וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במהלך השבת, באישור הרב: החרדים שפועלים לקטוע את שרשראות ההדבקה

2.11.2020 / 9:46

50 צוותים של זק"א ישראל פועלים ברחבי הארץ לאיתור חולים במטרה למנוע הדבקה עוד בטרם צאת השבת. כשלצדם נהג ערבי, המתנדבים עורכים מיפוי של החולים ובונים מסלול באזורים דתיים. גם הם, שראו מאות מקרים, נותרו המומים ממקרה אחד מעורר דאגה: "כמו פצצה מתקתקת"

בווידאו: מתנדבי זק"א ישראל בחלוקת מזון בתקופת הקורונה/מערכת וואלה! NEWS

כשאליאס חדאד הגיע בשבת האחרונה לבית של ע' בבאר שבע כדי לעדכן שהוא נדרש להיכנס מיד לבידוד, לאחר שתוצאת בדיקת הקורונה שעבר חיובית, הוא לא האמין איך זה יסתיים. אשתו של ע' פתחה לו את הדלת, והתעקשה: "הוא לא בבית, הוא נעצר". אליאס חשב שעובדים עליו. הוא ניסה להסביר לה את החשיבות בכניסת בעלה לבידוד במטרה למנוע הדבקה, אבל היא חזרה על תשובתה פעם נוספת: "הוא נעצר". אליאס עזב את המקום, ובאמצעות הממונים עליו עדכנו את המשטרה ושב"ס, העבירו אליהם את פרטיו של ע', והצליחו לקטוע את שרשרת ההדבקה.

אליאס הוא אחד מתוך 200 מתנדבים של ארגון זק"א ישראל, שפועלים מסביב לשעון בכל סוף שבוע כדי לאתר חולי קורונה שומרי שבת, אותם הרשויות מתקשות לאתר. פעילותם יחד עם זק"א תל אביב מתמקדת לרוב באזורים דתיים וחרדים, אבל לא רק. המערך מורכב מ-50 צוותים, ובכל אחד מהם ארבעה אנשים - נהג שאינו יהודי ושלושה מתנדבים יהודים, לרוב חרדים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל דקה שעוברת היא כמו פצצה מתקתקת". המתנדבים שפועלים לאיתור חולי קורונה בשבת/מערכת וואלה!, צילום מסך

האחרונים קיבלו היתר מיוחד מרב חרדי בכיר להשתתף בפעילות, למרות שהיא כרוכה בחילול שבת, מאחר שהיא מוגדרת כ"פיקוח נפש". אם כי לרוב הם נעזרים בגוי שאיתם. בערב שבת הם מקבלים את הרשימות המעודכנות של החולים החדשים מקופות החולים וממשרד הבריאות, עורכים מיפוי מקצועי, בונים מסלול ממוקד בהתאם לאזורי מגורים, מחלקים את העבודה ביניהם ויוצאים לשטח. המטרה שלהם היא לאתר את החולים במהירות, במקום לחכות לצאת השבת או החג, ובכך למנוע הדבקה נוספת בקהילה. בשבת האחרונה, לפני כשבוע, איתרו מתנדבי זק"א ישראל יותר מ-250 חולים ברחבי הארץ.

"כל מי שלא עונה לרשויות, אנחנו חייבים לאתר אותו", אומר חזי שבקס, מנכ"ל זק"א ישראל. "כל דקה שעוברת והוא לא בבידוד, למרות שהתגלה כחיובי, היא כמו פצצה מתקתקת למשפחה, לקהילה ולכל מי שבסביבתו. אם נחכה לצאת השבת, זה לא חולה אחד - זה עוד עשרה חולים. זה וירוס משקר. אם כל אחד שנדבק היה נכנס מיד לבידוד, אז היינו במקום אחר. לעתים אנשים לא חווים תסמינים בימים הראשונים או בכלל, ועלינו לפעול מהר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אם נחכה לצאת השבת, זה לא חולה אחד - זה עוד עשרה חולים". מתנדבי זק"א ישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

שבקס אולי לא מחזיק בנתונים מובהקים, אך הוא עד למגמות התחלואה. "כבר שבועיים אנחנו מתריעים על עלייה בתחלואה בתל אביב. כשאין גוף ממשלתי בישראל שרואה את זה, אנחנו יודעים ומציגים בפניהם את הדוחות", הוסיף. "אנחנו חיים את השטח, מקבלים את הנתונים ובצאת השבת אני יודע להגיד איפה יש עלייה ואיפה יש ירידה בתחלואה".

המתנדבים של זק"א ישראל עוברים הכשרה לטובת איתור החולים בשבתות ובחגים. בימי שגרה הם עוסקים בזיהוי קורבנות אסון, בסיוע למשפחות נזקקות, בתמיכה בנפגעי טרור ובפעילות הסברה למניעת תאונות דרכים. אין אחד שלא מכיר את הפעילות הזו - שרים, ח"כים, אנשי ציבור ועמך ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו חיים את השטח". ראש ארגון זק"א ישראל, שבקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

השיחה עם שבקס, שעומד בראש הארגון יחד עם ישראל מורגנשטרן, צביקה כהנא ושותפים נוספים, התקיימה ביום חמישי האחרון. היא התרחשה רגע אחרי שסיים פינוי גופה של קשיש ברחובות, העיר שבה הוקמה לאחרונה יחידה מבצעית חדשה של הארגון.

במקרה של האיתורים, שבקס מעיד כי המתנדבים נדרשים למשימה אחרת לגמרי. "בבתיהם של הנדבקים הם מזהים את החולה", מסביר שבקס. "מדווחים כמה אנשים היו בסביבתו ומקבלים ממנו מספר טלפון עדכני שבאמצעותו יהיה ניתן לתקשר איתו בצאת השבת או החג".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל הגורמים הודו שהיה לנו חלק ענק בקטיעת שרשרת ההדבקה". ראשי זק"א ישראל ובכירים בפיקוד העורף/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש האחרון, עם העלייה בתחלואה, הגיעו המתנדבים לבית ברמת גן. האם התגלתה כחיובית סמוך לכניסת השבת, אך בקופת חולים לא הצליחו לאתר אותה. כשדלת הבית נפתחה, המתנדבים לא האמינו. לדברי שבקס, "האמא ישבה עם ילדיה ואורחים נוספים בארוחת ליל שבת. אתה רואה את זה, ומשתתק. לא רק שהיא לא נכנסה לבידוד, היא גם הזמינה אורחים".

עם זאת, המתנדבים לא מבצעים אכיפה. "אנחנו מדווחים הלאה. מה בוחרים המשטרה ומשרד הבריאות לעשות? זה לא התפקיד שלנו. התפקיד שלנו הוא לקטוע את שרשרת ההדבקה". המטרה, הוא אומר, "היא לאתר 80% עד 90% מהרשימות שקיבלנו באותו סוף שבוע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קיבלו הכרה מצד משרד הביטחון. ראשי זק"א ישראל עם השר בני גנץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחרונה, קיבל ארגון זק"א ישראל הכרה רשמית לפעילות גם מצד משרד הביטחון וגם ממשרד הבריאות, והיו שעשו באנשיו שימוש יעיל בגל הראשון של הקורונה. כך למשל, כשהעיר בני ברק הייתה בקריסה, הטלפון הראשון שעשה פרויקטור החרדים אלוף במיל' רוני נומה היה לזק"א ישראל. הם היו אחראים על חלוקת המזון, סיוע למשפחות ועוד. לדברי שבקס, "כל הגורמים המעורבים הודו שהיה לנו חלק ענק בקטיעת שרשרת ההדבקה".

בימים שבהם החרדים מוצאים את עצמם בעמדה שבה הם נדרשים להגן על עצמם מפני הכללות שאינם מקפידים או שומרים על ההנחיות, לשבקס ושאר שותפיו חשוב שהציבור ידע שאת הפעילות הזו עושים גם מתנדבים שאינם חרדים. "אנחנו עובדים יחד כולם. חרדים, דתיים, חילונים ואפילו עובדים שאינם יהודים", סיפר. "אם אנחנו לא נתאחד מול הנגיף הזה, התוצאות יהיו הרסניות. הפעילות שלנו הוכיחה שאם רוצים, זה אפשרי ובגדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully