וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הכלכלה מגדיר את פיילוט הקניונים כהצלחה וממליץ על הרחבתו

מחר תסתיים תקופת הניסיון במהלכה נפתחו 15 מתחמי קניות למשך שבוע. במשרד הכלכלה המליצו לפתוח 40 קניונים נוספים, משרד הבריאות צפוי להתנגד. מנהלי הקניונים והחנויות מבהירים כי העומסים נבעו מתנאי הפיילוט, ודורשים מקבינט הקורונה לאשר פתיחה מלאה כבר מיום שני

בווידאו: אם פיילוט הקניונים יצליח הוא יורחב - גרוטו בוועדת החוקה/צילום: ערוץ הכנסת

משרד הכלכלה שערך ביקורת על פיילוט הקניונים שכלל סיורים בתוך 15 הקניונים שנפתחו ממליץ להרחיב את הפיילוט ומגדיר אותו כהצלחה. המשמעות של הרחבת הפיילוט היא לפתוח 55 קניונים נוספים ברחבי הארץ שעומדים בתנאי המתווה וניגשו לפני שבוע וחצי להגרלה של משרד הכלכלה האוצר. ואולם, בשל העליה ברמת התחלואה כלל לא ברור שקבינט הקורונה שיתכנס מחר (ראשון) יאשר זאת. משרד הבריאות צפוי להתנגד להמשך הפיילוט, משום שהמשמעות של הכתרת הפיילוט כהצלחה זה אפשרות לפתיחת יתר הקניונים.

צוות הביקורת הבין-משרדי שבחן את הפיילוט, קבע כי הפיילוט הצליח. לפי בחינת הצוות, המבקרים והעובדים נשמעו לדרישה לעטות מסיכה, לא הוכנסו אנשים ללא מסיכות למעט במקרים בהם הוצג אישור רפואי, הסדרנים והשומרים העירו למפרי התקנות. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' גרוטו, היה שותף בצוות עם נציגי המל"ל, משרדי האוצר והכלכלה. לדברי גורמים במשרד הכלכלה, גם פרופ' גרוטו הסכים עם הגדרת הפיילוט כהצלחה, למרות ההתנגדות של משרד הבריאות להרחבתו.

עוד מצא צוות הבדיקה כי מערכות הכריזה תקינות, ומתריעות כמה פעמים על שמירת ההנחיות. עם זאת הכריזה הינה בעברית בלבד, והצוות הציע לבחון כריזה ב-3 שפות. בנוסף לכך, מצא הצוות כי מכירת המזון ב"טייק אווי" חייבה את הסדרנים להעיר לעיתים למבקרים, שאכלו תוך כדי הליכה.

פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
טוענים שלא עברו על ההנחיות. פתיחת קניון איילון/ראובן קסטרו

בנוסף לכך, קבעו כי הנחיות משרד הבריאות לביצוע התכנית מחייבות אספקה של מים חמים בשירותים, אך הקניונים אינם נדרשים להתקין מים חמים בשירותים. לפיכך קבע צוות הביקורת כי הדרישה אינה ישימה, ויש צורך לתקן אותה.

כמו כן, מצא צוות הבדיקה כי בקניונים הגדולים רחבת הכניסה מאפשרת לשמור על ריחוק חברתי כנדרש, וכי מערכות ניהול וחיווי העומסים שהותקנו בקניונים מסייעות להם לווסת את כמות המבקרים. נמצא שב-14 מהקניונים ישנה מערכת דיגיטלית לספירת נכנסים ושוהים, ובאחד הייתה ספירה ידנית.

קבינט הקורונה צפוי לדון בעתיד הקניונים, לאחר שהחליט על שינויים במתווה בעקבות הסקת המסקנות מהפתיחה, כולל הקטנת מספר הלקוחות המרבי בקניון, והסרת המגבלה של עשרה אנשים בחנויות גדולות. למרות תיעוד ההתקהלות שהוביל לכך, הקניונים טוענים כי לא עברו על ההנחיות ומספר הלקוחות שנכנסו לא עבר את המגבלה המותרת במתווה הפיילוט.

עוד בוואלה!

אבסורד ההנחיות: כך תרמו הוראות משרד הבריאות להכשלת פיילוט הקניונים

לכתבה המלאה

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ אמר הערב, לקראת הדיון בקבינט הקורונה, כי "העבודה המקצועית שנבחנה בפיילוט מייצרת את כל הכללים שיאפשרו לפתיחת כל הקניונים, ואוביל עמדה זו בישיבת הקבינט מחר. אני מקבל את עמדת המשרד לפתוח 40 קניונים החל מיום שני הקרוב, תוך אכיפה משמעותית ולא מתפשרת. קניון שלא יעמוד בהנחיות ייקנס ואף ייסגר מידית וכך גם חנויות בתוך הקניון".

"אנחנו מקבלים כל יום פידבקים טובים מהעירייה, מהמשטרה, מהמל"ל, משרד הכלכלה, משרד הבריאות והאוצר על הארגון ועל ההקפדה", אמר משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני עופר. "הנציג של המל"ל שבא לבדוק אותנו אמר לי 'אנחנו לא רואים כאן אנשים שלא עוטים מסיכה'. אז אני לא מבין למה דנים בלסגור במקום לדון בלפתוח".

לדבריו של רוזנבלום, "יכול להיות שהפתיחה חרקה. ואני לא מאשים את ההחלטה לפתוח בבלאק פריידי ואת ההחלטה להגביל את כמות האנשים בכניסה לחנויות גדולות לעשרה לקוחות. התורים בקניונים נגמרו, והמבחן האמיתי יהיה מחר - לראות אם השינויים בתקנות השפיעו לחיוב. הלקוח שבא לקניון הוא לקוח ממושמע".

בניגוד להנחיות משרד הבריאות | משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני עופר במהלך  פתיחת הקניון הגדול בפתח תקווה 20 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"יכול להיות שהפתיחה חרקה". רוזנבלום/ראובן קסטרו

המנכ"ל טען כי הפתרון לצפיפות הוא פתיחת המסחר כולו. "מדינת ישראל עושה נזק על ידי קבלת ההחלטות שלה", אמר, "צריך לפתוח את כל המסחר במדינת ישראל כדי שלא יהיה לחץ על החנויות. אנו מזהים לחץ גדול בעיקר על חנויות בגדי ילדים ובגדי ספורט. לא יכול להיות שבכל גוש תל אביב עם 1.5 מיליון תושבים פותחים שני קניונים - איילון ברמת גן והקניון הגדול בפתח תקווה. 350 אלף איש עדיין בחל"ת כי הקניונים סגורים".

תומר רייזברג, מנכ"ל רשת מגנוליה המונה כ-80 סניפים, הצטרף לביקורת כלפי הממשלה. "רוב החנויות שלנו נמצאות בקניונים, אין לנו כמעט חנויות רחוב. אנחנו חווים על בשרנו את ההתנהלות הפושעת והרשלנית של ממשלת ישראל. אנחנו מדממים בצורה מטורפת", סיפר.

"חלק מהקניונים אמרו לנו שהם לא מוכנים יותר לוותר על השכירות, ואני חייב להגיד שהם צודקים מבחינתם - יש להם התחייבויות לבנקים, ואף אחד לא מפצה אותם", המשיך. "ממשיכים לגבות מאיתנו גם דמי ניהול של הקניון. יש לי התחייבויות לספקים מחודשים קודמים, וצוות עובדים שאני חייב להחזיק. העזרה מהצד של הממשלה היא פחות או יותר אפס. באופן לא מפתיע, בשבת אמור להיגמר הפיילוט וכמובן שאף אחד לא יודע מה יהיה ביום ראשון. הכול עובד כאן עקום, פשוט פארסה אחת גדולה".

מנכ"ל רשת מגנוליה תומר רייזברג. רפי דלויה
"אנחנו מדממים". רייזברג/רפי דלויה

לטענתו, הפיילוט נועד לכישלון. "במקום לפתוח את כל הקניונים בישראל ולפזר את האנשים על 320 קניונים, עשו את הפיילוט המטופש הזה ופתחו רק 15 קניונים. הסיטואציה של פיילוט הקניונים נולדה בצורה עקומה. קניון לא צריך לעמוד במשוואה אם פותחים את הלימודים או לא. גם הרעיון שבקניון נדבקים הוא לא ממש ברור לנו".

שחר תורג'מן, יו"ר קבוצת האופנה בריל, לה יש כ-220 סניפים של מותגים דוגמת גלי, ניין ווסט ולי קופר, הבהיר כי "ברור לכולם שפתיחת הקניונים לא תרמה להגברת התחלואה. הרי מדי יום פוקדים חצי מיליון לקוחות את נקודות המכירה למוצרים חיוניים, חצי מיליון איש נכנסים מדי יום בצפיפות לסופרים, למקס-סטוקים, לסופר פארם, לחנויות החשמל וחנויות עשה זאת בעצמך - ובכל זאת ממדי התחלואה ירדו".

"מדובר באותם הלקוחות שפוקדים את הקניונים. אם בצפיפות הגדולה בסופרים הם לא מדבקים, אז על אחת כמה וכמה הם לא מדבקים או נדבקים כשהם פוקדים את הקניונים, שם יש הקפדה על כמות הקונים בחנות", קבע.

הצעת פורום הקניונים למתווה הפתיחה

  • המשך החלת מגבלת התפוסה לפי יחס של 1:15
  • הארכת שעות המסחר - הקניונים יפעלו בכל יום מ-08:00 עד 00:00
  • חנויות בשטח של יותר מ-500 מ"ר יחויבו בסימון מספר הקונים בחנות לעומת הכמות המותרת
  • חנויות בעלות נטייה להיווצרות תורים יציבו "מארח" שיקפיד על מרווחים
  • עמדת בדיקת קורונה לעובדים בקניונים גדולים מ-25 אלף מ"ר
  • הקמת מנהלת קניונים שתתפקד כחמ"ל לבחינת השמירה על ההנחיות

מה מציעים הקניונים?

פורום הקניונים גיבש שורת הצעות למתווה החדש. לפי הודעתם, המטרה היא להרחיב את הפיילוט לכלל הקניונים בארץ. בין הצעדים שהציעו: הארכת שעות המסחר ל-08:00 עד 00:00 מדי יום, למעט סוף השבוע, חיוב חנויות גדולות מ-500 מ"ר להתקין מערכת ספירת מבקרים וסימון דיגיטלי של מספר הקונים לעומת הכמות המותרת, וכן הצבת "מארח" שיקפיד על ריווח התור בחנויות עם נטייה להיווצרות תורים.

כמו כן, הציעו להציב עמדת בדיקה לעובדים בקניונים גדולים מ-25 אלף מ"ר, תוך המלצה לבצע בדיקה אחת לשבוע ללא עלות, והקמת מנהלת קניונים שתתפקד כחמ"ל, אליו יגיעו דוחות יומיים על כמות המבקרים בכל קניון והיחס שלהם לעומת גודלו, ומספר ההפרות שהתבצעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully