וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחיתות השלטונית והשבת האמון: האתגרים שניצבים בפני המפכ"ל החדש

15.12.2020 / 22:00

בתום שנתיים ללא מינוי קבע, ניצב יעקב שבתאי יידרש לטיפול מהיר בסוגיות הבוערות לפתחו של הארגון. מפקד מג"ב, שוועדת גולדברג צריכה לאשר את מינויו, יידרש לעשות סדר במשטרה ברקע המחאות נגד נתניהו והאלימות הגואה במגזר הערבי

בווידאו: המפכ"ל המיועד בבוקר שאחרי ההודעה על מינויו/צילום: שלומי גבאי

הקלישאה על מאה ימי חסד אינה חלה על ניצב קובי שבתאי. למפקד מג"ב שהוכרז הערב (שלישי) כמועמד השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, צפויה התמודדות עם שורה של אתגרים מורכבים למדי בהובלת הארגון המרכזי האמון על אכיפת החוק בישראל. לצד הטיפול בפשיעה בקהילה ובארגוני הפשע, עליו לצלול לנבכי המערכת האמונה גם על הטיפול בשחיתות השלטונית - לאחר כשנתיים בהם תפקדה המשטרה ללא מפכ"ל קבוע.

שבתאי, בן 56, נשוי ואב לשלושה, התגייס לפני כ-30 שנה למשטרת ישראל כלוחם בימ"מ לאחר שהשתחרר מצה"ל כמפקד פלוגה בצנחנים. את עיקר דרכו הוא העביר בשורות משמר הגבול. עם כניסתו לתפקיד, בכפוף לאישור ועדת גולדברג למינוי בכירים בשירות הציבורי, יידרש גם להתמודד עם האתגרים הגדולים הניצבים בפני המשטרה הכחולה.

מפקד מג"ב, קובי שבתאי, יוצא מביתו מפרדס חנה כרכור לאחר המינוי למפכ"ל 16 בדצמבר 2020. שלומי גבאי
הג'ונגל של הכחולים. שבתאי, הבוקר/שלומי גבאי

הוא נכנס לתפקידו בשעה שהמשטרה נאלצת להתמודד חדשות לבקרים עם טענות הנוגעות לאלימות משטרתית וחריגה מסמכויות, בדגש על ההפגנות המתנהלות נגד השחיתות השלטונית וראש הממשלה בנימין נתניהו, והתנהלות מול עצורים.

בריאיון שהעניק לוואלה! NEWS בעבר, אמר בהתייחסו לשימוש בטייזרים במהלך מעצר ביצהר כי "לא ייתכן שבכל פעם ששוטר מוציא טייזר כולם יוצאים נגדו. כאשר עומדים שני שוטרים מול חבורה של 30 אנשים אלימים, זה כלי שבהחלט עומד לרשותם". עם זאת הוא הבהיר: "שוטר שחורג מסמכות, מקומו לא איתנו. יש קווים אדומים ברורים אבל הטייזר הוא אחד הכלים היותר אפקטיביים שיש למשטרה".

הפגנת הדגלים השחורים, מול מעון רה"מ, קיסירה 12 בצדמבר 2020. ראובן קסטרו
"שוטר שחורג מסמכות, מקומו לא איתנו". הפגנות נגד רה"מ/ראובן קסטרו

באופן טבעי, המפכ"ל החדש יצטרך להתמודד עם סוגיית השחיתות השלטונית גם בממד החקירות. הריק שנוצר בהיעדר המינוי הקבוע עד כה, יחייב טיפול ממוקד בזירה הרגישה: שמירה על זכויות הנחקר, החשוד והעצור, דבר שלוקה בחסר במשטרה ועל שבתאי יהיה לשפר את המצב.

לסוגיות אלו נלווה מאמץ האכיפה הלאומי למניעת התפשטות נגיף הקורונה בצד ירידת האמון הציבור. למרות החיסונים, למשטרה צפויה לא קצרה בה תידרש להמשיך לאכוף את ההנחיות. המשטרה ספגה לאחרונה ביקורת רבה על הידר אכיפה ואכיפה בררנית, במציאות בה ההנחיות שמועברות לציבור אינם מועברות בבהירות. שבתאי יצטרך להתמודד עם המשך האכיפה ובמקביל יהיה עליו לשקוד על שיפור האמון, התדמית של משטרת ישראל בקרב הציבור, תדמית שספגה מכה קשה בתקופת הקורונה.

מעצר מפגין במהלך הפגנה נגד ראש הממשלה נתניהו, בית הנשיא, ירושלים, 5 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
שיפור מענה בנוגע לטענות נגד שוטרים. מעצר מפגין בירושלים/ראובן קסטרו

בהקשר זה, שבתאי יצטרך גם לבצע רפורמות עומק ושיפור בתהליכי האיתור, המיון והגיוס של שוטרים חדשים בדגש על טיפול אפקטיבי בעבירות משמעת בקרב שוטרים. עניין זה יפה גם לקצונה הבכירה ודרגות הביניים - דבר שלוקה היום בחסר. זאת, בצל הביקורת לפיה קצינים בכירים שסרחו מקבלים את הגנת המערכת, שלא אחת מטייחת, לעומת שוטרים זוטרים שמודחים מידית מהמשטרה.

טיפול ממוקד בחברה הערבית

אחד הקשיים המשמעותיים לו יידרש שבתאי הוא האלימות הגואה במגזר הערבי. בשנים האחרונות בוצעו צעדים לקידום יכולת האכיפה של המשטרה במגזר לצד חיזוק האמון, אולם כל אלו אינם מצליחים לבלום באופן ממשי את היקף האירועים האלימים.

האוכלוסייה הערבית סובלת ממיעוט עברייני שמייצר רמת פשיעה גבוהה במגזר. שבתאי יצטרך להרחיב את המענה לציבור לצד העמקת האכיפה לשם צמצום הפשיעה ולבצע טיפול משמעותי וממוקד בעבירות שונות, דוגמת סחיטת דמי חסות.

איימן עודה בהפגנת המגזר הערבי נגד האלימות, אום אל פחם, 4 באוקטובר 2019. הרשימה המשותפת, אתר רשמי
טיפול באלימות בחברה הערבית. איימן עודה במחאה על העלייה בהיקף האירועים/אתר רשמי, הרשימה המשותפת

אתגר נוסף לו יידרש המפכ"ל הוא צמצום תאונות הדרכים. תקופת הקורונה הביאה לירידה משמעותית במספר כלי הרכב על הכבישים, דבר שצפוי להשתנות עם החזרה לשגרה בחודשים הקרובים.

המפכ"ל החדש יצטרך לבחון את מדיניות האכיפה והענישה, כך שאלו יהיו יעילים במלחמה בתופעה. כדי להפחית את היקף תאונות הדרכים על המשטרה למקד אכיפה ולעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully