וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-23 אושרה לקריאה ראשונה

עודכן לאחרונה: 9.12.2020 / 11:38

ועדת הכנסת אישרה את ההצעה ברוב של עשרה תומכים מול שבעה מתנגדים, והיא כוללת גם הצעה להפחית את מימון המפלגות במערכת הבחירות הקרובה. נכון לעכשיו, התאריך המוצע לבחירות הוא 16 במרץ 2021. יו"ר הוועדה: נעלה את ההצעה להצבעה בקריאה ראשונה במליאה ביום שני הקרוב

בווידאו: ועדת הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את החוק לפיזור הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) אישרה היום (רביעי) את הצעת החוק לפיזור הכנסת לקריאה ראשונה, ברוב של עשרה תומכים מול שבעה מתנגדים. המועד המוצע לבחירות לכנסת ה-24 כעת הוא 16 במרץ 2021, כשבועיים לפני ליל הסדר.

הצעת החוק שאושרה כוללת גם את הצעת ח"כ רם שפע (כחול לבן), לפיה יופחת מימון המפלגות בהוראת שעה לבחירות הקרובות, כך שכל יחידת העומדת היום על סך 1.388 מיליון שקלים, תפחת ב-10%. בנוסף, נכללת גם הצעה להחיל את חובת השקיפות הקיימת על פרסום מודעות בעיתונים, גם על פרסומים בתשלום במדיות החדשות השונות כמו אתרי אינטרנט, במדיה החברתית, מסרונים ועוד. ההגדרה לא כוללת תעמולה פרטית של אזרח פרטי שלא מקבל תשלום בגין הפרסום, כדוגמת פוסט בפייסבוק וכדומה. ההסדר יחול על בחירות לכנסת, לרשויות המקומיות וכן בפריימריז.

גינזבורג אמר כי הצעת החוק תעלה להצבעה בקריאה ראשונה במליאה ביום שני הקרוב. על ההצעה לעבור שלוש קריאות לפני שתאושר. אולם, גם אם הצעת החוק לפיזור הכנסת לא תאושר בשלוש קריאות עד 23 בדצמבר, ולא יובא תקציב לאישור, הכנסת צפויה להתפזר אוטומטית, והבחירות יתקיימו תוך שלושה חודשים.

דיון ועדת הכנסת, 14 בספטמבר 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הצעת החוק תעלה לאישור המליאה ביום שני. ועדת הכנסת/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

לפני שבוע אישרה מליאת הכנסת את פיזורה בקריאה טרומית, ברוב של 61 תומכים מול 54 מתנגדים, ובתמיכת סיעת כחול לבן, לאור המתיחות בקואליציה. סיעת רע"מ מהרשימה המשותפת, שלה ארבעה נציגים, נעדרה מההצבעה. יש עתיד, ימינה, ישראל ביתנו, מרצ, כחול לבן ורוב סיעות הרשימה המשותפת - תמכו. זאת, לעומת התנגדות הליכוד, ש"ס ויהדות התורה.

הוויכוח העיקרי בין כחול לבן לליכוד הוא על סוגיית התקציב, ובהתאם, יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בכנסת כי אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יעביר תקציב, לא יהיו בחירות. גנץ מבקש שנתניהו ימלא את חלקו בהסכם הקואליציוני שנחתם ביניהם, ולפיו יאושר תקציב דו-שנתי, כלומר לשנים 2020 ו-2021. לעומתו, נתניהו מבקש לאשר כעת תקציב לשנת 2020, ואת התקציב לשנה הבאה לאשר כעת בממשלה - אך לחכות עם אישורו בכנסת לפברואר או מרץ.

עוד בוואלה!

פיזור הכנסת אושר בקריאה טרומית. מה קורה עכשיו?

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
מובילים לבחירות. נתניהו וגנץ במליאה, בשבוע שעבר/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

הסיבה הרשמית לעמדתו של נתניהו היא הקורונה. ראש הממשלה טוען כי בעקבות המשבר הכלכלי, לא ניתן לאשר תקציב כעת לשנה הבאה - עמדה שבכירי האוצר דוחים בתוקף. מאחורי הקלעים, ההערכה היא שנתניהו רוצה שהבחירות יתקיימו בחודש יוני, מבלי שיצטרך לממש את הסכם הרוטציה עם גנץ, אז ייאלץ לפנות את מקומו כראש ממשלה. אם אישור התקציב יידחה לתחילת השנה הבאה, לנתניהו תהיה תחנת יציאה נוספת לבחירות ללא צורך במימוש הרוטציה.

ממשלת המעבר בתקופת הבחירות, בכפוף להסכם בין נתניהו וגנץ, היא ממשלה בדיוק כמו הממשלה הנוכחית, שבה לנתניהו אין אפשרות לפטר את שרי גוש כחול לבן. עם זאת, בליכוד ביקשו מנתניהו לבחון משפטית האם הוא יכול לפטר את השרים ממפלגתו של גנץ בגלל שהצביעו נגד עמדת הממשלה בפיזור הכנסת או בהצבעות אחרות שמתוכננות על ידי כחול לבן בשבועיים הקרובים. האפשרות הזו ירדה בינתיים מהפרק, וגם אם יתקיימו בחירות - שרי כחול לבן ימשיכו לכהן בתפקידם, עד להשבעת הממשלה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully