפקיד. גורמי ביטחון אמרו כי הוא היה חלק בלתי נפרד מהתפיסה האקטיביסטית של כהן בסיכול האיומים - מחמאס ועד איראן. במוסד סיפרו שהוא יסודי ועומד על הפרטים הקטנים, וכי "כבר בראשית הדרך הייתה לו ראייה רחבה"

בווידאו: ראש המוסד יוסי כהן בכנסת הרצליה 2019/צילום: כנס הרצליה 2019, עריכה: אביב אירגז

משרד ראש הממשלה הודיע היום (שלישי) על בחירתו ב-ד', סגן ראש המוסד בשנתיים האחרונות לתפקיד ראש המוסד הבא, במקום יוסי כהן. בכפוף לאישור ועדת גולדברג, אמור המינוי להתקיים בחודש יוני 2021. ותיקי הארגון ברכו על המינוי ושיבחו את התאמתו של ד' לתפקיד. "שמחים שלא חשבו לרגע להצניח שוב מישהו מבחוץ", אמר אחד הוותיקים.

ד', מתגורר עם משפחתו ביישוב מבוסס במרכז הארץ, שירת בסיירת מטכ"ל ובתפקידים נוספים באגף המודיעין (אמ"ן). הוא פרש לאזרחות והחל את דרכו בעולם העסקים. לפני 25 שנים התגייס למוסד, בימים בהם נחתם הסכם אוסלו ב' והתבצעו פיגועים רצחניים של ארגוני טרור פלסטיניים ברחבי המדינה.

כמו כן, באותם ימים לפי פרסומים זרים, חיסל המוסד את מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי פתחי שקאקי במלטה. בתקופה ההיא נדרשו מהארגון משימות מיוחדות ברחבי המזרח התיכון, בדגש על סוריה ולבנון, אך גם במדינות רבות נוספות.

יוסי כהן, ראש המוסד הנכנס, מחוץ לביתו. מודיעין. 8 בדצמבר 2015. ראובן קסטרו
נחשב לבן טיפוחיו של יוסי כהן. ראש המוסד היוצא, מחוץ לביתו/ראובן קסטרו

גורמי ביטחון אמרו כי ד' היה חלק בלתי נפרד מהתפיסה האקטיביסטית של כהן בסיכול האיומים על מדינת ישראל, מחמאס ועד פרויקט הגרעין האיראני. ד' מימש הלכה למעשה את התכניות של כהן בבניין הכוח של הארגון, שהתעצם מאוד בשנים האחרונות.

הארגון צמח מבחינת כוח האדם, ושם דגש על קידום נשים, העסקת חרדים ושילוב בעלי מוגבלויות כולל אנשים על הרצף האוטיסטי. בנוסף לכך, השתפר המוסד במערכות טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם, שביצרו את עצמאותו בקהילת המודיעין וחיזקו את יכולות האיסוף שלו ברחבי העולם. את חלק מהתעצמותו ניתן לראות גם בהקמת הבניינים במטה הארגון.

ד', החל את דרכו באגף צומת של המוסד, שאחראי על מבצעי מודיעין והפעלת סוכנים. את תהליך ההסמכה שלו כקצין איסוף הוא החל תחת יוסי כהן, ראש המוסד הנוכחי, אך גם תחת עיניו הפקוחות של דוד מידן באגף צומת - שגם בה מילא ד' תפקידים מבצעיים. מידן החל את דרכו כקצין איסוף במוסד, עמד בראש אגף תבל, ונחשף לציבור כשהוביל את העסקה לשחרור גלעד שליט משבי חמאס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
נתניהו מציג את ארכיון הגרעין של איראן, שנתפס ע"י המוסד/ראובן קסטרו

ותיקי הארגון סיפרו היום כי מידן רצה מאוד את ד' כקצין איסוף אצלו, כי זיהה כבר אז את האיכויות שלו. "כבר בראשית הדרך הייתה ל-ד' ראייה מאוד רחבה. הוא היה כבר אז מאוד יסודי בתכנון ועמד על הפרטים הקטנים באופן שהרשים את כולם".

אך לבסוף, כשד' היה צריך להכריע, הוא בחר להשתלב דווקא תחת יוסי כהן, וברבות השנים הם פעלו יחד ברחבי העולם. כך למעשה הפך ד' לבן טיפוחיו של כהן והתקדם בסולם הדרגות בארגון החשאי. "זה מינוי טוב מאוד לארגון", אמר אחד מבכירי הארגון לשעבר, שמכיר את ד' ואת שאר המועמדים באופן אישי.

"לא הופתענו מהמינוי, ד' הוא איש של משימה"

"לא הופתענו מהמינוי, אך גם היה חשוב לנו שלא יביאו מועמד מבחוץ, ובטח שיהיה זה מועמד מאגף צומת, שהוא אגף מרכז בארגון", הבהיר הבכיר לשעבר. "ד' הוא איש של משימה. אחראי מאוד. צבר המון ניסיון בכ-25 השנים האחרונות. מסוג האנשים שאם תטיל עליו משימה, הוא יעשה אותה בצורה הטובה ביותר".

ותיקי הארגון טוענים כי את תהליך ההכשרה של ד' לתפקיד ראש המוסד הוא התחיל למעשה עם בחירתו לסגן ראש המוסד, תחת כהן. "ברגע שנבחר לסגן נסללה דרכו לתפקיד", אמר גורם שמכיר את ד'. הוא הוסיף כי ד' הוא "איש מבצעים, נחוש, לוחמני, עם סכין בין השיניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully