וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה הסתיים ללא הכרעה, פיילוט הקניונים הוארך ב-48 שעות

עודכן לאחרונה: 7.12.2020 / 11:07

אחרי כ-4 שעות של דיונים, השרים דחו למחר את ההחלטה בנושא פתיחה מלאה של מתחמי הקניות והטלת הגבלות נוספות. במשרד הבריאות קראו לא לפתוח את המסחר, וממונה הקורונה ממליץ להטיל סגר או ריסון מהודק. ראש הממשלה: "לא להמתין לעלייה פראית בתחלואה"

בווידאו: נתניהו אומר שיש עלייה מדאיגה בתחלואה והקבינט ידון בצעדים/צילום: לע"מ

קבינט הקורונה התכנס היום (ראשון) פעם נוספת, ברקע מגמת העלייה בתחלואה בישראל, כשבמרכז הדיון עמד עתיד פיילוט הקניונים והשאלה אם להמשיך בפתיחת מרכזי הקניות או להדק את ההגבלות. בתום כארבע שעות של דיון, הקבינט התפזר ללא הכרעה וישיבה נוספת נקבעה למחר. לאחר מכן אישרו השרים להאריך את פיילוט הקניונים, השווקים והמוזיאונים ב-48 שעות, עד ליום שלישי בחצות.

במהלך הישיבה עלו הצעות שונות מפי מומחים, כשפרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, הביע התנגדות להמשך פתיחת הקניונים. לעמדה זו היו שותפים גם ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת ואנשי משרד הבריאות. חלק מהמשתתפים הביעו תמיכה בסגר שלישי, אם תימשך עלייה בתחלואה.

לקראת סיום הישיבה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר מהתנהלות דומה לזו שבפתיחת המשק שהביאה לסגר השני. "פתחנו את המשק והייתה עלייה פראית בתחלואה. אסור להמתין לעלייה גדולה. זו טעות. להגיע לעליה גדולה ולהטיל סגר של שבועיים זה סבל גדול", אמר. שר הביטחון בני גנץ התריע: "אנחנו נגיע לסגר שלישי. רק צריך כנראה לפני מדרגה נוספת".

ראש הממשלה הציע לדחות את ההחלטה בעניין הקניונים ב-24 שעות, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, אמר כי הדבר אפשרי. "אפשר להאריך ב-24 שעות את פיילוט הקניונים כי זה פג הלילה אבל מחר צריך לקבל החלטה", אמר נזרי. אך לאחר דבריו של ראש הממשלה בעניין הדחייה, הקבינט האריך את פיילוט הקניונים. גורמים בקבינט אמרו כי זה נעשה כדי שאפשר יהיה מחר בערב לקיים דיון נוסף בלי לחץ.

פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
קניון איילון ברמת גן, לפני שבוע/ראובן קסטרו

פרופ' אש אמר בישיבה כי הוא ואנשיו ממליצים לא להמשיך בפתיחת הקניונים והשווקים. זאת, למרות שאלו עמדו בפיילוט. "בגדול יש עמידה במתווה הקניונים אך היקפי המגעים עלו באופן משמעותי וגרמו לעליית התחלואה. לכן, אנחנו ממליצים לא להמשיך בפתיחת הקניונים והשווקים", אמר אש.

ממונה הקורונה הציג בישיבת קבינט הקורונה שתי חלופות: הראשונה - סגר, לפיו תימשך פעילות במקומות עבודה ללא קבלת קהל בלבד, סגירת קניונים, שווקים וחנויות; איסור התקהלויות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח ו-10 בשטח סגור; צמצום תחבורה ציבורית ל-50%; סגירת מערכת החינוך בכל היישובים; מגבלת יציאה של אלף מטרים מהבית ואיסור על מעבר מבית לבית. סגירת השמיים לטיסות.

החלופה השנייה - ריסון מהודק, לפיו תימשך הפעילות במקומות עבודה ללא קבלת קהל בלבד, סגירת קניונים, שווקים וחנויות; איסור התקהלויות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח ו-10 בשטח סגור; צמצום תחבורה ציבורית ל-50%; סגירת מערכת החינוך ביישובים אדומים וכתומים בכל הגילאים למעט גני ילדים; ללא מגבלות תנועה; החמרת ההגבלות על חוזרים מחו"ל.

עוד אמר אש כי "לגבי חג החנוכה וחג המולד - צריכים להגביר את ההסברה, לא לקיים מפגשים גדולים, לקיים ארועים בצנעה ולא להיפגש במפגשים חוצי קפסולות (של כמה משפחות)".

ראש המל"ל: אם מקדם ההדבקה יגיע ל-1.3 - יש להטיל סגר

ראש המטה לביטחון לאומי בן שבת אמר בפתיחת ישיבת קבינט הקורונה כי יש עלייה מתמדת במצב התחלואה וכי מקדם ההדבקה עומד על 1.24. בן שבת אמר כי ההמלצות לקבינט הן לא לפתוח את הקניונים ולקבוע כי אם מקדם ההדבקה יגיע ל-1.3 יוטל סגר כללי. בן שבת אמר כי הוא ממליץ שכל מי שחוזר מחו"ל יעבור בדיקת קורונה כתנאי לבידוד ביתי. מי שלא יסכים יישלח לבידוד במלונית. הוא הוסיף כי הוא ממליץ למנוע תנועה מאזורים אדומים לאזורים אחרים.

המשנה לראש המל"ל, איתן בן דוד, סתר את דבריו של בן שבת: "המסקנה שלנו מהפיילוט שהקניונים הם מקומות המסחר הכי מפוקחים, הכי מנוהלים והכי בטוחים בין כל אתרי הקניות. ברוב מדינות אירופה הקניונים פתוחים ועם הגבלות קטנות יותר לעומת מה שהטלנו בישראל". בן דוד הוסיף כי "אנחנו ממליצים על פתיחה נוספת של הקניונים כדי לאשר פיזור מירבי של קונים. אין לנו נתונים על תחלואה גוברת במרכזי הקניות. כמובן שהנחיות משרד הבריאות יחולו על כלל הקניונים". עמדתו של המשנה לראש המל"ל מנוגדת גם לעמדת בן שבת, גם לעמדת משרד הבריאות וגם לעמדתו של ראש הצוות המייעץ למל"ל, אלי וקסמן.

תדרוך פרויקטור הקורונה, נחמן אש 26 בנובמבר 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
שתי חלופות להתמודדות עם המגיפה. פרופ' אש/ראובן קסטרו

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ מתח ביקורת על המלצות המומחים שלא להתקדם במתווה הקניונים: "אם אחרי הצלחת הפיילוט הזה נחליט לסגור את הקניונים זו סטירת לחי לכל ציבור שנפנה אליו", אמר פרץ. "בשביל מה עשינו את הפיילוט, אם אחר כך נחליט להתעלם מתוצאות הפיילוט בהתאם לתחלואה הכללית".

"לאיזו מדינה נגיע? מדינה עם תרבות אבטלה, מדינה של עוני, מדינה שעשרות אלפי אנשים איבדו את עסקיהם?. הפיילוט מסתיים היום בחצות. אנחנו יכולים להגיד שאנחנו לא מתרגשים מאנשי עסקים, ממובטלים, אנשים שאיבדו את עסקיהם. אני כן מתרגש מזה. אסור בשום פנים ואופן לסגור את הקניונים".

תדרוך | ד"ר שרון אלרעי-פרייס. -, אתר רשמי
"תחושה של דה ז'ה וו מהגל השני". אלרעי-פרייס/אתר רשמי, -

גנץ אמר בפתח הישיבה כי הנושא של החיסונים מחייב הבהרה לקבינט. "מתי הם מגיעים, באיזה היקף ומה מידת ההשפעה שלהם וקצב ההשפעה שלהם", אמר גנץ. "הייתה אמורה לקום ועדת שרים שתעסוק בנושא. הייתי שמח לשמוע מה קורה איתה".

במהלך ישיבת הקבינט דחה ראש הממשלה את הביקורת על כך שביטל את הקמת ועדת השרים לעניין מדיניות חלוקת החיסונים. נתניהו אמר כי "יש ועדה מקצועית שקמה ומטפלת בנושא החיסונים ואופן חלוקתם. יש להרחיק את הגורמים המדיניים ממנה, כך גם נהוג בעולם, בדקנו את זה במדינות אחרות וזה מה שעושים שם. מדובר בוועדה מקצועית לחלוטין".

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, אמרה בישיבת הקבינט כי 20% בלבד מצוותי ההוראה הולכים להיבדק, ולטענתה - צריך להקשיח את ההגבלות. "יש לי תחושה של דה ז'ה וו מהגל השני", אמרה.

שר הפנים אריה דרעי התייחס לאפשרות של סגירת המעברים מיהודה ושומרון. "לאור זליגת התחלואה מהרשות הפלסטינית, אני מציע להחזיק את העובדים הפלסטינים בקפסולות כמו בגל הראשון. ראש הממשלה הסכים עמו: "אני מסכים עם השר דרעי", אמר.

מאיר בן שבת. אוליבייה פיטוסי, חדשות "הארץ", אתר רשמי
המליץ סגר במצב של עלייה נוספת בתחלואה. בן שבת/אתר רשמי, אוליבייה פיטוסי, חדשות "הארץ"

ראש הצוות המייעץ למל"ל, פרופ' אלי וקסמן, אמר במהלך הישיבה כי "ללא צעדים משמעותיים כעת אנו עלולים להגיע לסגר נוסף. בתי הספר התיכוניים והחטיבות מגדילים את אחוז התחלואה. פתיחת הכיתות הנמוכות לא הגדילה את התחלואה".

שר החינוך יואב גלנט השיב בכעס על דברי וקסמן: "עליית התחלואה היתה בגלל החתונות. הנתונים שהצגת רחוקים מהמציאות".

שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי תקף את הנתונים שהציג וקסמן: "צריך לזרוק את השקף הזה. אי אפשר להתייחס אל הנתונים המוצגים בו".

השר דרעי ניסה להרגיע: "השר גלנט, הנושא לא על סדר היום. פרופסור אש ומשרד הבריאות לא המליצו על סגירת מערכת החינוך. למה לריב על זה?". גלנט השיב: "בני 18-16 הם מרדנים, והמקום היחיד שהם הולכים בו עם מסיכות זה בבית ספר. לא כשהם בים או רוקדים".

"החיסונים הראשונים שיגיעו יתחילו להשפיע רק בחודש מרץ"

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, פירט בעניין החיסונים. "יש חדשות טובות. ראש הממשלה עזר לקדם משמעותית ובטווח של כמה שבועות נראה חיסונים ראשונים בישראל. המבצע הלוגיסטי לא פשוט", אמר אדלשטיין. "חלק מהחיסונים חייבים להגיע בטמפרטורה מאד נכונה. צריכים לבדוק את הענות הציבור לקבלת החיסונים. אני מקווה שלאחר שהחיסונים יתחילו התהליך יתקדם בצורה טובה. כל החיסונים בהסכמים שחתמנו כוללים שתי זריקות. ולכן התהליך יהיה יותר מורכב מחיסוני השפעת".

דרעי השיב בציניות לדבריו של אדלשטיין: "שר הבריאות, יש לי הצעת ייעול איך לגרום לכך שכל הציבור ירוץ להתחסן. תודיע שהחיסונים ייתנו קודם כל לחרדים, התקשורת תזעק למה רק לחרדים וכולם ידרשו להתחסן במהירות".

בתגובה לכך, אלרעי-פרייס אמרה: "החיסונים הראשונים שיגיעו יתחילו להשפיע רק בחודש מרץ כיוון שצריך לקחת שתי מנות עם חודש ביניהן וגם לאחר המנה השנייה לוקח זמן עד שהחיסון משפיע".

בדרך לבחירות | ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת בכנסת 2 בדצמבר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
ביקש לדחות את ההחלטה בעניין הקניונים. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

הפיילוט לפתיחת הקניונים הסתיים הלילה, וקבינט הקורונה יצטרך להכריע אם הוא יימשך. משרד הכלכלה, שערך ביקורת על הפעילות בשבוע האחרון, המליץ להרחיב את הפיילוט ל-55 קניונים ומגדיר אותו כהצלחה. לעומתו, משרד הבריאות צפוי להתנגד לפתיחה רחבה יותר.

בנוסף, השרים צפויים היו לבחון אילו פעולות נרחבות ניתן לעשות לצמצום התחלואה המיובאת משטחי הרשות הפלסטינית. משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על נתונים מדאיגים ביממה האחרונה, שהקפיצו את גורמי הרפואה ומערכת הביטחון בישראל: 1,689 חולי קורונה חדשים ב-6,616 בדיקות שנערכו ו-13 מתים, לעומת 759 מחלימים.

עוד עולה מנתוני הרשות כי מתחילת התפשטות המגיפה נדבקו 69,685 פלסטינים בגדה המערבית. נכון להיום, יש 13,357 חולים פעילים, מהם 67 במצב קשה, ומתוכם 14 מונשמים.

פועלים פלסטינים במחסום ישראלי סמוך לרמאללה, קורונה, 19 מרץ 2020. רויטרס
סגירה זמנית על הפרק. פועלים פלסטינים במחסום באזור רמאללה/רויטרס

במשרד הבריאות שוקלים לנקוט בצעדים קשים כמו סגר על הגדה או הגבלות שונות, וביקשו ממשרד הביטחון לבוא עם הצעות שונות לקבינט הקורונה. אלא שמבדיקת וואלה! NEWS עלה כי למשרד הבריאות אין כלל נתונים על חדירת התחלואה והשפעותיה על המצב בישראל.

לפני כחודש קוצרה תקופת הבידוד בישראל לבאים במגע עם חולי קורונה מאומתים ל-12 יום, במסגרת פיילוט, שתוכנן להימשך כחודש וחצי. אך כעת, לפני תום התקופה שהוקצבה לפיילוט, בקבינט שוקלים את האפשרות לקצר את ימי הבידוד לעשרה ימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully