וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט נדחה, אך הקניונים דורשים לפתוח: "עמדנו במתווה, מה זה הזיגזג הזה?"

עודכן לאחרונה: 6.12.2020 / 23:51

מנהלי מרכזי קניות מתחו ביקורת על השרים, שהאריכו את הפיילוט עד ליום שלישי בחצות, אחרי שהמתווה לפיו נפתחו הוכתר במשרד האוצר ועל ידי גורמים במל"ל כיעיל. "קרענו את עצמנו כדי לעמוד בתנאים, יש פה בעיה מוסרית", מחו. פורום הקניונים: "דורשים פתיחה מלאה ובטוחה"

בווידאו: למרות שכבר קיבלו דוחות ובניגוד להנחיות חנויות בקניונים נפתחו/צילום: ראובן קסטרו וסוניה גורודיסקי

מנהלי קניונים טוענים הערב (ראשון) כי החלטת קבינט הקורונה לדחות את ההכרעה בנוגע לפתיחתם המלאה ולהאריך ב-48 שעות את הפיילוט מעידה על כשל מוסרי ומחזקת את תחושת משבר האמון. טענותיהם עולות עם תום פיילוט הפתיחה שנמשך עשרה ימים - והיה צפוי להסתיים הלילה עם החלטה על המשך פתיחתם לאור נתונים לפיהם הקניונים עמדו בתנאים שהוצבו להם. אולם השרים לא הגיעו להכרעה והחליטו לאשר את הארכת הפיילוט עד ליום שלישי בחצות.

אולם, שעות לפני סיום תוקפו של הפיילוט, בקבינט החליטו לדחות ביממה את ההחלטה בנושא, ומנהלי מרכזי הקניות יצאו במתקפה על ההחלטה. דדי ריזל, מנכ"ל ואחד הבעלים של קניון שרונים שבהוד השרון, כינה את המצב בו הם נמצאים הזוי. "עלה לנו מאות אלפי שקלים להיערך לפיילוט הזה. מעבר לזה, יש פה מאות עובדים, רק אצלנו בקניון, שהחזירו אותם מחל"ת ועכשיו יוצאיו אותם עוד פעם לחל"ת, זה הזוי", אמר.

לדבריו, "יש כאן בעיה מוסרית. קבעתם מתווה, אנחנו עמדנו במתווה. כל המערכות הרבות של משרד הבריאות קבעו שעמדנו במתווה. מה זה הזיגזג הזה עכשיו? משבר האמון הענק הזה שיש פה בהנהגה לא מפתיע. הם באו ואמרו לנו: 'חבר'ה, אנחנו מייצרים מתווה חמור, תעמדו בזה - יהיה בסדר. אנחנו קרענו את עצמנו, יום ולילה, אני עצמי הייתי עם סרבל צהוב כסדרן כדי לתת דוגמה אישית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוצים לפתוח באופן בטוח. קניון שבעת הכוכבים בהרצליה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ריזל תיאר חומרת הפגיעה בהודעה על סגירת קניון ללא היערכות מראש. "בכל קניון מועסקים עשרות עובדים, אבל ברשתות זה מאות אלפי אנשים שיצטרכו לצאת שוב לחל"ת. חוקית זה אפשרי, אבל אחרי שהם ייצאו לחל"ת צריך לעבור פסק זמן מינימלי עד שניתן יהיה להחזיר אותם לחל"ת, כדי שהם יקבלו את כל הזכויות המגיעות להם", אמר.

גם יוסי כהן מרשת "גאיה עיצובים", יצרנית תכשיטים סיטונאים וקמעונאים, מחה על דחיית ההכרעה בעניינם. לדבריו, "ההחלטה הקבועה של לא להחליט כנראה מעידה על כישלונה המוחלט של הממשלה. הם מטפלים פוליטית ולא רציונלית בעניין, תוך רמיסה גסה של עסקנו ומפעל חיינו".

כהן הסביר כי "כנראה שלא נוכל עוד להתמודד כלכלית עם המצב, והעתיד שלנו לוט בערפל. אנחנו מיואשים ומתוסכלים לחלוטין. מפעל חיים של 12 שנה עומד על סף קריסה טוטלית ופרנסתן של עשרות משפחות שתלויות בעסק נפגעות גם כן".

דדי ריזל, יו"ר ועידת הקניונים ונציג הבעלים בקניון שרונים. ללא, אתר רשמי
"אנחנו עמדנו במתווה", ריזל/אתר רשמי, ללא

לפני דיון הקבינט, הפיילוט, שכלל 15 קניונים שנפתחו ברחבי המדינה, הוגדר על ידי משרד הכלכלה כהצלחה. בדיון, פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, וגורמים נוספים במל"ל ובמשרד הבריאות, טענו כי הקניונים אכן עמדו בתנאים שהוצבו להם - חרף העלייה בהדבקה שנגרמה כתוצאה מפתיחתם. הרחבת הפיילוט המתוכננת כוללת את פתיחתם של 55 קניונים נוספים ברחבי הארץ שעומדים בתנאי המתווה וניגשו לפני שבוע וחצי להגרלה של משרד הכלכלה האוצר.

בפורום הקניונים דרשו את המשך פתיחת המרכזים וטענו כי יש להם את האמצעים לפתיחה נכונה ומבוקרת. "יכולת הקניונים ומרכזי המסחר להגבלת כמות הנכנסים, להקפדה על ההנחיות, שמירה על מרחק ומניעת התקהלות מצמצת את המגעים של המבקרים", אמרו בפורום, בתגובה לאמירה של פרופ' אש כי הוכחו מקרי הדבקה בשל הפתיחה.

"ממוצע המגעים בקניון אינו שונה ממוצע המגעים בשאר המסחר, במשרדים, בקופות חולים ובכל מקום אחר. באשר לאמירה שממוצע המגעים של מבקרים בקניון כפול מהממוצע בשגרה - לא ברור בסיס הנתונים על פיו פרופ' אש קובע זאת. כמות הנכנסים לקניון ירדה בחצי בכל זמן נתון בהשוואה לממוצע בשגרה", ציינו.

בפורום הדגישו כי "פיילוט הקניונים המוצלח לכל הדעות נבחן והוכיח כי לקניונים יכולת אכיפה והקפדה מוגברת. הקניונים הם מקומות בטוחים יש לאפשר את פתיחתם המלאה ולהשיב כחצי מיליון מובטלים לעבודתם בקניונים. רק פתיחה מלאה היא פתיחה בטוחה".

פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"ממוצע המגעים בקניון אינו שונה ממוצע המגעים בשאר המסחר". קניון איילון רמת גן/ראובן קסטרו

הבוקר, פורום מרכזי המסחר והתאגדות רשתות המסחר האופנה וההסעדה, פנו במכתב אל שרי קבינט הקורונה, ובו טענו כי קביעת הדרג המייעץ ומשרדי הממשלה מחייבת פתיחה של הקניונים. "הכתרת הפיילוט כמוצלח וההמלצה לפתוח את הקניונים על ידי הוועדה הבין-משרדית של המל"ל, האוצר, הבריאות והכלכלה - מחייבת החלטה ברורה, הגיונית, אתית ואמיתית, זאת ללא כל מורא או חשש" כתבו. "המסקנה של המומחים ומקבלי ההחלטות שנחשפו לתוצאות הפיילוט היא חד-משמעית: ניתן לבצע פתיחה בטוחה של הקניונים בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully