וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: כחול לבן תצביע מחר בעד ההצעה לפיזור הכנסת

עודכן לאחרונה: 1.12.2020 / 20:57

יו"ר כחול לבן נשא נאום לקראת ההצבעה בקריאה טרומית על הצעת החוק לפיזור הכנסת, והשאיר פתח לפתרון המשבר בקריאה להבאת תקציב לאישור הממשלה: "אם נלך לבחירות, נפעל לממשלת אחדות ללא נתניהו". רה"מ: נגרר אחרי לפיד ובנט

בווידאו: גנץ מבהיר שכחול לבן תצביע בעד פיזור הכנסת/צילום: לע''מ, עריכה: אסף דרורי

יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע הערב (שלישי) כי מפלגתו תצביע מחר במליאה בעד הצעת החוק לפיזור הכנסת. בהצהרה מיוחדת שמסר ברקע המשבר בקואליציה עם הליכוד הוא הדגיש: "אם נלך לבחירות, נפעל להקמת ממשלה רחבה של שלנתניהו לא יהיה חלק בה".

גנץ האשים את ראש הממשלה במשבר, ואמר: "נתניהו החליט לפרק את הממשלה ולגרור את ישראל לבחירות. הדרך בה הוא בחר היא אי-אישור תקציב למדינת ישראל, כפי שהוסכם, ומה שיביא לפיזורה של הכנסת". שר הביטחון תקף, "נתניהו אוהב להשוות אותנו לנאורות ולמצליחות במדינות העולם, תראו לי עוד מדינה שראש ממשלה מונע תקציב, מעכב מינוי מפכ"ל, מונע מינוי פרקליט מדינה. איפה זה קורה? מול הפיגוע הכלכלי של מניעת התקציב שמשמעותו איום על פרנסתו ועתידו של כל בית בישראל לא אעמוד מנגד".

למרות הכרזתו כי מפלגתו תתמוך בפיזור הכנסת, גנץ קרא בנאומו לראש הממשלה לפעול מידית להעברת התקציב, ובכך השאיר פתח לפתרון המשבר. "את הבחירות הללו יכול למנוע רק מי שהחליט עליהן. נתניהו - נטל ההוכחה עליך - הבא מיד את התקציב לממשלה, דאג להעביר אותו ותדאג לאחדות שאתה מדבר עליה מול המצלמות. אם תפעל בלי תכסיסים ותרגילים, אזרחי ישראל לא יצטרכו למצוא את עצמם בבחירות במרץ", אמר.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצהרתו לתקשורת 1 דצמבר 2020. -, אלעד מלכה
"נתניהו החליט לפרק את הממשלה". גנץ/אלעד מלכה, -

גנץ המשיך, וטען כי ראש הממשלה עוסק בגריפת קרדיטים על חשבונו, תוך ניהול המאבק בקורונה. "נתניהו הפך את המלחמה בקורונה לקמפיין אישי להאדרת שמו, תוך שהוא מציג כל מהלך כהישג שלו כאילו לא מדובר במאמץ משולב של משרדי הבריאות, הפנים, החינוך, הכלכלה, הרווחה וכמובן של מערכת הביטחון וצה"ל", אמר.

"כל זה קורה רק מסיבה אחת - נתניהו מצוי במסלול הישרדות אישי. הסרגל היחיד על פיו מתקבלות אצלו החלטות הוא הניסיון להילחץ מהמשפט הממתין מעבר לפינה", המשיך.

נתניהו: "בני, מה שצריך זה סיבוב פרסה מהפוליטיקה"

זמן קצר לפני הצהרתו של גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם סרטון בוא הוא קרא לגנץ שלא להיגרר אחרי יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט, לכיוון הליכה לבחירות. "אני אומר כבר הרבה זמן, זה לא הזמן לבחירות - זה הזמן לאחדות. זה הזמן להמשיך להביא חיסונים, זה הזמן להמשיך את המלחמה הנחושה שלנו במחלת הקורונה", אמר נתניהו.

"לצערי, כחול לבן נגררים אחרי לפיד ובנט. לפיד ובנט לא אכפת להם שאנחנו הולכים לבחירות באמצע מגפת הקורונה. זה אינטרס פרטי שלהם. ואף על פי שכחול לבן בממשלה הזו הקימה ממשלה בתוך ממשלה, כל הזמן התריסו נגדנו, והפרו הסכמים קואליציוניים - אני אומר להם לשים את הכל בצד", הוסיף. "בני, מה שצריך לעשות עכשיו זה לעשות סיבוב פרסה מהפוליטיקה למען אזרחי מדינת ישראל. זה מה שצריך לעשות עכשיו ואני מבקש ממך, עשה את זה".

לאחר נאומו של גנץ, שר האוצר ישראל כץ פרסם לוח זמנים לפיו צפוי לעבור תקציב המדינה. כץ צייץ כי "‏לאור נאומים ואמירות שונות, זה הלו"ז המקצועי והאמיתי להעברת תקציבי 2020 ו-2021 וחוק ההסדרים כפי שהוצג על ידי האוצר לראש הממשלה: ב-9 בדצמבר - אשרור תקציב 2020 בממשלה. עד 23 בדצמבר - אשרור תקציב 2020 בכנסת. 17 בדצמבר - אישור תקציב והסדרים 2021 בממשלה. פברואר 2021 - אישור תקציב והסדרים 2021 בכנסת. כל השאר זו רק פוליטיקה".

לוחות הזמנים שכץ מציג בציוץ הם לוחות זמנים שאינם עונים על הדרישה של כחול לבן, שדורשים להתחיל מידית בהליך אישור תקציב 2021 ולכל היותר מוכנים לשקול דחיה של מספר שבועות באישור הסופי בכנסת. המתווה שכץ מציג מחייב שתי הצבעות נפרדות בכנסת על התקציב כדי שהממשלה לא תיפול - אחת ב-23 דצמבר לאישור שארית תקציב 2020, ואחת בפברואר לאישור תקציב 2021.

בווידאו: נתניהו קורא "לעשות סיבוב פרסה מהפוליטיקה"/צילום: לע''מ, עריכה: אסף דרורי

ההצעה, שתעלה להצבעה בקריאה טרומית, צפויה לקבל בינתיים את תמיכת יש עתיד, ימינה, הרשימה המשותפת, מרצ וישראל ביתנו. אם חברי הכנסת של כחול לבן יתמכו בה, יושג רוב לאישורה, אך עדיין לא מדובר בפיזור וודאי של הכנסת ה-23.

אם תאושר ההצעה בקריאה טרומית, צפויה ההצעה לעבור לדיונים בוועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג, יו"ר סיעת כחול לבן, שיהנה משליטה על תהליך החקיקה ועל קצב התקדמותו.

אם יוחלט לקדם את הצעת החוק גם בקריאה ראשונה, שניה ושלישית, יצטרכו הסיעות בכנסת לקבל הכרעה מוסכמת על תאריך לקיום הבחירות. אם חוק הפיזור לא יקודם - ובמקביל לא תושג פשרה על סוגיית התקציב - הכנסת תפוזר אוטומטית ב-23 בדצמבר בחצות, והבחירות יתקיימו כעבור שלושה חודשים.

המשמעות היא שתמיכת כחול לבן בפיזור הכנסת אינה בהכרח בחירות, וייתכן כי בשלושה שבועות שנותרו, עוד יוכלו במפלגה להשיג פשרה פוליטית עם הליכוד.

"נאום גנץ - התחלת קמפיין הבחירות"

נאומו של גנץ גרר תגובות משני הצדדים במערכת הפוליטית. ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, קרא פעם נוספת להליכה לבחירות ותקף את הממשלה. "בימים האחרונים קראתי לבני גנץ לשים את העבר מאחורינו ולהצביע אתנו על פיזור הכנסת. הערב הוא הודיע שיתמוך בהצעת החוק שלנו ואני מברך אותו על כך. חצי שנה אחרי הקמת הממשלה המנופחת והמנותקת לכולם ברור שנתניהו לא יכול להוביל את ישראל ליציאה ממשבר הקורונה. ישראל זקוקה לממשלה שתבוא לעבוד עבור הציבור. ממשלה רזה ויעילה שעסוקה רק בחיים האמיתיים".

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, תקף את יו"ר כחול לבן: "רוב הציבור הצביע פעם אחר פעם בעד ממשלת מרכז-שמאל. לולא בגידתם של חלקים במחנה, ובראשם גנץ, היה ניתן להחליף את נתניהו. יש לקוות כי הלקח נלמד, והציבור ייתן קולו בבחירות הקרובות לאלה שהוכיחו, כמו מרצ, כי הם נאמנים לדרכם ולא מפרים את הבטחותיהם לבוחרים".

ח"כ תמר זנדברג, גם היא ממרצ, אמרה: "היום הזה היה צפוי מראש ברגע שגנץ מכר את ערכיו ונכנס לממשלה יחד עם נתניהו. מי שצריך להפיק את הלקח זה הציבור, שיצביע בפעם הבאה למפלגות שמייצגות תפיסת עולם ולא לפלקט ריק".

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה וממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן במנהלת אכיפה ארצית קורונה בתל אביב, 1 בדצמבר 2020. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"בני, מה שצריך לעשות עכשיו זה לעשות סיבוב פרסה". נתניהו, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

ח"כ ניר ברקת (הליכוד) אמר כי "גנץ פירק הערב את השותפות בממשלה. כעת, הליכוד חייב לקחת את ההובלה כדי להפסיק את השיתוק שנכנסנו אליו, לשנות כיוון במלחמה בקורונה ולהציל את הפרנסה של מאות אלפי אזרחים. חייבים להביא להכרעה ברורה בבחירות ו-40 מנדטים לליכוד - רק כך נביא יציבות שלטונית לישראל".

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, אמר כי ‏נאומו של גנץ הוא התחלת קמפיין הבחירות שלו. "המתקפה האישית נגד נתניהו - שפל המדרגה. בזמן שהליכוד עובד רק למען הציבור בטיפול במשבר הקורונה, כחול לבן עובדים רק כדי שבני גנץ יהיה ראש הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully