וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מליאת הכנסת אישרה את פיזורה בקריאה טרומית

עודכן לאחרונה: 2.12.2020 / 16:59

הצעת החוק עברה ברוב של 61 ח"כים מול 54 מתנגדים, וכעת היא תועבר לדיון בוועדת הכנסת. חברי הכנסת של כחול לבן תמכו במהלך לאור הקשיים בקואליציה. חברי רע"ם נעדרו מההצבעה. בנט: או שהממשלה תתפרק או שישראל תתפרק

בווידאו: הצעת החוק לפיזור הכנסת עברה בקריאה טרומית/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיזור הכנסת, ברוב של 61 תומכים מול 54 מתנגדים. סיעת כחול לבן תמכה בהצעה לאור המתיחות בקואליציה. סיעת רע"מ מהרשימה המשותפת, שלה ארבעה נציגים, נעדרה מההצבעה. יש עתיד, ימינה, ישראל ביתנו, מרצ, כחול לבן ורוב סיעות הרשימה המשותפת - תמכו.

החוק שיאושר צריך לעבור שלוש קריאות נוספות - כדי שהכנסת תפוזר וישראל תלך לבחירות רביעיות. לאחר האישור בקריאה טרומית, ההצעות יועברו לדיונים בוועדת הכנסת, בראשה עומד איתן גינזבורג מכחול לבן שיוכל לשלוט בתהליך קידומה של ההצעה.

בנוסף, בסיעות שמתנגדות לפיזור הכנסת, בהן הליכוד, ש"ס ויהדות התורה, יוכלו לעכב את קצב קידומה בתרגילים פרלמנטריים. ברקע הדברים, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לשאת דברים ב-20:00 בפתח ישיבת סיעתו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הודיע כי מפלגתו תתמוך. גנץ ונתניהו בכנסת, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, אמר בדיון לקראת ההצבעה כי "הצעת החוק הזו לא מונחת פה היום בתור עוד סיבוב של 'רק לא ביבי'. היא מונחת פה כי הגיע הזמן להפסיק עם זה, וכל עוד הוא שם, זה לא יפסק. הכעס והשנאה והניהול הכושל והפוליטיקה שהורסת לנו את המדינה - כל עוד הוא שם זה לא ייפסק. הילדים שלנו גדלים בתוך ים של שנאה. זה צריך להיפסק".

יו"ר מרצ ניצן הורביץ אמר כי על אף הקושי שבבחירות רביעיות, קיים קושי גדול יותר בכהונת ראש ממשלה שעומדד למשפט. "שלוש פעמים הלכנו לבחירות בזו אחר זו, שלוש פעמים שבהם הנאשם מבלפור לא הצליח להשיג רוב", אמר.

עוד בוואלה!

הכנסת צפויה לאשר את פיזורה, אך לגנץ ונתניהו נותר זמן לשיפור עמדות

לכתבה המלאה
יאיר לפיד בדיון ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"זה צריך להיפסק". לפיד בכנסת, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

"אם הייתם מקשיבים לנו, בני גנץ היה ראש הממשלה ונתניהו היה עוזב מזמן את בלפור", הוסיף הורוביץ. "כמה מחברי המחנה ירקו בפרצוף הבוחרים, בגדו בכל הבטחותיהם, וזחלו לממשלת השפל והביזיון הזו. מי שראו עצמם מנהיגי המחנה נכנעו כשהתחיל הקרב. בבחירות הבאות הציבור לא יצביע למפלגות עם סוסים טרויאנים".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ממפלגתו האשימה את גנץ: "אתה זה שיקרת לנו, אתה זה שהולכת אותנו שולל, אתה זה שנתת מנדט לנוכל ומושחת. דבר אחד ביקשו ממך לעשות - לא לשבת עם ביבי, ואפילו את זה לא היית מסוגל לעשות".

ניצן הורוביץ בדיון ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"כמה מחברי המחנה ירקו בפרצוף הבוחרים". הורוביץ נואם במליאה, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

ח"כ איילת שקד (ימינה) נימקה את ההצעה לפיזור הכנסת שהגישה ימינה בהיעדר ההסכמות על תקציב המדינה. "אתם קולטים שהמדינה מתנהלת עם תקציב מלפני שלוש שנים בשעת משבר כל כך קשה?", תהתה בפני הח"כים. "הממשלה הזו מחזיקה את התקציב כבן ערובה של סכסוכים פוליטיים".

לדברים הצטרף גם יו"ר מפלגתה, נפתלי בנט. "מיליון ישראלים רואים שיש פה ממשלה שפשוט לא אכפת לה מהם", אמר. "הממשלה הזו לקחה את אומת הסטארטפ והפכה אותה לאומת המריבות. יש מכנה משותף ללפיד ונתניהו, שניהם עוסקים בפוליטיקה בהפצת שנאה, לחרדים לערבים למתיישבים".

"גם מי שגר ביצהר הוא בן אדם, גם אנשי שמאל אוהבים את מדינת ישראל", הוסיף בנט. "אנחנו נביא דבר חדש. גם לפיד וגם נתניהו נכשלו בגדול. היום הזה אומר - או שהממשלה מתפרקת או שהמדינה מתפרקת".

יו"ר ימינה, נפתלי בנט במהלך נאומו במליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
או שהממשלה מתפרקת, או שהמדינה מתפרקת. בנט בכנסת, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

השר דודי אמסלם מהליכוד עלה להשיב בשם הממשלה, ובין היתר תקף בחריפות את גנץ. "ראיתי את ההופעה הפתטית של גנץ אתמול בטלוויזיה, הוא התחיל את מערכת הבחירות שלו", אמר.

"הוא סיפר 'שישראל לפני הכל', אבל כשאנחנו רואים מה שעשית מר גנץ - דאגת קודם לשני אאודי A8 ולאבטחה. למה אתה צריך את זה? בוא תספר לנו למה אתה צריך את כל השיירה הזו? בגלל שאתה חייב להרגיש איש חשוב. אחר כך הבאת את המינוי של הוד בצר למנכ"ל, למה בדיוק אתה צריך צוות כפול?", תקף בנט את גנץ במאומו.

רה"מ בנימין נתניהו ביום ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020. פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות, אתר רשמי
ניסיון להפעיל לחץ. נתניהו בכנסת, היום/אתר רשמי, פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

"אתם רציתם להביא חקיקה הכי אנטי דמוקרטית שיש כדי שראש הממשלה לא יוכל להתמודד ולתת את האפשרות לציבור. קיבלתם 17 תיקים ולא היו לכם 17 איש, חשבתם בהתחלה להביא עובדים זרים. ואז נכנסנו לחוק הנורבגי והכנסת לכנסת עוד 7-8 ח"כים כדי שיהיה לך מישהו בוועדות. זה ישראל לפני הכל?", הוסיף יו"ר ימינה.

"צריך להביא את התקציב כמה שיותר מאוחר במצב הנוכחי של הקורונה, אחרת כל הזמן נצטרך לפרוץ את מסגרת התקציב", הוסיף אמסלם. "ההחלטה הכי נכונה זה לייצר תקציב 2020 כדי שנוכל לתפקד, ובמרץ 2021 נביא תקציב למען מדינת ישראל אז מצב הקורונה יהיה יותר בהיר. כשיש אי ודאות לא מקבלים תקציב".

דודי אמסלם בדיון על הפסקת כהונה של ראש הממשלה מחמת הגשת כתב אישום, כנסת, 18 בנובמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"גנץ דאג קודם לרכב". אמסלם בכנסת, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

במקביל, כחול לבן החליטה למשוך את הצעת חוק השוויון שתכננה להעלות בניגוד לעמדת הקואליציה, מחשש לאי השגת רוב מדובר באחד החוקים שגנץ החליט לקדם השבוע, לקראת אפשרות שהכנסת תפוזר, וזאת ככל הנראה במטרה לרשום הישגים אחרונים.

במפלגות הליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה גייסו את כל חברי הכנסת כדי להצביע נגד, ובשל החשש שכחול לבן לא תצליח להשיג רוב בהצבעה הוחלט למשוך את הצעת החוק. במפלגה הבהירו כי יעלו אותה להצבעה בשבוע הבא.

מנסור עבאס ביום ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020. פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות, אתר רשמי
הדיונים נמשכים בנוגע לאופן ההצבעה. יו"ר רע"מ מנסור עבאס בכנסת, היום/אתר רשמי, פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

בהצעת החוק, שהוגשה על ידי הח"כים איתן גינזבורג, מיכל קוטלר וונש, עינב קאבלה ותהלה פרידמן מכחול לבן, מוצע לעגן במסגרת חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו את הזכות לשוויון ואת האיסור על הפליה.
עם זאת, ההצעה מעוררת התנגדות חריפה של הסיעות החרדיות, ימינה והליכוד, בשל אפשרות שהחוק יתפרש כהכרה בקהילה הגאה או בנישואים אזרחיים.

גבי אשכנזי ביום ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020. פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות, אתר רשמי
משכו את הצעת חוק יסד השיוויון. אשכנזי מגיע להצבעה בכנסת/אתר רשמי, פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

ח"כ משה גפני, מראשי יהדות התורה, העביר אתמול מסר לבכירי כחול לבן לפיו "זו הכרזת מלחמה", כלשונו, שלדבריו, "תהיה לכך השלכות פוליטיות עתידיות".

להצעה זו נלוו עוד שתי הצעות חוק נוספות בסוגיית השיוויון, אותן תכנן גנץ להעלות להצבעה בניגוד לעמדת הקואליציה. מלבד הרצון לגרוף הישגים אחרונים, ייתכן שיו"ר כחול לבן איים בהעלתן על מנת להפעיל מכבש לחצים על השותפות הקואליציוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully