וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוחנה הכריע: מפקד מג"ב, יעקב שבתאי, ימונה למפכ"ל המשטרה

עודכן לאחרונה: 15.12.2020 / 22:00

השר לביטחון הפנים הכריז על שבתאי כמועמד מטעמו, וכעת שמו יועבר לאישור ועדת המינויים. מ"מ המפכ"ל מוטי כהן יפרוש מהמשטרה: "נראה כי ההחלטה שלא למנות מפכ"ל קבע לזמן כה ממושך, לא הייתה נטולת שיקולים זרים". גונדר קטי פרי תמונה לנציבת שב"ס

בווידאו: יעקב שבתאי שב לביתו לאחר ההודעה על מינויו למפכ"ל/מערכת וואלה! NEWS

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הודיע הערב (שלישי) כי בחר במפקד משמר הגבול, ניצב קובי (יעקב) שבתאי, למועמדו לתפקיד מפכ"ל המשטרה. לאחר שנתיים בהן המשטרה התנהלה ללא מפכ"ל קבוע תחת פיקודו של ניצב מוטי כהן כיהן כמ"מ מפכ"ל. גונדר קטי פרי נבחרה למועמדת של אוחנה לתפקיד נציבת שב"ס.

לאחר ההכרזה של אוחנה על מועמדו, הודיע מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, כי הוא יצא בימים הקרובים לחופשה לקראת פרישתו מהארגון. כהן בירך על מינויו של שבתאי בשיחת ועידה טלפונית שקיים עם סגל הפיקוד של המשטרה.

עם זאת, באגרת שהפיץ לכלל השוטרים היום, הוא ביקר את העובדה שעד כה לא מונה מפכ"ל קבוע. "סוד גלוי הוא, כי ניתן היה במספר הזדמנויות במהלך השנתיים האחרונות למנות מפכ"ל במינוי קבע. במשטרת ישראל קצינים בכירים רבים הראויים להמשיך ולהוביל את הארגון, ובכוחם לייצר בו יציבות". ניצב כהן הוסיף כי "נראה שההחלטה שלא למנות מפכ"ל קבע משך זמן כה ממושך, לא הייתה נטולת שיקולים זרים".

טקס הענקת דרגות בכירות במשטרה 11 ינואר 2016. יואב דודקביץ'
המפכ"ל הבא, בכפוף לאישור הוועדה. ניצב שבתאי/יואב דודקביץ'

הוועדה למינוי בכירים בשירות הציבורי צפויה להתכנס בשבועות הקרובים על מנת לדון במועמדותם של השניים, תהליך שעשוי לארוך כחודש. אם יצליח שבתאי לקבל את המלצת הוועדה, אז יובא המינוי לאישור הממשלה.

שבתאי התגייס לצה"ל ב-1982 והיה חלק מגדוד 202 של חטיבת הצנחנים, בהמשך שירותו פיקד על מחלקה ופלוגה בצנחנים. בשנת1991 התגייס לימ"מ של משמר הגבול והיה ממקימי יחידת המסתערבים ברצועת עזה ופיקד עליה.

בשנת 1995, נקלע לעימותים קשים עם פלסטינים במחסום ארז ופיקד על כוח שניסה לחלץ אזרח שנקלע להמון זועם. שבתאי נורה בכתפו אך המשיך לפקד על הכוח עד לחילוץ. לאחר שפונה לבית החולים שמע כי המהומות במקום התחדשו, ומיהר לשוב לזירה על אף הפציעה. על תפקודו באירוע זה קיבל את עיטור המופת.

עוד בוואלה!

ההחלטה שחושפת את הדמוקרטיה הישראלית במערומיה

לכתבה המלאה

ב-2004 זכה בעיטור האומץ על תפקודו באירוע חדירת מחבלים למושב גדיש שבגלבוע. שבתאי, שהיה מהראשונים להגיע למקום, נכנס למקום יחד עם שני קצינים נוספים כפיתיון כדי למשוך את אש המחבלים. במהלך האירוע נפצע שוב מכדור שפגע בידו אך המשיך בירי לעבר שני הפלסטינים. בין לבין הספיק גם להיפצע ממטען חבלה בבית לחם, אך למרות זאת המשיך לשרת במשטרה עד שב-2010 מונה למפקד מרחב שומרון.

חודשים ספורים לאחר מכן מצא עצמו הקצין הקשוח באחד האירועים הקשים ביותר שחווה במהלך שירותו, הפיגוע המזעזע בבית משפחת פוגל באיתמר. "זו טראומה שאני לוקח איתי לכל החיים", סיפר שבתאי בריאיון לוואלה! NEWS. "המראות שראיתי בבית באיתמר השאירו בי צלקת, וברגע כזה אתה מבין מול מי אתה עומד. אלה היו מראות מזוויעים שאתה לא יכול אפילו לחלום עליהם. למרות זאת אתה חייב להמשיך לתפקד, לנהל את הכוחות, לוודא שאוספים ראיות אבל אז אתה שוב מסתכל על הזוועה שהייתה שם בבית. עד שעצרנו את שני המחבלים אף אחד לא עצם עין".

בהמשך עמד שבתאי לצד שני המחבלים בעת השחזור. "זה היה קטע לא פחות קשה", הוא נזכר, "אתה צמוד אליהם ואתה קודם כל רואה מולך שני רוצחים ואתה שומע את התיאור שלהם, איך ומה עשו לקורבנות הקטנים האלה וזה פשוט מזעזע. אתה מסתכל עליהם ורואה חיות אדם, לא בני אדם.מה שהם עשו שם בתוך הבית, בן אנוש לא מסוגל לעשות דבר כזה. האירוע הזה רק חיזק אצלי את תודעת השליחות למדינה ולמה בעצם אנחנו כאן".

בשנת-2010 עבר שבתאי למשטרה הכחולה כשמונה למפקד מרחב שומרון במחוז ש"י. לאחר מכן קודם לדרגת תת-ניצב ומונה למפקד מרחב שרון במחוז מרכז. בפברואר 2016 מונה למפקד משמר הגבול.

"משטרה ללא מפכ"ל היא תעודת עניות לדמוקרטיה"

המשטרה בירכה על הבחירה בשבתאי על בחירתו לתפקיד. "ההחלטה על מינוי מפכ"ל קבוע למשטרת ישראל הינה החלטה חשובה והכרחית בפרט בעת הזו, בראש ובראשונה לעתיד המשטרה וחוסנה, וכפועל יוצא גם לעתידה וחוסנה של המדינה והחברה כולה", נמסר.

המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, בירך על החלטת השר לביטחון פנים למנות מפכ"ל למשטרה. "לאחר שנתיים שבהם התנהלה המשטרה ללא מפכ"ל ממונה, אני שמח שהשר לביטחון פנים בחר למנות קצין ראוי ומוערך לתפקיד המפכ"ל", מסר. "משטרה ללא מפכ"ל היא תעודת עניות לדמוקרטיה, ונס החנוכה הביא איתו אור גדול גם למשטרה. כבר בעבר ציינתי כי המפכ"ל הבא ראוי שיבוא משורות המשטרה, בה מכהנים קצינים מצויינים ומנוסים שיכולים להמשיך ולהוביל את המשטרה ליעדים חדשים, ולהוות כתובת בטוחה לאמון הציבור. אני מאחל לקובי שבתאי הצלחה רבה ואין לי ספק שיעמוד באתגרי התפקיד, כי רבים הם".

גונדר קטי פרי, נציבת שב"ס הנבחרת. שב"ס, אתר רשמי
נבחרה לנציבת שב"ס. גונדר קטי פרי/אתר רשמי, שב"ס

לצד מינויו של שבתאי, גם מינויה של גונדר פרי יועבר לוועדה למינויים. פרי, תושבת שוהם, נשואה לעופר ואם לשלוש בנות. היא התגייסה לשב"ס בשנת 1990 וביצעה מגוון תפקידים, בהם מפקדת בתי סוהר, ראש אגף משאבי אנוש, ראש מחלקת האסיר, וכן קצינת מודיעין במחוז מרכז ובחטיבת המודיעין. בתפקידה האחרון היתה פרי מפקדת מחוז דרום בשב"ס, הכולל תשעה בתי כלא, שבהם כלואים יותר מ-6,000 אסירים, מחציתם ביטחוניים.

אהוד יפרח, אחיה של פרי, הוא אסיר בכלא גלבוע ומרצה כיום עונש מאסר על עבירות מרמה. גורמים בשב"ס אומרים כי פרי הצהירה על כך כמתחייב, היא לא עוסקת ולא עסקה בעניינו של אחיה, וכי אין לה קשר עמו כלל בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully