וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מסמן יורשים בשיחות סגורות: "השגריר דרמר וראש המוסד כהן - הם המתאימים"

15.8.2019 / 12:36

גורמים פוליטיים הופתעו באחרונה לשמוע את ראש הממשלה נוקב בשמם של שניים מאנשי אמונו כיורשים אפשריים להנהגת המדינה, ולא באחד מבכירי הליכוד. בעוד ששגריר ישראל בארה"ב לא נחשב כמי שמביע עניין בקריירה פוליטית, ההערכה היא שכהן מכוון גבוה אחרי כהונתו במוסד

בווידאו: ראש המוסד יוסי כהן בכנסת הרצליה 2019/צילום: כנס הרצליה 2019, עריכה: אביב אירגז

בעוד בכירי הליכוד מתכוננים מזה שנים לקרב הירושה ביום שאחרי נתניהו, לראש הממשלה, מסתבר, יש בראש רעיונות אחרים. "יש שני אנשים שאני רואה בהם מתאימים להנהיג את מדינת ישראל - יוסי כהן ורון דרמר", נתניהו אמר בשיחות סגורות באחרונה, כך לדברי גורמים פוליטיים. הגורמים הופתעו לשמוע את השמות שבהם נקב, שכן הם אינם של בכירים בליכוד כמו גדעון סער או גלעד ארדן, או של פוליטיקאים אחרים מהימין או מהצד השני של המפה. במקום זאת, נתניהו נקב בשמות של שניים מהאישים הבכירים ביותר במפה המדינית-אסטרטגית של ישראל בשנים האחרונות, הנחשבים שניהם לאנשי אמונו - ראש המוסד ושגריר ישראל בארצות הברית. יצוין כי לא נתניהו יבחר את היורש שלו, אלא מתפקדי הליכוד, אך ההתבטאות מעידה על חוסר הערכה כלפי עמיתיו בליכוד, לעומת הערכה מאוד גבוהה לאנשי אמונו.


כהן ודרמר הם מהאישים הקרובים ביותר לנתניהו בעשור האחרון בכהונתו כראש הממשלה. דרמר, בן 48, שהחל את דרכו כיועץ אסטרטגי ליו"ר הסוכנות לשעבר נתן שרנסקי, החל לעבוד עם נתניהו בתחילת שנות ה-2000, וכשחזר ללשכת ראש הממשלה ב-2008 מונה ליועצו המדיני. מאז 2013 הוא מכהן כשגריר ישראל בוושינגטון - כבר יותר משש שנים, תקופה חריגה וארוכה לתפקיד זה. דרמר ביקש כמה פעמים בשנים האחרונות לסיים את תפקידו ולשוב לישראל, אך לבקשת נתניהו הוא נשאר בתפקידו בין היתר בשל הקשר החם שפיתח עם החדר הסגלגל של ממשל טראמפ. מוקדם יותר החודש הוארכה כהונתו שוב, למרות מגבלות ממשלת המעבר, לבקשתו של ראש הממשלה.

ישיבת ממשלה, 14 ביולי 2019. ידיעות אחרונות, אוהד צויגנברג, אתר רשמי
גורמים פוליטיים הופתעו לשמוע אותו נוקב בשמם של אנשי אמונו. נתניהו/אתר רשמי, ידיעות אחרונות, אוהד צויגנברג

השגריר נחשב כאיש מפתח ביחסים החמים בין לשכת נתניהו וממשל טראמפ ושיחק תפקיד בקבלת ההחלטה האמריקנית על העברת השגרירות לירושלים, ביטול הסכם הגרעין עם איראן, וההכרה האמריקנית בריבונות ישראל ברמת הגולן, אך במקביל מעורר טינה וביקורת רבה בקרב אנשי המפלגה הדמוקרטית ובכירים ביהדות ארצות הברית ברקע עימותים בלתי פוסקים עם ממשל אובמה ומעורבותו הבולטת במאמץ הישראלי למנוע את אישור הסכם הגרעין עם איראן בקונגרס ב-2015.

נתניהו סבור כי רק הוא ודרמר מבינים ביכולת ההשפעה על דעת הקהל האמריקנית באמצעות ראיונות ועיצוב סדר יום תקשורתי וציבורי, ושמתוך היכולת הזו אפשר להוביל מהלכים אסטרטגיים. ככלל, דרמר לא נחשב כמי שמביע עניין רב במערכת הפוליטית או בקריירה פוליטית בהמשך דרכו, ואין לו קשרים בליכוד מלבד היותו אחד האנשים הכי קרובים, אם לא הכי קרוב, לראש הממשלה.

עוד בוואלה!

עצמות צוואר שבורות: נתיחת גופתו של אפשטיין רק העלתה עוד שאלות

לכתבה המלאה
שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר מדבר עם התקשורת במגדל טראמפ 17 נובמבר 2016. AP
לא נחשב כמי שמביא עניין בקריירה פוליטית. דרמר/AP

בשונה מדרמר, יוסי כהן, שמכהן כראש המוסד מאז 2016, דווקא נחשב למי שעשוי להתעניין בפוליטיקה בעתיד, אף שהוא עצמו מקפיד לומר שהוא אינו עוסק בכך. כשמאחוריו קריירה של עשרות שנים המוסד, ב-2013 הוא מונה על ידי נתניהו לתפקיד ראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי, וכעבור שנתיים וחצי מונה לתפקיד ראש המוסד. כהן נחשב מקורב מאוד לראש הממשלה ואף לרעייתו.

עם זאת, הוא נחשב לאחד מאנשי המוסד המוצלחים בהיסטוריה של הארגון. הוא שחקן מרכזי במאמצים של נתניהו לבלום את איראן - גם במאמץ למנוע את הסכם הגרעין אך בעיקר במבצע תפיסת ארכיון הגרעין האיראני שהמוסד בהנהגתו הוביל בשנה שעברה, וכן בפיתוח היחסים עם מדינות ערב. תחת הנהגתו כוח האדם והתקציבים של המוסד גדלו משמעותית וגם תחומי העיסוק של הארגון - למורת רוחם של ארגונים אחרים שעוסקים בתחומים דומים. הכהונה של כהן בראשות המוסד צפויה להסתיים בתחילת 2021 ובמערכת הפוליטית מעריכים כי הוא ישאף אחר כך להיכנס לפוליטיקה ומכוון גבוה מאוד לצמרת.

(עדכון ראשון: 10:57)

יוסי כהן ראש המוסד בכנס הרצליה,יולי 2019. אתר רשמי
במערכת הפוליטית מעריכים כי הוא מכוון לצמרת המערכת הפוליטית. כהן/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully