וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה אישר את התכנית להגדלת הקנסות למפרי הנחיות

עודכן לאחרונה: 2.11.2020 / 16:32

השרים אישרו חלוקת קנסות גבוהים יותר למפירי ההגבלות. לפי ההצעה, הקנסות לפתיחת מוסדות לימוד או קיום אירועים המוניים יגדלו מ-5,000 שקלים לכ-20 אלף. השר דרעי הצביע נגד, ואמר זו "טעות חמורה" להטיל קנס על מוסדות חינוכיים: "אתם מתכוונים להעניש תלמודי תורה"

בווידאו: גמזו אומר שתוגבר האכיפה בחברה הערבית/צילום: שלומי גבאי, עריכה: שאול אדם

קבינט הקורונה אישר היום (שני) את התכנית להגדלת הקנסות למפרי הנחיות הקורונה. לפי ההצעה שאושרה, בכפוף להשלמות חקיקה, הקנסות למוסדות חינוך יעמדו על 20 אלף שקלים. הקנס על הפרת איסור הפעלה של מקום הפתוח לציבור או בית עסק יעלה מ-5,000 שקלים ל-10 אלפים שקלים. קיום אירועים בניגוד לתקנות יעלה מאותו סכום ל-20 אלף שקלים. שר הפנים אריה דרעי הצביע נגד.

יו"ר ועדת חוקה יעקב אשר תקף את החלטת הקבינט להעלות את הקנסות, ואמר כי "משרד הבריאות מנותק לצערי מהפרקטיקה ומהחיים, מדובר בהחלטה אומללה שלא תורמת דבר למאבק בתחלואה". הוא הוסיף כי "השר דרעי היטיב להסביר את הדברים בקבינט וחבל שעמדתו לא התקבלה. אנחנו נתנגד להצעה". הצעת החוק צפויה להגיע בהמשך לדיונים בוועדה, ועליה יהיה לאשר, לדחות או לעכב את הדיונים עליה.

בפתח הדיון אמר יו"ר המל"ל מאיר בן שבת כי מספר הבדיקות עדיין נמוך, וכי יש לשמור על פתיחה איטית וזהירה כדי לא להגיע למספרי חולים גבוהים. "הנתון המדאיג הוא האזורים האדומים והעלייה בתחלואה במגזר הערבי", הבהיר בן שבת.

שוטרים מחלקים דוחות לאזרחים שהפרו את העוצר בדרך נמיר /קק"ל בתל אביב,8 באפריל 2020. שלומי גבאי
שוטר נותן דוח לאזרח שהפר את ההנחיות/שלומי גבאי

לטענת בן שבת, האכיפה היא רק צעד משלים להסברה לציבור. "אני מאוד מאמין בהסברה ושכנוע, אם לא נשכנע את האנשים לשתף פעולה, אכיפה לא תעזור", הסביר. "אכיפה אמורה לטפל באזורים היוצאים מן הכלל שלא הצלחנו לשכנע, כמו בחתונות, הפעלת אולמות שמחה". מבחינת גובה הקנסות אמר בן שבת כי "יש מדינות שמקלות יותר ויש מדינות שמחמירות יותר, קנדה למשל נותנת קנס של 5,000 דולר לכל משתתף בהתקהלות אסורה".

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר במהלך הדיון כי "אנחנו נמצאים ביישור של גרף העליה בתחלואה, אז מבינים שמקדם ההדבקה מתקרב ל-1". לדבריו, "אנחנו נמצאים בכמות בדיקות הולכת ויורדת, זו מלחמה מתמשכת, הבדיקות חופשיות, אבל אנחנו עדיין נמצאים במצב של אי-רצון ללכת ולהיבדק". הוא הוסיף כי "הירידה בתחלואה בציבור החרדי היא מדהימה. פשוט מצוינת. אני רוצה לוודא שכמות הבדיקות תעלה כדי שנוכל להמשיך לראות את הנתונים הטובים האלה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין קרא לשרים לאשר את העלאת סכום הקנסות, והבהיר כי "או שנעמוד במדרגות שקבענו לעצמנו ליציאה מהסגר, או שנשמח את מכחישי הקורונה שעושים מתקפות ווטסאפ ואומרים שהסגר לא עובד". לדבריו, "אם לא נחוקק את החוק (להגדלת הקנסות) מהר, תוך יום-יומיים-שלושה אז אנחנו יוצרים מצב של רשע וטוב לו צדיק ורע לו". לגבי מדיניות היציאה, דרש אדלשטיין "לדבוק בדברים שקבענו".

עוד בוואלה!

לקראת אישור הקבינט: הממשלה תחמיר את הקנסות על מפרי התקנות

לכתבה המלאה

שר הפנים דרעי אמר כי זו "טעות חמורה" של הממשלה להכניס סעיף לחוק שמטיל קנס על מוסדות חינוכיים. "אני חושב שאני יודע מאיפה זה מגיע, בגלל איזה כותרת בעיתון. אם אדם הכניס בקפסולה 21 תלמידים במקום 20 גם אז ניתן לו קנס?", תהה דרעי. "אתם מדברים על מוסד חינוכי, אבל בפועל אתם אומרים תלמודי תורה. אתם מגדילים את הקנס רק בגלל שההורים עושים מגבית .אני יודע דבר אחד: כל הערים שמאשימים אותן שפותחות תלמודי תורה הן ירוקות".

הוא הציע להוריד את מוסדות החינוך לרמת הקנס הנמוכה ביתר. "להבדיל ממסיבות ואירועים, שם אוכלים ורוקדים ויש שם מקדם הדבקה לעומת מוסדות חינוך שבהם לומדים בלבד. אין הגיון לקנוס מוסדות חינוך ברמת הקנס הגבוהה ביותר", הסביר דרעי.

שר האוצר ישראל כץ אמר במהלך ישיבת הקבינט כי "במסחר אין הדבקות". הוא הבהיר כי "הבעתי את עמדתי בעניין פתיחת המסחר, ואני לא מתכוון לחזור על הדברים". נתניהו השיב לו כי בישיבה הזו מדברים על הקנסות ולא על המסחר.

בניגוד להנחיות תלמידי ישיבת תלמוד תורה חכמת שלמה ,ירושלים, חוזרים ללימודים, 18 באוקטובר 2020. רוני כנפו
הקנסות יגדלו. תלמידי ישיבת תלמוד תורה חכמת שלמה בירושלים/רוני כנפו

בהמשך הדיון התפתח ויכוח בקבינט סביב נושא מפגשי מורים עם תלמידים בכיתות ה'-יב'.
שר המדע יזהר שי (כחול לבן): "אני מזכיר שכיתות ה'-יב', לא בבית הספר. לכן אני מבקש להחזיר את התקנה שמאפשרת למורים להיפגש עם התלמידים בשטח פתוח".
סגן שר הבריאות יואב קיש (ליכוד): "אם רם שפע מהמפלגה שלך יחליט לתמוך בתקנה, נגיש אותה מחדש כמו שהיא. הכנסת החליטה לפסול, ואנחנו מקבלים את ההחלטה. דיברתי עם רם שפע הבוקר".
שר הבריאות יולי אדלשטיין (ליכוד): "הוא לא הגיב כי היה עסוק בלהשמיץ אותם כל הבוקר. שיהיה להם אומץ גם לבטל דברים וגם לשאת בתוצאות. הם ביטלו בלי להבין שהמורים לא יוכלו בצורה חוקית להפגש עם התלמידים".
שר המדע יזהר שי (כחול לבן): "לא הייתי מודע ולא רציתי לפגוע במישהו. הציבור מסתכל ולא מעניין אותו מי לא מאשר, הכנסת או הממשלה. אני מתנדב לתווך".
שר הבריאות יולי אדלשטיין (ליכוד): "לא צריך לתווך, ברגע שנקבל מסר שהתקנה תאושר ולא תבוזה בוועדת החינוך, היא תאושר".

אכיפת הגבלות התנועה ברחבי הארץ במסגרת מבצע "אחריות מנצחת" של משטרת ישראל. דוברות משטרת ישראל
שוטרים אוכפים את הגבלות התנועה/דוברות משטרת ישראל

השרה מירב כהן אמרה ברקע הההאטה בקצב הירידה בנתוני התחלואה כי "צריך לדבר על הפיל שבחדר - יש לנו מדדים לא טובים של תחלואה. אמרנו שיהיו הקלות פעם בשבועיים ופרצנו את זה, ביום ראשון תהיה החלטה עוד יותר משמעותית (על פתיחת החנויות)". היא הסבירה כי "אני מבינה שהציבור מחכה לבשורה, אבל גם המדדים הם לא אותם מדדים, גם פתחנו יותר מהמלצת משרד הבריאות וגם פרצנו את סף השבועיים. אנחנו צריכים לדבר על מה עושים עם זה".

טיוטת החוק כוללת העלאה של סכום הקנס על הפעלה של מקום הפתוח לציבור או בית עסק - מסכום של 5,000 שקלים, כפי שקבוע היום, לעשרת אלפים שקלים. בנוסף, סכום הקנס על קיום אירוע, מסיבה, כנס, טקס, פסטיבל, מופע בידור או מופע אומנות בניגוד לתקנות יעלה מסכום של 5,000 שקלים ל-20 אלף. גם הקנס על פתיחת מוסד חינוך שלא כחוק יעלה מסכום של 5,000 שקלים ל-20 אלף שקלים.

הסיעות החרדיות מתנגדות

בעת הדיון בממשלה על החוק, נרשמה התנגדות בעיקר מצד הסיעות החרדיות, כאשר השרים איציק כהן ויעקב אביטן מש"ס הצביעו נגד ודרעי לא השתתף בישיבה. בנוסף, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה גם הצביעה נגד החוק.

בסיעת יהדות התורה הוחלט כי חברי הכנסת מטעמה יצביעו נגד הצעת חוק שתעלה היום להצבעה במליאה, במחאה על ההצעה לעלות את רף קנסות הקורונה. בכך רוצים במפלגה לאותת לנתניהו, ולהחריף את טון ההתנגדות להעלאת הקנסות.

ח"כ ישראל אייכלר אמר במהלך הישיבה כי "עלינו להתייצב כחומה בצורה, כולנו, כל הסיעה, כל הח"כים החרדיים - נבהיר לקואליציה שלא נסכים להעלאת הקנסות לתלמודי תורה, ולא נעמוד בשקט מול ביזוי גדולי התורה על ידי פקידי השלטון החילוני". לדבריו, "כל גדולי הדור מורים בכל תוקף להמשיך את לימוד התורה תוך שמירה על הבריאות וההיגיינה. אפילו בזמן מלחמת העולם השנייה שהייתה סכנה גדולה, עברו מעיר לעיר וממקום למקום כדי להמשיך ככל האפשר את קול התורה בעם ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully