וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: נתנגד לניסיון להוביל לבחירות; כחול לבן: הציבור לא קונה את השקרים

עודכן לאחרונה: 30.11.2020 / 18:19

רה"מ אמר לקראת ההצבעה על פיזור הכנסת ביום רביעי כי האופוזיציה צפויה להוביל מהלך להפלת הממשלה, ברקע משבר אישור התקציב. מנגד, מפלגתו של גנץ מתכוונת להעלות הצעות חוק בניגוד לעמדת הקואליציה כדי להפעיל לחץ על הליכוד. כחול לבן: "אם לא היה משפט היה תקציב"

בווידאו: נתניהו מבטיח שהליכוד יצביע נגד ההחלטה לפיזור הכנסת/צילום: הליכוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) כי האופוזיציה צפויה ביום רביעי לגרור לבחירות, וכי בליכוד יתנגדו לכך. נתניהו אמר את הדברים בפתח ישיבת סיעת הליכוד, לקראת ההצבעה המתוכננת ביום רביעי על פיזור הכנסת וברקע משבר התקציב עם כחול לבן. "הליכוד יצביע נגד בחירות ובעד אחדות", אמר.

"אנחנו נצביע בעד אחדות כדי שנביא חיסונים לכל אזרחי ישראל", המשיך. "כדי להיאבק בקורונה וכדי שנגיש עוד סיוע כלכלי לעסקים ולאזרחים. אחדות - כדי שנמשיך לשמור על הביטחון ונחתום על עוד הסכמי שלום. אזרחי ישראל זקוקים לממשלה שפועלת לא למען בחירות ופוליטיקה אלא למענם, למען כל אזרחי ישראל ללא יוצא מן הכלל".

בכחול לבן תקפו את ראש הממשלה בתגובה לדבריו, ואמרו כי "הציבור סיים לקנות את השקרים של נתניהו. אם לא היה משפט היה תקציב". בישיבת הסיעה אמר היו"ר בני גנץ כי הם מתכוונים לקבל החלטה "איך להצביע על פיזור הכנסת מחר בערב".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הצהרה בנוגע לבחירות. נתניהו וגנץ בכנסת/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

בצל המשבר, בכחול לבן יעלו ביום רביעי הקרוב להצבעה בקריאה טרומית שלוש הצעות חוק, בניגוד לעמדת הקואליציה וללא תיאום מראש. הצעות החוק שהמשותף להן זה סוגיית השוויון לא אושרו בוועדת שרים לחקיקה, וההצבעה עליהן היא נגד עמדת הקואליציה. במפלגה סבורים כי בכך יצליחו להפעיל לחץ נוסף על הליכוד להתפשר בסוגיית התקציב או לכל הפחות לרשום הישגים קודם פיזור הכנסת.

ח"כ מיקי זוהר הצטרף לדבריו של ראש הממשלה והביע התנגדות לבחירות. "אנחנו כרגע מסתכלים על טובת אזרחי ישראל. טובת אזרחי ישראל שתהיה לה ממשלה יציבה, ובחירות זה לא טובת אזרחי ישראל, ולכן אנחנו ממוקדים בעניין הזה. אבל אנחנו לא חוששים מבחירות - זה ברור", אמר זוהר.

בש"ס תקפו בחריפות את המהלך של כחול לבן. "השר בני גנץ וכחול לבן החליטו לפרק את הממשלה וללכת לבחירות. הניסיון לקדם הצעות חוק שנועדו להגביר מחלוקות ולעורר פילוג, במקביל לפיזור הכנסת, נועדו אך ורק לקושש קולות ומשדרים מצוקה פוליטית קשה", אמרו במפלגה.

המתיחות בין הצדדים צפויה להגיע לשיא לקראת יום רביעי, אז מליאת הכנסת אמורה להצביע על הצעת החוק לפיזורה בקריאה טרומית. ביש עתיד, ימינה, הרשימה המשותפת, מרצ וישראל ביתנו צפויים לתמוך בהצעה, אך כדי להשיג רוב נדרשת גם תמיכתה של כחול לבן.

לפיד לכחול לבן: תפסיקו להיות משתפי הפעולה של נתניהו, הגיע הזמן לתקן  
30.11.20. ערוץ הכנסת
"בעוד 48 שעות אנחנו יכולים לסיים את דרכה של הממשלה". לפיד בישיבת הסיעה, היום/ערוץ הכנסת

יו"ר המפלגה בני גנץ מתלבט אם להורות לחברי הכנסת במפלגתו לתמוך בהצעת החוק כדי לשלוח "איתות קיצוני" לליכוד או לאפשר ימים נוספים של הידברות עם נתניהו כדי להימנע מבחירות. בין הצדדים לא מתנהלות שיחות ישירות על פשרה, אך הצדדים מודים כי יהיה ניתן למנוע את פיזור הכנסת אם יהיה רצון טוב.

לאחר הודעת כחול לבן, שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן אמר לוואלה! NEWS כי "גנץ מנסה לקושש קולות רגע לפני שהולכים לבחירות ונזכר לקדם חוקים שחשובים לו". לדבריו, "במקום שיעשה מאמץ להגיע לפשרה לטובת אזרחי ישראל, הוא מדרדר אותנו לבחירות. אם מטרתו להתריס, אנחנו גם נרצה לקדם חוקים שחשובים לנו כמו בלימת גיורים שאינם ממלכתיים או חוק גיוס שיסדיר את מעמדם של בני הישיבות אחת ולתמיד".

בפתח ישיבת סיעת יש עתיד-תל"ם, פנה יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לגנץ בדרישה לפרק את הממשלה. "בעוד 48 שעות אנחנו יכולים לסיים את דרכה של הממשלה הגרועה ביותר בתולדות המדינה. אני קורא מפה למפלגת כחול לבן: מה שהיה היה. בואו נעשה יחד את הדבר הנכון", אמר. "הגיע הזמן שתפסיקו להיות משתפי הפעולה של נתניהו. היו לכם כוונות טובות, זה לא הצליח. עכשיו צריך לתקן. אתם לא יושבים בממשלת אחדות, אלא בממשלה מנופחת ומושחתת שגורמת נזק אדיר לכלכלת ישראל".

לדבריו של לפיד, "אנחנו צריכים ממשלה שתעבוד בשביל אזרחי ישראל. שתקום בבוקר בשביל לאחד את הישראלים ולבנות מחדש את הכלכלה. במקום לעבוד בשביל נתניהו אנחנו צריכים ממשלה וכנסת שהציבור יאמין להם. בשביל לבנות את הכלכלה אנחנו צריכים להחזיר את האמון. במקום נתניהו, אנחנו מציעים הנהגה שאפשר לסמוך עליה. אם כחול לבן יעשו את הדבר הנכון, בעוד 48 שעות הממשלה תלך הביתה, וישראל תצא לדרך חדשה".

ישראל כ"ץ. -, פלאש 90
הודיע כי יציג את התקציב למרות המחלוקות. כץ/פלאש 90, -

אתמול, בפתח ישיבת הממשלה, אמר גנץ כי המשבר לא צפוי להיפתר וכי לצערו גם השבוע לא ייצא תקציב לאישור. "אני מקווה שנושא התקציב ייפתר, אבל לא נראה לי שזה יקרה", ציין. המתיחות בין המפלגות בנושא התעצמה בשבוע שעבר, אחרי הודעתו של שר האוצר ישראל כץ ברביעי כי הוא יציג ביום הקרוב את תקציב 2021 לראש הממשלה, ויתחיל בהליך לקראת אישורו. זאת, חרף דרישת כחול לבן להתחיל באישור התקציב בכנסת כבר בדצמבר.

ההצעה למסגרת התקציב, יחד עם חוק ההסדרים, יובאו בפני נתניהו יחד עם גורמי המקצוע באוצר, ולאחר מכן יחלו במשרד בעבודה מול יתר משרדי הממשלה וגורמים בקואליציה כדי לסכם את פרטי התקציב. במשרד האוצר מסיימים בימים אלו את הכנת ההצעה, שעל פי התכנון תובא לאישור הממשלה בדצמבר ורק בפברואר תאושר בכנסת.

ההודעה החד-צדדית של כץ מהווה צעד שנועד להביך את כחול לבן ולכפות עליהם לאשר בממשלה את תקציב 2021 ולקדמו לפי לוחות הזמנים של ראש הממשלה נתניהו, כץ והליכוד, ובניגוד לדרישת כחול לבן להתחיל בחקיקה בכנסת כבר בסוף דצמבר ולסיים את החקיקה עוד קודם.

גורמים בכחול לבן תקפו בתגובה את כץ ונתניהו, וטענו כי מדובר בעיכוב מיותר שנובע ממניעים אישיים של ראש הממשלה. "תקציב המדינה כבר מוכן ומעוכב מצרכים פוליטיים חודשים ארוכים", אמרו הגורמים. "גרירת הרגליים של נתניהו וכץ היא פיגוע כלכלי באזרחי ישראל במטרה לגרור אותנו לבחירות. קשישים, נכים, מובטלים ובעלי עסקים פושטי רגל לא צריכים לשלם מחיר על שיקולים אישיים ופוליטיים של ראש ממשלה".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס בירושלים. 24 בפברואר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90, פלאש 90
לחץ לפתרון מהיר. היועמ"ש מנדלבליט/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במקביל, אתמול שלח היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מכתב לנתניהו, כץ וגנץ, שבו הוא מציין כי יש לפעול במהירות המתבקשת לקדם את הצעות התקציב, שכן על פי החוק, הממשלה הייתה אמורה להניח על שולחן הכנסת את הצעות התקציב לשנה החולפת ולשנה הבאה.

היועץ הבהיר כי המועדים שנקבעו בחוק נועדו לאפשר לכנסת "פרק זמן ראוי לקיים דיון כדבעי בהצעה - טרם אישורה". עוד הזכיר היועץ, כי שופטי בג"ץ ציינו במהלך דיון שנערך בימים האחרונים, כי הממשלה מפרה נכון להיום את הוראות חוק יסוד: משק המדינה, בכך שאינה מניחה על שולחן הכנסת הצעת תקציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully