וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ בישיבת הממשלה: מקווה שנושא התקציב ייפתר, אבל לא נראה לי שזה יקרה

עודכן לאחרונה: 29.11.2020 / 14:25

יו"ר כחול לבן אמר את הדברים ברקע המתיחות בקואליציה עם הליכוד בעניין התקציב, ולאחר הכרזתו של שר האוצר כץ כי הוא פותח בהליך לקראת אישורו בפברואר. זאת, בניגוד להסכמות עם מפלגתו של גנץ שדורשת תקציב דו-שנתי. נתניהו לא התייחס לסוגיה והזהיר מפני העלייה בתחלואה

בווידאו: נתניהו אומר שאם לא יהיה שינוי בגישת כחול לבן נלך לבחירות/צילום: לע"מ

שר הביטחון בני גנץ אמר היום (ראשון) כי המשבר בקואליציה בעניין העברת תקציב המדינה לא צפוי להיפתר, וכי לצערו גם השבוע לא ייצא תקציב לאישור. "אני מקווה שנושא התקציב ייפתר, אבל לא נראה לי שזה יקרה", אמר גנץ בישיבת הממשלה. דבריו מגיעים ברקע המתיחות בקואליציה עם הליכוד בעניין התקציב, ולאחר הכרזת משרד האוצר על פתיחת ההליך לקראת אישורו, בניגוד להסכמות עם מפלגתו של גנץ הדורשת תקציב דו-שנתי. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התייחס לעניין התקציב בפתח הישיבה.

המתיחות בין המפלגות בנושא התעצמה בשבוע שעבר, אחרי הודעתו של שר האוצר ישראל כץ ברביעי כי הוא יציג ביום שני הקרוב את תקציב 2021 לראש הממשלה, ויתחיל בהליך לקראת אישורו. זאת, חרף דרישת כחול לבן להתחיל באישור התקציב בכנסת כבר בדצמבר.

יו"ר כחול לבן בני גנץ בישיבת סיעה, 19 באוקטובר 2020. אלעד מלכה
פסימי בעניין הסכמות על תקציב המדינה. גנץ/אלעד מלכה

ההצעה למסגרת התקציב, יחד עם חוק ההסדרים, יובאו בפני נתניהו יחד עם גורמי המקצוע באוצר, ולאחר מכן יחלו במשרד בעבודה מול יתר משרדי הממשלה וגורמים בקואליציה כדי לסכם את פרטי התקציב. במשרד האוצר מסיימים בימים אלו את הכנת ההצעה, שעל פי התכנון תובא לאישור הממשלה בדצמבר ורק בפברואר תאושר בכנסת.

ההודעה החד-צדדית של כץ מהווה צעד שנועד להביך את כחול לבן ולכפות עליהם לאשר בממשלה את תקציב 2021 ולקדמו לפי לוחות הזמנים של ראש הממשלה נתניהו, כץ והליכוד, ובניגוד לדרישת כחול לבן להתחיל בחקיקה בכנסת כבר בסוף דצמבר ולסיים את החקיקה עוד קודם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ ישראל כץ בישיבת ממשלה, 27 באוקטובר 2019. רויטרס
לא נגע בתקציב. נתניהו וכץ/רויטרס

נתניהו בחר בפתח הישיבה לעסוק במאבק בקורונה, ולא הזכיר את המחלוקת עם כחול לבן. "לגבי הקורונה, אנחנו חייבים לעשות הכול כדי למנוע החרפה של המצב, שיכול להביא אותנו למחוזות קשים בהרבה, אפילו יותר קשים ממה שספגנו עד עכשיו", אמר. "בימים האחרונים אנחנו רואים עלייה ברורה בתחלואה. אנחנו כל הזמן בוחנים את הנתונים ואת ההקלות שביצענו. אם יהיה צורך, נעצור את המשך ההקלות ואף נהדק את אלה שכבר נתנו".

עם זאת, רק ביום חמישי איים ראש הממשלה כי פעולותיה של כחול לבן עלולות להוביל לבחירות. בטקס קבלת הפנים לטיסה הראשונה של חברת Fly Dubai מאיחוד האמירויות הערביות לנמל התעופה בן גוריון אמר נתניהו כי "אם נראה גישה אחרת מכיוון כחול לבן ושיתוף פעולה במקום ממשלה בתוך ממשלה - אפשר יהיה להמשיך, אם לא - אז לצערי זה יוביל לבחירות".

בכחול לבן תקפו חזרה וטענו כי נתניהו הוא זה שמוביל לבחירות. "מי שמפר הסכמים, תוקע מינויים ומונע את תקציב המדינה ממניעים פוליטיים ואישיים כבר חודשים זה בנימין נתניהו", מסרו.

ברביעי: הצבעה על הצעת החוק לפיזור הכנסת

מליאת הכנסת צפויה להצביע ביום רביעי על הצעת החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית. ביש עתיד, ימינה, הרשימה המשותפת, מרצ וישראל ביתנו צפויים לתמוך בהצעה, אך כדי להשיג רוב נדרשת גם תמיכתה של כחול לבן.

יו"ר המפלגה גנץ מתלבט אם להורות לחברי הכנסת במפלגתו לתמוך בהצעת החוק כדי לשלוח "איתות קיצוני" לליכוד, או לאפשר ימים נוספים של הידברות עם נתניהו כדי להימנע מבחירות. בין הצדדים לא מתנהלות שיחות ישירות על פשרה, אך הצדדים מודים כי יהיה ניתן למנוע את פיזור הכנסת אם יהיה רצון טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully