וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקניונים והשווקים חזרו לפעילות: "אנשים באים לקנות, אבל קשה לנו"

עודכן לאחרונה: 9.12.2020 / 12:25

מרכזי המסחר שבו לפעול בהתאם לכללי הפיילוט, שהורחבו כעת לכל הארץ. כמו כן, נפתחו גם המוזיאונים לפי מתווה שגובש עבורם. בעלי העסקים במתחמי הקניות מתוסכלים מחוסר הוודאות, אך מתרגשים יחד עם הלקוחות מהחזרה לשגרה: "התחושה להיכנס לקניון היא מרעננת"

בווידאו: עומסים בקניונים המשתתפים בפיילוט/צילום: יותם רונן, סוניה גורודיסקי

כלל הקניונים ומרכזי המסחר בישראל נפתחו הבוקר (רביעי) בהתאם למתווה שגובש עבורם, ובכפוף לתנאי התו הסגול. לאחר שקבינט הקורונה אישר אמש את הפעלתם, כ-120 עד 140 קניונים בישראל צפויים לשוב לפעילות, אחר שהיו סגורים מזה חודשים, כשבשבועיים האחרונים פעלו 15 קניונים בלבד במסגרת הפיילוט.

בנוסף למרכזי הקניות, נפתחו גם השווקים והמוזיאונים לפי מתווה נפרד שגובש עבורם. בתי מסחר ועסקים רבים כבר נערכו מראש לפתיחה, והחזירו עובדים מחל"ת.

הכנות לפתיחת דיזנגוף סנטר, 9 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"שמחים לראות שדברים חוזרים לשגרה". דיזינגוף סנטר, הבוקר/ראובן קסטרו

"פתחנו אחרי חודשיים כשהקניון היה סגור. הגיע הגל הראשון, הגיע הגל השני - והנה הכול באוויר עכשיו", מספר עמי רחמתי, בעלי חנות נעליים בקניון ארנה שבנהריה, שהשתתף בפיילוט הקניונים. "אני לא יודע כמה זמן נישאר פתוחים, שולחים לנו הודעות ב-12 בלילה אם אנחנו פותחים או לא ביום שלמחרת".

לטענתו, בגלל מודל החל"ת והאבטלה הממושכת שיצר, עובדים רבים לא מעוניינים לשוב לעבודה. "חזרנו לעבוד, אבל העובדים מפונקים. לא משתלם להם לעבוד הרבה שעות, בגלל שיש להם דמי אבטלה, החל"ת הזה גמר אותם, זה עושה להם חשק להיות יותר בבית", הסביר.

רחמתי תיאר את הקושי לחזור לעבודה כבימי שגרה, גם מבחינת דפוסי הקנייה של הלקוחות, וזאת בשל חוסר העקביות של החלטות הממשלה. "יש עבודה והאנשים באים לקנות, אבל קשה. זה לא זה. כשאתה עובד ככה וכל יום אומרים לך אם מחר אתה פותח או לא פותח, אז זה מכניס ללחץ", העיד. "אפילו לא שמחתי כששמעתי על החלטת הקבינט, כי זה כבר לא לעניין איך שהם מתנהגים - רגע אחד הם אומרים שאנחנו סוגרים, אחרי זה מחליטים שפותחים את כל הקניונים. זה לא לעניין, זה משגע את הבעלים והעובדים".

עוד בוואלה!

אבסורד ההנחיות: כך תרמו הוראות משרד הבריאות להכשלת פיילוט הקניונים

לכתבה המלאה
קאי אייזן, בעל חנות בדיזנגוף סנטר, 9 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"מקווים שישאירו אותנו פתוחים יותר מכמה ימים". אייזן, היום/ראובן קסטרו

קאי אייזן, עובד בחנות UFO בדיזינגוף סנטר בתל אביב סיפר כי לא לגמרי הופתע מההחלטה לפתוח את הקניונים. "היו שמועות אתמול במהלך הערב, זו לא פעם ראשונה שאנחנו שומעים דיבורים כאלה, אז לא היינו בטוחים", סיפר. "אנחנו מקווים שישאירו אותנו פתוחים יותר מכמה ימים". לדבריו, מערך המשלוחים של החנות השתדרג, אך צוות העובדים הצטמצם.

גם לירן כהן, בעלי YOGO - דוכן גלידה ויוגורט בקניון, סיפר על הקושי לחזור לעבוד לנוכח גרירת הרגליים של מקבלי ההחלטות. "שמענו ברגע האחרון כמו תמיד", העיד. "הבנתי שאני אעבוד היום רק אתמול בעשר בערב, פתחנו עכשיו בעשר בבוקר, אנשים מתחילים להגיע. כל הזמן הזה לא עשיתי משלוחים, הייתי סגור חודשיים". עוד אמר כהן כי בתקופה בה הדוכן לא פעל, הוא עבד בסופר כדי להשלים הכנסה. "הכל באוויר, אנחנו לא יכולים לדעת להיערך לכמה זמן נהיה פתוחים", אמר.

לירן כהן, בעל דוכן בדיזנגוף סנטר, 9 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"הכל באוויר, אנחנו לא יודעים לכמה זמן להיערך". לירן כהן בדוכן YOGO, היום/ראובן קסטרו

דימה, עובד בחנות "ברוריה תמרוקים" באותו הקניון, התרגש מהפתיחה המחודשת. "זה ממש משמח לפתוח. אנחנו לקראת חג וצריכה להיות אווירה שמחה", אמר. "פתחנו היום בתשע בבוקר, אחרי שהיינו סגורים מאז מרץ. בזמן הזה אומנם עשינו משלוחים, אבל לפתוח את החנות זה מרגש". עם זאת, הוא הודה כי הדברים אינם כתמול שלשום. "אנשים פחות מגיעים ויוצאים, עדיין יש בלבול", סיפר.

לדברי לימור שטרן, בעלי דוכן הגלידה "ליירה - דברים קסומים" בסנטר, הסיבה להיענות הנמוכה של הקונים היא "בגלל שלא היה מספיק פרסום על הפתיחה". היא הביעה תקווה כי "בסוף השבוע כבר יהיה ברור לאנשים שהקניונים פתוחים והם יגיעו".

דימה, מוכר בחנות בדיזנגוף סנטר, 9 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"אנשים פחות מגיעים ויוצאים, עדיין יש בלבול". דימה, היום/ראובן קסטרו
לימור שטרן, בעלת דוכן בדיזנגוף סנטר, 9 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"לא היה מספיק פרסום על הפתיחה". שטרן, היום/ראובן קסטרו

בינתיים, הלקוחות שמחו לחזור אל מתחם הקניות. "התחושה להיכנס לקניון מרעננת, זה מרגש מאוד", סיפרה אליענה הורנצ'יק, לקוחה בקניון, שהגיעה לקנות דברים לחג המולד וסופגניות לחנוכה. "אני שמחה לראות שדברים חוזרים לשגרה עד שיהיה לנו בטח שוב סגר", אמרה.

שירי גונימן, בת 18, אמרה שהגיעה כדי "להסתובב", וסיפרה כי היא ביום חופש מהעבודה, אותו היא מנצלת להחליף כמה דברים. "יש לי זיכויים בחנויות", הסבירה. גונימן העידה כי התגעגעה לחוויית הקניות פנים מול פנים. "אני שונאת לקנות באינטרנט כי אני לא פעם לא יודעת איך זה ייראה. לקחתי יום חופש היום כדי לעשות משהו נורמלי".

"אני לקראת גיוס ורציתי לראות דברים פתוחים. זה כיף, לראות דברים סגורים זה דיכאון", סיכמה.

אליענה הורנצ'יק, פתיחת דיזנגוף סנטר, 9 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"התחושה להיכנס לקניון מרעננת, זה מרגש מאוד". הורנצ'יק, היום/ראובן קסטרו
שירי גונימן, פתיחת דיזנגוף סנטר, 9 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"אני לקראת גיוס ורציתי לראות דברים פתוחים, זה כיף". גונימן/ראובן קסטרו

לפי ההנחיות שנקבעו, מפעילי הקניונים מחויבים לקבוע מנגנון ויסות דיגיטלי לכניסת לקוחות למקום, בהתאם לתפוסה המרבית המותרת. כמו כן, על מחזיק או מפעיל הקניון להפריד ככל האפשר בין הכניסות לקניון ליציאות ממנו. התפיסה המירבית המותרת היא ביחס של אדם לכל 15 מ"ר משטח הקניון.

שטח המקום יחושב לפי האזור הפתוח לקהל מתוך שטח המקום ובלי שטחי חניון, מחסנים, שטחי תפעול ועוד. בחנויות עד 150 מ"ר יהיה ניתן להכניס קבל, ביחס של אדם לכל 7 מ"ר או עד עשרה אנשים. בחנות או מקום ששטחו מעל 150 מ"ר, יינתן להכניס מספר אנשים שלא יעלה על יחס של אדם לכל 15 מ"ר.

בתוך הקניון יחויב המפעיל או הבעלים להעסיק סדרנים, כשבקניון ששטחו עד 10 אלף מ"ר יועסקו שני סדרנים, בקניון ששטחו בין עשרת אלפים מ"ר ל-25 אלף מ"ר יועסקו שלושה סדרנים ובקניון ששטחו מעל 25 אלף מ"ר יועסקו חמישה סדרנים.

ההנחיות לפתיחת הקניונים

  • להפעיל מנגנון ויסות דיגיטלי לכניסת לקוחות לקניון, בהתאם לתפוסה המרבית המותרת
  • להפריד ככל האפשר בין הכניסות לקניון ליציאות מהקניון
  • התפוסה המירבית המותרת:
  • יחס של אדם לכל 15 מ"ר משטח הקניון, ללא שטחי חניון, מחסנים ותפעול
  • בחנויות עד 150 מ"ר - יחס של אדם לכל 7 מ"ר או עד 10 אנשים
  • בחנות ששטחה מעל 150 מ"ר - מספר אנשים שלא יעלה על יחס של אדם לכל 15 מ"ר
  • בתוך הקניון:
  • יש להעסיק בין שניים לחמישה סדרנים, בהתאם לגודל המקום
  • המחזיק או המפעיל של הקניון יפעל למניעת התקהלות בשטחו
  • אין לאפשר ישיבה לצורך אכילה של מבקרים בשטח הקניון
  • על מחזיק או מפעיל הקניון לפעול ככל האפשר לשלוש החלפות אוויר לפחות בשעה

הסדרנים יסבו את תשומת ליבם של השוהים במקום בנוגע לחובת השמירה על הוראות אלה, לרבות הוראות לאיסור התקהלויות, חובת עטיית מסיכה והתפוסה המרבית המותרת בקניון ובשטח החנויות.

כמו כן, המחזיק או המפעיל של הקניון יפעל למניעת התקהלויות בשטחו, כולל בסמוך לכניסה לחנויות ובכניסה. על בעלי הקניון לנקוט באמצעים לשמירת מרחק בין אדם לאדם בתורים, כמו סימון מקומות עמידה והצבת אמצעים פיזיים לשמירת רווח בין אנשים.

בנוסף לכך, המחזיק או המפעיל של הקניון לא יאפשר ישיבה לצורך אכילה של מבקרים בשטח הקניון, לא יציב שולחנות וכיסאות לאכילה בשטח הקניון, וימנע גישה לשולחנות אכילה המקובעים לרצפה. עוד ידאג המחזיק או המפעיל של הקניון לשלוש החלפות אוויר לפחות בשעה, וכן יפעל בהתאם להוראות בעניין ניקוי וחיטוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully