וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מינה את סגן ראש המוסד למחליפו של יוסי כהן

עודכן לאחרונה: 15.12.2020 / 17:17

ד' ייכנס לתפקיד לאחר פרישתו הצפויה של כהן בשנה הבאה. המינוי דרוש את אישור הוועדה למינוי בכירים. שר הביטחון גנץ מודר מההחלטה ולא עודכן על כך מראש, גורמים בסביבתו: "הוא הביע את זעמו בפני נתניהו, שיחה קשה"

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט היום (שלישי) למנות את סגן ראש המוסד, ד', לראש המוסד הבא במקומו של יוסי כהן, שצפוי לסיים את תפקידו ביוני 2021. ההחלטה דרושה את אישורה של ועדת גולדברג, המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה. "ד' נחשב לאיש מוסד עתיר זכויות ורב ניסיון", נכתב בהודעה מטעם נתניהו.

כהונתו של כהן אמורה היתה להסתיים בינואר 2021, אך ביולי האחרון היא הוארכה עד יוני. ראש המוסד הנוכחי, שנחשב למקורב מאוד לנתניהו, היה שותף מרכזי בשנים האחרונות בכינון הנורמליזציה עם מדינות ערב ובמערכה לבלימת הגרעין האיראני.

שר הביטחון, בני גנץ, התייחס להודעה על המינוי: "למוסד אתגרים גדולים ומשמעותיים לשמירה על ביטחונה של מדינת ישראל ואזרחיה. נמתין לאישור ועדת גולדברג ונאחל ל-ד' הצלחה בתפקידו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו,העניק צל?שים על מבצעים ופעילות מבצעית שביצעו נשות, אנשי, לוחמות ולוחמי המוסד יחד עם ראש המוסד יוסי כהן 2 באוקטובר 2017. חיים צח, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו וכהן/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח, לע"מ

לאחר ההודעה על ההחלטה נרשמה מתיחות בין נתניהו לגנץ. רה"מ לא עדכן את שר הביטחון על החלטתו. זאת, בהמשך להחלטתו של נתניהו למדר את יו"ר כחול לבן מהתפתחויות והחלטות מדיניות-אסטרטגיות אחרות בחודשים האחרונים.

כך, נתניהו לא עדכן את שר הביטחון או את שר החוץ גבי אשכנזי גם על הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות, בחריין וסודאן, וגם על ההסכמות האחרונות עם מרוקו ראשי כחול לבן למדו מהבית הלבן. בנוסף, נתניהו מידר את משרד הביטחון וצה"ל מנסיעתו לסעודיה בחודש שעבר, והורה למזכיר הצבאי שלו לא לעדכן את הרמטכ"ל על הנסיעה. גורמים בסביבת נתניהו אמרו כי לפי תקנון הממשלה, החלטת מינוי ראש מוסד היא תמיד רק של ראש הממשלה.

גורמים בסביבת גנץ הביעו זעם על כך ששר הביטחון לא עודכן בהחלטה מינוי תפקיד בכיר בגורף ביטחוני רגיש וחשוב. גנץ שוחח עם נתניהו לאחר ההודעה, וגורמים בסביבתו של ראש הממשלה החליפי הגדירו את זאת "שיחה קשה".

עוד בוואלה!

נתניהו מסמן יורשים בשיחות סגורות: "השגריר דרמר וראש המוסד כהן - הם המתאימים"

לכתבה המלאה

כהן נחשב למי שעשוי להצטרף אחרי פרישתו לפוליטיקה, וכפי שנחשף בוואלה! NEWS בשנה שעברה נתניהו אף אמר בשיחות סגורות כי הוא רואה בו מועמד ראוי לראשות הממשלה. עם זאת, לפי החוק, על כהן לעמוד בשלוש שנות צינון לפני מעבר לפוליטיקה, אלא אם כן יש שתי מערכות בחירות בתקופה זו שמאפסות את מועד הצינון. תזמון הודעת המינוי של ד', מחליפו של כהן, כשהכנסת נערכת לפיזור לבחירות, עשוי לאותת על כך שכהן נערך להתמודדות בבחירות שלאחריהן.

בני גנץ ביום ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020. פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות, אתר רשמי
מודר מההחלטה. שר הביטחון גנץ/אתר רשמי, פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

מאחורי יוסי כהן, שמכהן כראש המוסד מאז 2016, קריירה של עשרות שנים במוסד. ב-2013 הוא מונה על ידי נתניהו לתפקיד ראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי, וכעבור שנתיים וחצי מונה לראש הארגון. הוא נחשב לאחד מאנשי המוסד המוצלחים בהיסטוריה של הארגון.

הוא נחשב לשחקן מרכזי במבצע תפיסת ארכיון הגרעין האיראני שהמוסד בהנהגתו הוביל ב-2018 וכן בפיתוח היחסים עם מדינות ערב. תחת הנהגתו כוח האדם והתקציבים של המוסד גדלו משמעותית וגם תחומי העיסוק של הארגון - למורת רוחם של ארגונים אחרים שעוסקים בתחומים דומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully