וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחוזי בי-ם בביקורת על המשטרה: הרחקה במקום כתב אישום אינה נקייה מבעיות

ביהמ"ש דחה את ערער המשטרה נגד ההחלטה שלא לקבל את בקשתה להרחיק מפגין נגד השחיתות השלטונית לזמן ממושך ממקום המחאה. השופט, אלכסנדר רון, מתח ביקורת על הרחקות מפגינים וטען כי יש להגיש במקום זה כתבי אישום - המבוססים על תשתית ראייתית: "מאתגר את זכות ההפגנה"

בווידאו: עצורים בהפגנות נגד נתניהו זה השבוע ה-24/צילום: רוני כנפו

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אלכסנדר רון, מתח היום (ראשון) ביקורת על הרחקות מפגינים במקום הגשת כתבי אישום. זאת, בעקבות ערר שהגישה המשטרה על ההחלטת בית המשפט לדחות הרחקה של אחד המפגינים במחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. השופט רון כתב כי "הרחקה במקום כתב אישום אינה נקייה מבעיות. יש בה כדי לאתגר את זכויות הפרט ואת זכות ההפגנה אף ללא שקיבל תובע מוסמך החלטה שבפניו תשתית ראייתית לביצוע של עבירה קונקרטית".

השופט טען כי בנסיבות בהן סבורות הרשויות שבוצעה עבירה, יש להגיש כתב אישום. "המהלך העיקר המתבקש, במקום בו סבורות רשויות אכיפת החוק שבוצעה עבירה - הוא בהגשת כתב אישום. שיש להניח שיתבסס על תשתית ראייתית הולמת", אמר.

מעצר מפגין במהלך הפגנה נגד ראש הממשלה נתניהו, בית הנשיא, ירושלים, 5 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"המהלך העיקרי המתבקש הוא בהגשת כתב אישום". מעצר מפגין נגד נתניהו בי-ם, אמש/ראובן קסטרו

בהפגנה אתמול ליד מעון ראש הממשלה בירושלים נעצרו 27 מפגינים, מרביתם לאחר שחסמו כבישים. כולם שוחררו, אך את חלקם ביקשה המשטרה להרחיק מהמקום לתקופה ממושכת. במקרה של אחד המפגינים, שלמה לקס, בית משפט השלום בירושלים דחה את הבקשה להרחיקו.

השופט אלעזר ביאלין ציין בהחלטתו כי לקס נצפה עם מגפון מכווין מפגינים, אך כי מדובר ב"פעילות והתנהגות שנמצאת בליבת זכות המחאה. הגם שיש להבין את הצורך המשטרתי באכיפת הסדר, אינני סבור שהפעילות המתוארת מצד המשיב עולה לכדי פעולה שיש בה להצדיק את ההרחקה המבוקשת".

עוד בוואלה!

בג"ץ למשטרה: השמעת מוזיקה במערכות הגברה בהפגנות מותרת לאחר 21:30

לכתבה המלאה

בעקבות זאת, הגישה המשטרה ערר לבית המשפט המחוזי. בדיון אמר נציג המשטרה כי לקס היה בראש התהלוכה, ו"שלהב" את המפגינים ואמר להם לשבת על הכביש. שופט המחוזי רון כאמור מתח ביקורת על עצם ההרחקות ודחה את בקשת המשטרה בנימוק שלא נפלה טעות המצדיקה את התערבותו. עוד הדגיש כי "אין לפרש מכך דבר וחצי דבר לגופה של השאלה האם עבר המשיב עבירה, אם לאו, אלא שמקומה של שאלה זו אינה במסגרת ההליך שבפניי".

ממשטרת ישראל נמסר: "במהלך המחאה פעלו כוחות המשטרה במספר מוקדים בהם המפגינים הפרו את הסדר באופן בוטה, חסמו במתכוון בגופם צירי תנועה מרכזיים, גידפו את השוטרים וחלקם אף התעמתו עמם, תוך שהם לא נשמעים לבקשותיהם לפנות את הכביש. לכן נאלצו השוטרים לפנותם תוך שימוש בכוח על מנת להשיב את הסדר הציבורי על כנו. מי שבחר להמשיך ולהתעמת עם השוטרים, נעצר להמשך חקירה והיתר הורחקו מהציר. אתמול נעתר בית המשפט השלום לבקשת המשטרה והרחיק 4 מתוך 5 העצורים ממתחם ההפגנות. נמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכל אדם בגבולות החוק, אולם לא נאפשר את הפרת החוק והסדר הציבורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully