וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד הימ"מ: הקורונה מעסיקה את המשטרה, ואנחנו נלחמים בפשיעה

14.11.2020 / 17:33

יחידת העילית של המשטרה למלחמה בטרור חתומה על כמה מהפעולות המבצעיות הבולטות בעשורים האחרונים, אך מאז פרץ המשבר עוסקת כמחצית מהזמן בלחימה בפשיעה. בריאיון לוואלה! NEWS מספר מפקד היחידה על ההישגים שזיכו אותה בצל"ש המפכ"ל וההיערכות לתרחיש יום הדין

בווידאו: יחידת הימ"מ מקבלת את צל"ש המפכ"ל על פעילותה/צילום: דוברות משטרת ישראל

אשרף אבו שחם מהכפר שוויקה שליד טול כרם, עבד כחשמלאי במפעל באזור התעשייה ברקן. ב-7 באוקטובר 2018 הוא הגיע למפעל "אלון", כפת את קים לבנגרונד-יחזקאל בת ה-29 מראש העין, ואת זיו חג'בי בן ה-35 מראשון לציון, וירה בהם מטווח קצר. קים וזיו נרצחו, המחבל נמלט, וכוחות הביטחון פעלו במשך כחודשיים עד שאותר במחנה הפליטים עסכר שבשכם בו התבצר. במהלך ניסיון המעצר הוא חוסל, בתום קרב יריות קצר על ידי לוחמי הימ"מ. "אנחנו משתדלים לא להוסיף רובד רגשי לעבודתנו ולהישאר הכי מקצועיים שאפשר", אמר מפקד יחידת הימ"מ, ניצב-משנה נ', בריאיון לוואלה! NEWS.

"ישנם מקרים מעטים בהם המשפחות מעוניינות להיפגש עם הלוחמים ולהודות להם על סגירת המעגל, זה היה חשוב למשפחות של קים יחזקאל-לבנגרונד וזיו חג'בי שנהרגו בפיגוע בברקן", הוסיף נצ"מ נ'. "אפשרנו את המפגש כחודשיים וחצי לאחר שהמחבל נהרג בחילופי אש במחנה הפליטים. חודשיים לקח לנו ולשב"כ לאתר אותו. הבנו באותה התקופה שאנחנו לא ננוח עד שלא נאתר את המחבל".

במפגש, שבו נכח גם מפקד מג"ב, ניצב יעקב שבתאי, שיתפו את המשפחות בפרטים ובהשתלשלות האירוע. "מה שמניע אותנו זה האינטרס הביטחוני של מדינת ישראל, מחבל שרצח שני ישראלים יכול לבצע זאת שוב, בוודאי כשמדובר במחבל בבריחה", הסביר נצ"מ נ'. "הוא מבין שהוא ייתפס וזה רק עניין של זמן, לכן אחד כזה יכול לבצע עוד פיגוע מתוך הנחה שאין לו מה להפסיד. אין ספק שהמפגש עם המשפחות ריגש אותנו וחימם את לבנו, היה חשוב להם להיפגש ולשוחח באופן אישי".

פעילות יחידת ימ"מ בתקופת הקורונה, נובמבר 2020. דוברות משטרת ישראל
פעילות הימ"מ בתקופת הקורונה/דוברות משטרת ישראל

אין כמעט פעולה מבצעית משמעותית שהימ"מ - היחידה המשטרתית המיוחדת של משטרת ישראל ומשמר הגבול ללוחמה בטרור - היא לא היה חלק ממנה. מהפיגוע ב"אוטובוס הדמים" בכביש החוף במרץ 1978 ועד למעצר המחבל מחבל שרצח את אורי אנסבכר בפברואר 2019, היחידה היא זו שנותנת את המענה המבצעי.

רוב הפעילות שהימ"מ עושה נמצאת בצללים והיא נחשבת לאחת היחידות המשטרתיות הטובות בעולם. היא מוגדרת כיחידת השתלטות, אך מבצעת מגוון משימות נוספות.

בתקופת הקורונה חלה עלייה בפעילות הימ"מ בטיפול בפשיעה הפלילית. בשבוע הקרוב תקבל היחידה את צל"ש המפכ"ל, על כך שבין 2018 ל-2019 ביצעו לוחמי ימ"מ 508 מבצעים ופעילויות מבצעיות. 195 מבצעים בתחום הלוחמה בפשיעה. 313 מבצעים בתחום סיכול הטרור והפח"ע, במהלכן נעצרו 166 מחבלים ופעלי טרור וחוסלו חמישה מחבלים בחילופי אש.

עוד בוואלה!

איש הצללים שנהרג בג'נין - והפך לאגדת מערכת הביטחון

לכתבה המלאה

הימ"מ

  • שנת הקמה: 1974
  • יעדי היחידה: טיפול באירועי בני ערובה ופיגועי מיקוח, לוחמה בטרור ואלימות על רקע לאומני ופלילי
  • בין 2018 ל-2019 ביצעו לוחמי ימ"מ 508 מבצעים ופעילויות מבצעיות, מתוכם 195 מבצעים בתחום הלוחמה בפשיעה
  • בשנים אלה עצרה היחידה 166 מחבלים ופעלי טרור וחוסלו חמישה מחבלים בחילופי אש

נצ"מ נ' ששירת ביחידה במגוון תפקידים מבצעיים ומפקד עליה בארבע השנים האחרונות, מתאר את אופי הפעילות של היחידה בשנים האחרונות, התרחישים והאתגרים של שנת הקורונה החולפת בימ"מ. "שנת 2020 היא שנת שיא בפעילות הימ"מ למיגור הפשיעה החמורה, וזאת נוכח העובדה שמרבית המשאבים והכוחות של המשטרה מופנים לאכיפה ולמיגור נגיף הקורונה", הוא אומר. "אם בשנים קודמות ראינו יחס של 70% פעילות לסיכול טרור וכ-30% למיגור הפשיעה החמורה, השנה אנו כבר במספרים זהים - 50% מהפעילות שלנו היא מול יעדים פלילים משמעותיים".

מה התרחיש הכי מורכב או משמעותי אליו אתם נערכים בימ"מ?

"תרחיש בני ערובה ותרחיש לחימה בזירה רווית חומרים מסוכנים, ביולוגיים או כימיים, הם בין התרחישים המשמעותיים מבחינתנו. אלו דברים שנערכים אליהם, לדוגמה פיגוע שמשלב גם שימוש בחומרים כימיים או ביולוגיים כנגד אוכלוסייה אזרחית. כמובן שהיחידה יכולה למצוא את עצמה במגוון רחב ונוסף של תרחישים, כל אירוע הוא שונה ולכל אירוע אנחנו מתייחסים בצורה שונה".

"היחידה פועלת גם בתוך תחומי הקו הירוק וגם באזור יהודה ושומרון, מעבר לפעילויות השגרתיות שעוסקות במניעת טרור, במרבית האירועים אליהם אנו נקראים נדרש להגיע מהר ככל שניתן ולתת את המענה המבצעי הטוב ביותר".

פעילות יחידת ימ"מ בתקופת הקורונה, נובמבר 2020. דוברות משטרת ישראל
"פעילות שבה נפצעים לוחמים תמיד תהיה זכורה יותר". נצ"מ נ', מפקד הימ"מ/דוברות משטרת ישראל

אילו הישגים בולטים יש ליחידה בשנים האחרונות?

"ההישגים שלנו אינם רק שלנו. מאחורי כל פעולה מוצלחת שלנו עומדים שותפינו בשב"כ, במשטרה ובצה"ל. המידע המודיעיני והכוחות שעוטפים אותנו בפעילות חשובים מאוד והם אלה שמאפשרים את פעילות הימ"מ".

בשנים האחרונות לוחמי הימ"מ ביצעו מספר שיא של פעילויות שהביאו ללכידתם של מחבלים שביצעו פיגועי טרור שגבו חיי אדם. חלק מסגירות המעגל עם אותם מחבלים גם הגיעו לכותרות אך רוב רובה של פעילות היחידה חסויה וסודית ביותר.

"ישנה עלייה משמעותית בפעילויות שלנו בתחום הפשיעה ברחבי הארץ", אומר נצ"מ נ', "מה שהיה לפני מספר שנים פעילות שבשוליים היום הפך לשגרת עבודה, שבה אנו מביאים לפירוק תשתיות פשיעה של ארגונים שפוגעים באזרחי ישראל, החל מפשיעה כלכלית חמורה ועד יעדים מרכזיים של מחוזות ומרחבים במשטרה".

יש מקרה של לכידת מחבל שזכור לך במיוחד?

"זכורה לי מאוד הפעילות לאיתור המחבלים שחטפו ורצחו את שלושת הנערים. זו הייתה פעילות בחברון שהפכה לחילופי אש קשים. בנוסף, זכורה לי הפעילות שלנו בג'נין בינואר 2018 לצורך מעצר המחבלים שביצעו את הפיגוע בחוות גלעד, שבו נרצח הרב רזיאל שבח. בפעילות הזו היו חילופי אש שהביאו לפציעת שני לוחמים, מתוכם אחד במצב קשה מאוד. הודות לטיפול הרפואי שהעניק לו הפרמדיק של היחידה חייו ניצלו, וכיום הוא משרת ביחידה. לצערי, פעילות שבה נפצעים לוחמים תמיד תהיה זכורה יותר - גם בגלל התוצאה וגם בגלל המורכבות המבצעית וקבלת ההחלטות, שכל אחת מהן יכולה לשנות את פני האירוע".

פעילות יחידת ימ"מ בתקופת הקורונה, נובמבר 2020. דוברות משטרת ישראל
"בימ"מ מגולמים כל היכולות המבצעיות הדרושות תחת קורת גג אחת"/דוברות משטרת ישראל

מה הן תכונות האופי והיכולות שנדרשות ללוחם ימ"מ?

"לוחם ימ"מ נדרש בעיקר להיות מסוגל לעבור ממצב שגרה או מצב של פעילות שאינה מסכנת חיים למצב של לחימה וחירום. הדבר הזה מחייב תכונות רבות, שחלקן טבועות באדם וחלקן אנו מלמדים ומכשירים".

נצ"מ נ' סיפר על הליך המיון לקורס לוחמים. "בשנה ממוצעת ניגשים למבדקים הראשוניים כאלף מועמדים, מתוכם מתחילים את הגיבוש כמה עשרות ולבסוף פחות מזה מוסמכים בקצה. בקורס שנמשך לא מעט חודשים יש לנו הזדמנות למצוא את מי שאינם מתאימים לנו ולהיפרד מהם, ובוודאי לחזק את מה שצריך לאלה שישתלבו בפלגות היחידה".

במה שונה הימ"מ מיחידות עילית אחרות במערכת הביטחון?

"כל היחידות המקבילות במערכת הביטחון הן יחידות מצוינות שעובדות איתנו בשיתוף פעולה מלא. אני באופן אישי נמצא בקשר עם מפקדי היחידות הללו וקיימת תרבות של למידה, שיתופי פעולה והפריה הדדית שתורמת רבות לביטחון המדינה. הייחודיות של הימ"מ היא בעובדה שלוחמיה משלבים יכולות מבצעיות גבוהות ביותר לצד סמכויות משטרה, מה שמאפשר לנו מרחב פעולה רחב. בנוסף, בימ"מ מגולמים כל היכולות המבצעיות תחת קורת גג אחת. בכל כוח יש שילוב מגוון יכולות בתחום החבלה, הכלבים, הטכנולוגיה ועוד. לדוגמה, אנו מגדלים את הכלבים המשרתים ביחידה מגיל אפס ועד הכשרתם ככלבים לוחמים".

פעילות יחידת ימ"מ בתקופת הקורונה, נובמבר 2020. דוברות משטרת ישראל
"מגדלים את הכלבים המשרתים ביחידה מגיל אפס"/דוברות משטרת ישראל

מהם האתגרים נוכח הקורונה ואיך זה משפיע על הפעילות השוטפת של היחידה?

"בוודאי שאנו מושפעים ממנה גם ברמה המבצעית, כפי שהקורונה משפיעה על כל תחומי החברה הישראלית ובכלל בעולם. יש השפעה גדולה מאוד על הפעילות של היחידה, כשללוחמי ימ"מ בבידוד או לוחמי ימ"מ נמצאים מאומתים. זה מחייב אותנו לאמצעי זהירות קפדניים ונוקשים. עוד בטרם הבינו בדיוק איך הנגיף עובר ואיך הוא מדבק, אנחנו כבר עבדנו במיגון גבוה ולא לקחנו סיכונים מיותרים".

"גם את החשודים שהיינו עוצרים בארץ ובשטחים היינו מלבישים בחליפת מיגון מיוחדת שמונעת הדבקה, מכיוון שלא ברור אם החשוד שנעצר נושא את הנגיף ועלול להדביק. הפעילות בסביבה 'מלוכלכת' לא זרה לנו, מכיוון שאנחנו מתאמנים לפעילויות גם במקומות שבהם יש חומרים מסוכנים שעלולים לסכן את הלוחמים ולחבל בפעילות. בתקופת הקורונה נפח הפעילות לא השתנה, אך הוא הפך לממוקד יותר אל מול מי שהוגדר כאיום ודאי".

פעילות יחידת ימ"מ בתקופת הקורונה, נובמבר 2020. דוברות משטרת ישראל
"בתקופת הקורונה נפח הפעילות לא השתנה, אך הפך לממוקד יותר". לוחמי ימ"מ/דוברות משטרת ישראל

בעקבות הסכם השלום עם איחוד האמירויות הערביות, האם צפוי שיתוף פעולה של הימ"מ עם גורמי הביטחון שם? אם כן, איזה שיתוף פעולה צפוי?

"הימ"מ מקיימת יחסים מקצועיים עם מקבילותיה בעולם, את חלק מהמדינות לא ניתן לחשוף כפי שהם לא חושפים את שיתוף הפעולה איתנו. זהו אינטרס ביטחוני ישראלי לקיים קשרים עם כמה שיותר יחידות עילית בעולם, ואנחנו תמיד פתוחים ללמידה מיחידות אחרות. כשאני נפגש עם אותן יחידות ועם המפקדים, אחד הדברים שהכי חשוב להם לספוג מאיתנו הוא הניסיון המבצעי של הלוחמים בימ"מ, שכמובן גורר אחריו לא מעט לקחים ותורות לחימה שנבחנו באירועי אמת. תדירות האירועים בישראל וגודל האיומים הביטחוניים הם אלה שהופכים את הלוחם בימ"מ למנוסה בעולם, והניסיון הזה שווה זהב בקרב יחידות אלו".

"דבר משמעותי נוסף שבאים ללמוד מאיתנו הוא שיתוף הפעולה ההדוק עם יתר ארגוני הביטחון בארץ לרבות שב"כ, שמספק את המידע שמוביל לפעילות הימ"מ ולאחר מכן משלים את החקירה. זהו שיתוף פעולה ייחודי עם ארגון שאינו הארגון אליו שייכת הימ"מ, אך העבודה רבת השנים הפכה אותנו לגוף אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully