וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ בצו לממשלה: "פעלו 'במהירות הראויה' למנות מפכ"ל"

עודכן לאחרונה: 3.12.2020 / 21:57

ביהמ"ש הוציא צו מוחלט, ולא זמני, המורה למדינה לפעול. זאת לאחר תמיכתו של היועמ"ש בהוצאת צו על תנאי שיחייב את הממשלה לנמק מדוע לא תמנה מפכ"ל במהירות הראויה, בעוד המ"מ מוטי כהן מכהן בתפקידו זה שנתיים

בווידאו: נאומי הנשיא, נתניהו ולפיד בפתיחת מושב החורף של הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

בג"ץ הוציא הערב (חמישי) צו שמורה לממשלה "לפעול להבאתו של מועמד לתפקיד המפכ"ל בפני הוועדה המייעצת לממשלה לעניין מינויים לתפקידים בכירים, במהירות הראויה". לא מדובר על צו על תנאי, שמורה לממשלה לנמק את עמדתה, אלא בצו מוחלט שמורה למדינה לפעול. הצו, שניתן במסגרת עתירה של תנועת אומ"ץ, לא קוצב לממשלה מסגרת זמנים.

היועמ"ש הודיע לבג"ץ כי הוא תומך בהוצאת צו על תנאי שיחייב את הממשלה לנמק מדוע לא תמנה מפכ"ל במהירות הראויה. בפתח הדיון היום קיבלו השופטים את הסכמת הצדדים לקיים את הדיון כאילו יצא צו על תנאי, ומכיוון שהן העותרים והן נציגי היועץ, שייצגו את הממשלה, הסכימו להוצאת צו מוחלט, הדיון נמשך עשר דקות בלבד - בסיומו הודיעו השופטים על הוצאת הצו בפועל.

בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ
"לפעול להבאתו של מועמד לתפקיד המפכ"ל". בית המשפט העליון/נועם מושקוביץ

בשבוע שעבר הודיע מנדלבליט לבג"ץ כי הוא תומך בהוצאת צו על תנאי, שיחייב את השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה להביא "במהירות הראויה" מועמד בפני הוועדה למינוי בכירים. זאת, לאחר שלמשטרה לא מונה מפכ"ל קבוע מאז דצמבר 2018.

עוד נכתב בעמדה שהוגשה לבג"ץ כי "משלא הוצג נימוק שיש בו כדי להצדיק מבחינה משפטית הימנעות מקידום מינויו של מפכ"ל קבוע למשטרת ישראל באמצעות העברת שם של מועמד לתפקיד מפכ"ל בפני הוועדה, ובשים לב גם לפרק הזמן הארוך שבו המשרה החשובה מאוישת בדרך של מילוי מקום - סבור היועמ"ש כי אין מנוס מלהוציא צו על תנאי גם בעתירה דנן, לעניין הבאתו של מועמד לתפקיד המפכ"ל בפני הוועדה במהירות הראויה".

השר לביטחון פנים הנכנס, אמיר אוחנה  ומ"מ המפכ"ל מוטי כהן במהלך ביקורו של שוטר שנפצע בפעילות מבצעית 17 במאי 2020. דוברות משטרת ישראל
אוחנה וכהן/דוברות משטרת ישראל

אתמול אמרו בכירים במשטרה לוואלה! NEWS כי הם "מצפים להחלטה למנות מפכ"ל באופן מידי לטובת הארגון ואזרחי המדינה". זאת, לקראת הדיון בבג"ץ בעתירה הדורשת למנות מפכ"ל בדחיפות.

הסיבה לעיכוב המינויים הבכירים היא שבהסכם הקואליציוני נקבע כי תוקם ועדה שתבחן את דרכי המינוי של בכירים שזקוקים לאישור הממשלה. כחול לבן נמנעת מלהקים את הוועדה, בטענה שהליכוד מעוניין להגביר את ההשפעה הפוליטית על מינויים מקצועיים. בינתיים, הממשלה לא דנה במינויים אלה כמעט ללא יוצא מן הכלל.

מתנועת אומ"ץ, שהגישה את העתירה, נמסר בתגובה כי "בג"ץ החליט ליתן צו תכליתי המחייב את השר לביטחון הפנים להביא לוועדת המינויים מועמד במהירות הראוייה לתפקיד מפכ"ל. תנועת אומ"ץ שהגישה את העתירה לבית המשפט העליון טוענת שמדובר בהישג חסר תקדים אשר יביא לאחר שנתיים ללא מפכ"ל סוף סוף למינוי מפכ"ל למשטרת ישראל".

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, מסר כי "העובדה שמשטרת ישראל מתנהלת ללא מפקד כללי למעלה משנתיים היא מחדל חמור שפוגע בתפקוד המשטרה וביכולת האכיפה והשמירה על החוק. המצב לפיו מינויי בכירים הפכו לכלי שרת בידי הפוליטיקאים הוא בלתי נסבל, היוצר דה לגיטימציה לגופים ולמוסדות האמונים על חוסן המשטר הדמוקרטי בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully