וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת השרים אישרה את העלאת קנסות הקורונה, אך במחצית מהסכום המתוכנן

עודכן לאחרונה: 3.11.2020 / 21:02

הוועדה הכריעה כי קנסות על קיום אירועים, פתיחת מוסדות חינוך או פעילות עסקים בניגוד לתקנות יעמדו על 10 אלף שקלים - במקום 20 אלף כפי שקבע קבינט הקורונה. השרים אלקין ואביטן התנגדו, וגורם ביהדות התורה מסר: "לא נסכים להעלות את הקנסות בשקל"

בווידאו: חתונה בבית מלון בירושלים בניגוד להנחיות/צילום: דוברות משטרת ישראל

ועדת השרים לחקיקה אישרה הערב (שלישי) להעלות את גובה הקנסות על קיום אירועים, פתיחת מוסדות חינוך או הפעלת עסקים בניגוד לתקנות הקורונה לעשרת אלפים שקלים, במקום 5,000. זאת, למרות החלטת קבינט הקורונה אתמול להגדיל את הקנסות על קיום אירועים ופתיחת מוסדות חינוך ל-20 אלף שקלים.

השר להשכלה גבוהה והמים זאב אלקין התנגד בטענה כי יש להגדיל עוד יותר את גובה הקנס. גם שר הדתות יעקב אביטן הצביע נגד, משום שרצה להחריג חלק ממוסדות החינוך.

ההצעה צפויה כעת לעבור לאישור הכנסת בשלוש קריאות, ולא ברור אם יהיה לה רוב. הליך החקיקה צפוי להימשך גם בוועדת החוקה שבראשה עומד ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), שמפלגתו מתנגדת לכל העלאה של הקנסות. גורם ביהדות התורה אף מסר כי "לא נסכים להעלות את הקנסות בשקל". עם זאת, ההערכה היא כי בש"ס לא יתנגדו, ולכל היותר יימנעו בהצבעה.

פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בתל אביב 6 ביולי 2020. ראובן קסטרו
הקנסות יעלו ל-10 אלף שקלים. שוטרים אוכפים את תקנות הקורונה בתל אביב, יולי/ראובן קסטרו

במהלך הדיון, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הציע כי הקנסות על אירועים ופתיחת מוסדות חינוך יעמדו על 15 אלף שקלים במקום 20 אלף, בהצעה שאושרה בממשלה. השר דודי אמסלם הצטרף לדבריו ואמר: "20 אלף, זה הזוי". שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה תהתה: "למה קנס על עסקים קטנים דומה לקנס על בעלי רשתות, איפה השוויון?".

יו"ר הוועדה ושר המשפטים אבי ניסנקורן, יחד עם השר אמסלם, העלו את ההצעה לפיה הקנסות יעמדו על סכום של עשרת אלפים שקלים, במקום 5,000. דרעי הציע אמש הצעה דומה, אך הוסיף כי הקנס על קיום אירועים צריך להיות גבוה יותר ולעמוד על 20 אלף שקלים.

טקס חילופי שרים במשרד להגנת הסביבה בירושלים 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
"אני תומך בקנס גבוה, האירועים יביאו אותנו שוב לסגר מלא". אלקין/ראובן קסטרו

השר אביטן אמר בדיון כי הטלת קנסות גדולים "על מוסד חינוכי שהוא לא עסק כלכלי זה גרוע", כלשונו. הוא תהה "מאיפה המוסד יביא את הכסף? זה יושת על ההורים, מאיפה יש להם כסף?".

אביטן התייחס לסוגיית החתונות וטען כי "אתם לא מוכנים להגדיל את המשתתפים ל-40 משתתפים בשתי קפסולות. אז גם לא להגדיל את כמות המשתתפים וגם להכפיל את הקנס? זה לא הגיוני. אם תרצו להגדיל את הקנס - תגדילו את מספר המשתתפים".

אלקין העיר לו בתגובה: "אתה מעודד אנשים לפעול בניגוד להנחיות". אביטן השיב: "לא בניגוד להנחיות - אבל שיהיה קנס נורמלי". אלקין הוסיף כי "האירועים גורמים לנו לעלייה משמעותית בתחלואה. צריך לטפל בזה, ולכן אני תומך בקנס גבוה".

ניסנקורן אמר כי "הירידה בתחלואה נבלמה", ואלקין השיב: "כרגע צריך ליצור הרתעה באירועים, כי הם יביאו אותנו שוב לסגר מלא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מאיפה יביאו את הכסף?". אביטן/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר התקשורת יועז הנדל התנגד להצעת החוק ואמר כי הקנס הקיים היום על סך 5,000 שקלים הוא גבוה מספיק. "הוועדה הזו היא לא חותמת גומי, מבקשים מאיתנו לאשר רק את המקל בענייני הקורונה", אמר.

במהלך הדיון התפתח עימות בין הנדל לשר דודי אמסלם. הנדל טען כי "אצלנו לא אומרים נעשה ונשמע. קודם שומעים, לומדים ואז מחליטים". אמסלם הגיב: "את הטפות המוסר הללו תשאיר לעצמך".

לפי ההצעה שאושרה השבוע בממשלה ובקבינט הקורונה, הקנס על פתיחת עסק יעלה מ-5,000 לעשרת אלפים שקלים, והקנסות על קיום אירועים ופתיחת מוסדות חינוך יעלו מ-5,000 ל-20 אלף שקלים. ביהדות התורה הודיעו אמש כי יתנגדו להצעה כשזו תעלה להצבעה במליאת הכנסת, וגורם במפלגה אמר כי "יהיה פיצוץ פוליטי, אי אפשר להמשיך ככה. נתניהו לא סופר אותנו".

דיון בנהלי עבודת משטרת ישראל במהלך הפגנות בהשתתפות השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה בועדת הפנים והגנת הסביבה, 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הציע להגדיל את הקנסות על אירועים ופתיחת מוסדות חינוך. אוחנה/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

בש"ס אמרו כי המפלגה נגד שינוי כה משמעותי בגובה הקנסות, אך ישאלו לפני ההצבעה את נשיא מועצת חכמי התורה הרב שלום כהן איך להצביע. זאת, למרות שיו"ר המפלגה ושר הפנים אריה דרעי התנגד בקבינט להצעה.

כפי שפורסם בוואלה! NEWS, דרעי הציע אמש פשרה לפיה הקנסות על פתיחת עסק או מוסד חינוך בניגוד לחוק יעלה מ-5,000 לעשרת אלפים שקלים, ואת הקנס על קיום אירועים, חתונות או הופעות מסכום מ-5,000 ל-20 אלף שקלים.

בליכוד ניסו לפייס אמש את ראשי יהדות התורה, אבל פגישה שתוכננה להתקיים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יצאה לפועל. גורם בליכוד אמר כי השר אמסלם הוא זה שמנהל את השיח מול החרדים בסוגיה.

סגן שר התחבורה אורי מקלב תקף את החלטת ועדת השרים להעלות את הקנסות, ואמר כי "הציבור נמצא כעת במצב קשה, עסקים קורסים וכבר היום סכומי הקנסות גבוהים לפי כל קנה מידה. לקבל החלטה כזו היום, בדיוק כשהציבור מתאמץ לצאת מהמשבר והתחלואה יורדת אינה במקום, ואנחנו נתנגד לה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully