וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצור הסובל מבעיות נפשיות לא קיבל אפשרות להיוועץ בעו"ד: "זכויותיו נרמסו"

שופטת ביהמ"ש השלום באשקלון מתחה ביקורת על המשטרה, משום שמנעה מא' בן ה-35 לקבל ייעוץ משפטי לפני שנחקר. א', ששוחרר לאחרונה מבי"ח פסיכיאטרי, סירב לחתום על הוויתור, אך המשטרה טענה אחרת וביקשה להאריך את מעצרו. "הוא לא היה כשיר לחתום על ויתור", קבעה השופטת

בווידאו: עצור מובל אזוק בבית המשפט/-

בית משפט השלום באשקלון מתח לאחרונה ביקורת חריפה על המשטרה, לאחר שלא דאגה להעניק ייעוץ משפטי לאדם הסובל מבעיות נפשיות לפני שנחקר. השופטת דורית בונדה כתבה בהחלטתה לשחררו ממעצר כי זכויותיו של החשוד "נרמסו ברגל גסה על ידי היחידה החוקרת".

א', בן 35, שוחרר לאחרונה מבית החולים הפסיכיאטרי בו אושפז במשך תקופה ארוכה. בשבוע שעבר הוא נעצר בחשד שתקף את אמו, והמשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בשלושה ימים. נציג המשטרה אמר בדיון כי א' ויתר על זכותו להיוועץ בעורך דין טרם חקירתו, אך עו"ד דורון שטרן, המייצג את א' מטעם הסנגוריה הציבורית, ציין כי א' סובל מבעיות נפשיות וכי לא ויתר על ייעוץ, ושסירב לחתום על הוויתור.

סוהרים מיחידת נחשון של שירות בתי הסוהר בכלא צלמון, אפריל 2017 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"זכויות של החשוד נרמסו ברגל גסה על ידי היחידה החוקרת". סוהרים/ראובן קסטרו

השופטת קיבלה את טענתו של הסנגור ואף ציינה שהמשטרה כתבה כי א' "לא יכול לחתום, לא כשיר", וכי החוקר ציין שהוא שותק, מסתכל לכל עבר ורועד. "ברור לכל כי ממשיב זה לא ניתן לצפות לקבל הסכמה בדבר ייעוץ, או לחילופין לשלול בהתנהגותו את רצונו להיוועץ בסנגור, שהרי אותה יחידה ממש ציינה באסמכתא לכליאה כי לא יכול לחתום שכן אינו כשיר", כתבה בונדה בהחלטתה. כמו כן, השופטת הוסיפה כי היה על היחידה החוקרת ליידע את הסנגוריה הציבורית בדבר המעצר, ואף לוודא כי א' יקבל ייעוץ על ידי עורך דין.

"במקרה זה לא ניתן להתעלם מפגיעה זו, שעה שהמשיב שבפניי לא קיבל את הזכויות המגיעות ונתונות לו בחוק", קבעה השופטת. "זכויות אלה נרמסו ברגל גסה על ידי היחידה החוקרת, שנתלתה ב'ויתורו' על זכותו לקבל ייעוץ, ובחרה שלא ליידע את הסנגוריה בעניין זה".

בית משפט השלום באשקלון, דצמבר 2016. בני בן סימון
א' שוחרר מהמעצר, תוך הרחקה מאמו לשלושה ימים. בימ"ש השלום באשקלון/בני בן סימון

השופטת שחררה את א' מהמעצר תוך הרחקתו מאמו לשלושה ימים. עם זאת, לאחר שחרורו הפר את צו ההרחקה והגיע לבית אמו. כשנעצר א' בשנית, המשטרה פנתה מיד לסנגוריה הציבורית ויידעה אותה על המעצר.

ממשטרת ישראל נמסר כי "אנו פועלים לחקור כל חשד לביצוע עבירה פלילית ולטפל בפשיעה על כול גווניה, במטרה להגן על קורבנות עבירה ולהגיע לחקר האמת. לצד זאת, אנו מאפשרים לחשודים בפלילים את מימוש זכויותיהם מכוח החוק".

עוד ציינו בתגובתם, כי "החשוד נעצר לחקירה בחשד שתקף את אמו, והשיב בשלילה כשנשאל על ידי החוקר האם הוא מעוניין להיוועץ בעורך דין". לדברי המשטרה, "החשוד נלקח לבדיקה פסיכיאטרית בתום חקירתו, ולפיה נקבע כי הוא כשיר למעצר. לאחר ששוחרר על ידי בית המשפט, הוא הפר את ההוראה להרחקה מאמו. לצד זאת, ככל שמושמעת ביקורת שיפוטית היא נלמדת ובמידת הצורך מופקים הלקחים הנדרשים בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully