וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חודשים של שיתוק: ועדת השרים לחקיקה חוזרת לעבוד

הוועדה תתכנס מחר לישיבה מהמניין, אחרי 4 חודשים בהם הייתה מושבתת כחלק מהמשבר המתמשך בין הליכוד וכחול לבן, לצד מתיחות קשה במיוחד בין העומדים בראשה - ניסנקורן ואמסלם. אך במהלך הסופ"ש המפלגות הסכימו לכנס את הוועדה, והיא צפויה לאשר את הפחתת שכר הבכירים ב-10%

בווידאו: עימות בין אמסלם לניסנקורן על הצבעת כחול לבן על חוקי ההמרה/צילום: ערוץ כנסת

ועדת השרים לחקיקה תתכנס מחר (ראשון) לישיבה מן המניין, אחרי חודשים של שיתוק בגלל המשבר בין הליכוד וכחול לבן. זו הפעם השנייה שהוועדה תתכנס תוך שבוע, לאחר שבשבוע שעבר הוועדה התכנסה כדי לדון בהצעות חוק שקשורות ליום המאבק באלימות נגד נשים. ובסוף השבוע הליכוד הודיעו לכחול לבן שהם מסכימים שהוועדה תכונס מחר לישיבה רגילה. בארבעת החודשים האחרונים הוועדה לא התכנסה והקואליציה לא קידמה בשל כך חקיקה פרטית בכנסת, למעט נושאים שקשורים למאבק בקורונה.

סדר היום המלא של הוועדה ייקבע בהמשך הערב, אך במסגרת ההסכמות בין המפלגות, היא צפויה לאשר את הצעת החוק להפחתת שכר הבכירים ב-10%. זאת, בצל משבר הכלכלי בתקופת הקורונה. לפי ההצעה, יופחת בשנת 2021 שכרם של ראש הממשלה, שרים, ח"כים, שופטים ובכירים נוספים במשק הישראלי.

לאחרונה אישרה הכנסת הצעת חוק אחרת לפיה שכרם של הבכירים לא יעלה בשנה הבאה באלפי שקלים נוספים, אך כעת מדובר גם בהפחתה של אלפי שקלים בחודש. מדובר בהצעה שיזם שר האוצר ישראל כץ, וזכתה להסכמת הקואליציה והאופוזיציה כאחד, אך זו נותרה תקועה למשך תקופה ארוכה, בשל המאבקים הפוליטיים בין הליכוד לכחול לבן.

הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה אושרה בקריאה טרומית, 22 ביולי 2020
בני גנץ, אבי ניסנקורן. עדינה וולמן/ דוברות הכנסת, אתר רשמי
ריכוך במשבר? ניסנקורן וגנץ במליאה/אתר רשמי, עדינה וולמן/ דוברות הכנסת

ועדת השרים לחקיקה אמורה להתכנס פעם בשבוע, אך היא היתה מושבתת בארבעת החודשים האחרונים כחלק מהמשבר המתמשך בין הליכוד וכחול לבן ומתיחות קשה במיוחד בין העומדים בראש הוועדה - שר המשפטים אבי ניסנקורן והשר המקשר בין הממשלה והכנסת דודי אמסלם.

בליכוד סירבו לכנס את הוועדה והסכימו לאשר רק חקיקה הנוגעת לקורונה, בפורום הממשלה. גורמים בכחול לבן העריכו הערב כי השינוי בעמדת הליכוד הוא חלק מניסיון לצנן את הרוחות בין המפלגות ולרכך את עמדת ניסנקורן, שמוביל קו קשוח בכל הנוגע למשבר התקציב. בשלב זה, אין הסכמות בין הליכוד וכחול לבן בענין התקציב וכחול לבן שוקלת לתמוך ביום רביעי הקרוב בהצעות חוק לפיזור הכנסת.

בשבוע שעבר הליכוד וכחול לבן הסכימו גם על אישור שורת מינויים בכירים בממשלה, אחרי חודשים שהמשבר עיכב את קידום המינויים. הממשלה אישרה ביום ראשון שעבר את מינויים של החשב הכללי במשרד האוצר ומנכ"ל משרד רה"מ החליפי, אך בליכוד מסרבים עדיין לאשר את מינוי מנכ"ל משרד המשפטים של ניסנקורן.

דודי אמסלם בדיון על הפסקת כהונה של ראש הממשלה מחמת הגשת כתב אישום, כנסת, 18 בנובמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
בליכוד מסרבים לאשר את מינוי מנכ"ל משרד המשפטים. אמסלם בכנסת/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

המתיחות בין המפלגות בנושא התקציב התעצמה השבוע, אחרי הכרזת שר האוצר ישראל כץ ברביעי כי הוא יציג ביום שני הקרוב את תקציב 2021 לראש הממשלה בנימין נתניהו, ויתחיל בהליך לקראת אישורו בחודש פברואר. זאת, בניגוד לדרישת כחול לבן להתחיל באישור התקציב בכנסת כבר בדצמבר.

ההצעה למסגרת התקציב, יחד עם חוק ההסדרים, יובאו בפני נתניהו יחד עם גורמי המקצוע באוצר, ולאחר מכן יחלו במשרד בעבודה מול יתר משרדי הממשלה וגורמים בקואליציה כדי לסכם את פרטי התקציב. במשרד האוצר מסיימים בימים אלו את הכנת ההצעה, שעל פי התכנון תובא לאישור הממשלה בדצמבר ורק בפברואר תאושר בכנסת.

ההודעה החד-צדדית של כץ מהווה צעד שנועד להביך את כחול לבן ולכפות עליהם לאשר בממשלה את תקציב 2021 ולקדמו לפי לוחות הזמנים של נתניהו, כץ והליכוד, ובניגוד לדרישת כחול לבן להתחיל בחקיקה בכנסת כבר בסוף דצמבר ולסיים את החקיקה עוד קודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully