וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיזור הכנסת אושר בקריאה טרומית. מה קורה עכשיו?

2.12.2020 / 17:58

לאחר שזכתה לתמיכת 61 ח"כים, ההצעה תעבור לוועדת הכנסת שנמצאת בשליטת כחול לבן ותוכל לקבוע איזו ועדה תדון בה. אם הצעת החוק תאושר בשלוש קריאות, בחירות לכנסת ה-24 ייערכו לקראת חודש מרץ. ללא הסכמות על התקציב - הכנסת תפוזר אוטומטית ב-23 בדצמבר

בווידאו: הצעת החוק לפיזור הכנסת עברה בקריאה טרומית/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

לאחר שהכנסת אישרה היום (רביעי) את פיזורה בקריאה טרומית, ישראל צפויה להיכנס לסבב בחירות רביעי תוך שנתיים. ההצעה אושרה ברוב של 61 תומכים מול 54 מתנגדים, ובתמיכת סיעת כחול לבן, לאור המתיחות בקואליציה. סיעת רע"מ מהרשימה המשותפת, שלה ארבעה נציגים, נעדרה מההצבעה. יש עתיד, ימינה, ישראל ביתנו, מרצ, כחול לבן ורוב סיעות הרשימה המשותפת - תמכו. זאת, לעומת התנגדות הליכוד, ש"ס ויהדות התורה.

מה יקרה עכשיו, מה נמצא במוקד המחלוקת בקואליציה והוביל להחלטה, מתי יתקיימו הבחירות הבאות ואיך תיראה ממשלת המעבר?

מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
61 תומכים מול 54 מתנגדים. ההצבעה בכנסת, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

מה השלבים הבאים בתהליך?

אחרי שהכנסת אישרה בקריאה טרומית את פיזור הכנסת, ועדת הכנסת תתכנס ביום שני הקרוב כדי להכריע באיזו ועדה ייערכו הדיונים על הצעת החוק. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), לא נתון ללוח זמנים מחייב, והוא יוכל להחליט בהתאם לעמדת מפלגתו מתי הוועדה תתכנס, וכך גם לקבוע את קצב קידומה של הצעת החוק, שצריכה לעבור שלוש קריאות נוספות כדי שהכנסת תפוזר.

תוצאות ההצבעה בקריאה טרומית לפיזור הכנסת 2 בדצמבר 2020. -, אתר רשמי
תוצאות ההצבעה על פיזור הכנסת, היום/אתר רשמי, -

בכחול לבן מעוניינים לשלוט בתהליך כולו, ומבקשים להשאיר את הצעת החוק לדיונים בוועדת הכנסת - אבל בליכוד ובסיעות החרדיות רוצים שההצעות יועברו לוועדת החוקה של הכנסת, כך שיוכלו לשלוט בהן. כך או כך, בהיעדר תקציב לשנת 2020, וללא אישור של הצעת הפיזור, הכנסת תפוזר אוטומטית ב-23 בדצמבר בחצות הלילה. לאחר שוועדת הכנסת תקבע היכן יתקיימו הדיונים, תכונס הוועדה, והצעת החוק תאושר לקריאה ראשונה.

מהו לב המחלוקת בקואליציה?

הוויכוח העיקרי בין כחול לבן לליכוד הוא על סוגיית התקציב, ובהתאם, יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר היום בכנסת כי אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יעביר תקציב, לא יהיו בחירות. גנץ מבקש שנתניהו ימלא את חלקו בהסכם הקואליציוני שנחתם ביניהם, ולפיו יאושר תקציב דו-שנתי, כלומר לשנים 2020 ו-2021. לעומתו, נתניהו מבקש לאשר כעת תקציב לשנת 2020, ואת התקציב לשנה הבאה לאשר כעת בממשלה - אך לחכות עם אישורו בכנסת לפברואר או מרץ.

הסיבה הרשמית לעמדתו של נתניהו היא הקורונה. ראש הממשלה טוען כי בעקבות המשבר הכלכלי, לא ניתן לאשר תקציב כעת לשנה הבאה - עמדה שבכירי האוצר דוחים בתוקף. מאחורי הקלעים, ההערכה היא שנתניהו רוצה שהבחירות יתקיימו בחודש יוני, מבלי שיצטרך לממש את הסכם הרוטציה עם גנץ, אז ייאלץ לפנות את מקומו כראש ממשלה. אם אישור התקציב יידחה לתחילת השנה הבאה, לנתניהו תהיה תחנת יציאה נוספת לבחירות ללא צורך במימוש הרוטציה.

מתי יתקיימו הבחירות הבאות?

אם הצעת החוק לפיזור הכנסת תאושר בשלוש קריאות, המועד לקיום הבחירות הבאות כלול בתוכה, וההערכה כי הן יתקיימו לקראת חודש מרץ, בכפוף להסכמת רוב הסיעות. החוק קובע כי הבחירות ייערכו בתוך 90 יום מיום הפיזור, אך בדיונים על הצעת החוק לפיזור הכנסת קובעים חברי הכנסת תאריך ספציפי. אם הכנסת תפוזר אוטומטית ב-23 בדצמבר, הבחירות ייערכו תוך 90 ימים מיום הפיזור.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
המחלוקות טרם נפתרו. נתניהו וגנץ במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

אם הכנסת תפוזר, איך תתפקד הממשלה?

ממשלת המעבר בתקופת הבחירות, בכפוף להסכם בין נתניהו וגנץ, היא ממשלה בדיוק כמו הממשלה הנוכחית, שבה לנתניהו אין אפשרות לפטר את שרי גוש כחול לבן. עם זאת, בליכוד ביקשו מנתניהו לבחון משפטית האם הוא יכול לפטר את השרים ממפלגתו של גנץ בגלל שהצביעו נגד עמדת הממשלה בפיזור הכנסת או בהצבעות אחרות שמתוכננות על ידי כחול לבן בשבועיים הקרובים. האפשרות הזו ירדה בינתיים מהפרק, וגם אם יתקיימו בחירות - שרי כחול לבן ימשיכו לכהן בתפקידם, עד להשבעת הממשלה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully