וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייזר: בגלל מחסור בחומרי גלם, נייצר ב-2020 רק חצי מהחיסונים שתכננו

החברה, שזכתה השבוע לאישור חירום מהרשויות בבריטניה כדי לשווק את החיסון באופן מידי, הכריזה כי עד סוף השנה תספיק לייצר רק 50 מיליון חיסונים במקום מאה מיליון כמתוכנן. בפייזר הבהירו כי ישלימו את יעדיהם עם התגברות הייצור בשנה הבאה

בווידאו: שר הבריאות הבריטי מביע שביעות רצון מהאישור לשימוש של חיסון פייזר/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

חברת פייזר הכריזה הלילה (שישי) כי תייצר עד סוף שנת 2020 רק חצי מכמות החיסונים שתכננה לייצר, בשל קשיים בהרחבת מנגנון הייצור ומנגנון אספקת חומרי הגלם. עד סוף חודש דצמבר צפויה החברה להשלים את ייצורן של 50 מיליון מנות חיסון בלבד, במקום מאה מיליון שתוכננו.

חרף הביקוש הגבוה לחיסונים, בחברה ציינו כי אספקת חומרי הגלם הדרושים לייצור ההמוני נתקלה בקשיים, שפגעו בתכנונים המוקדמים. "תיקנו את זה, אבל לא נספיק לעמוד ביעדים המתוכננים של השנה הזאת", מסרו.

עם זאת, החברה עדיין מתכננת לייצר יותר ממיליארד חיסונים בשנה הבאה, והחוסרים של השנה יושלמו במהלך השנה הבאה, עם התגברות הייצור.

נתונים -  חיסוני הקורונה. -, אתר רשמי
האם יגיעו בזמן? החיסונים שבדרך לישראל/אתר רשמי, -

החיסון של פייזר ושותפתה הגרמנית BioNTech, שזכה ל-95% יעילות, ניתן בשתי מנות ובטווח של כמה שבועות האחד מהשני. החיסון צריך להישמר בהקפאה עמוקה של 70- מעלות עד חמישה ימים לפני מתן המנה. ישראל הזמינה שמונה מיליון מנות ממנו, שהן ארבעה מיליון חיסונים, כשעלות כל מנה היא 39 דולרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז כי החיסונים הראשונים יגיעו בתחילת 2021, אולם בהסכם עם החברה נכתב כי החיסונים יגיעו "בהתאם לנסיבות", כלומר פייזר מחויבת לישראל עד סוף 2021, אבל לא מחויבת בתאריך שבו תתחיל לספק את הסחורה. לא ברור כיצד ההודעה האחרונה של החברה תשפיע על מועד אספקת החיסון, אם בכלל.

מלבד פייזר, ישראל חתמה על הסכם אספקת חיסונים גם עם חברת מודרנה, שפיתחה חיסון בטכנולוגיה דומה, וחברת אסטרהזניקה הבריטית. כמו כן, צפויה רכישת החיסון "ספונטיק 5" מרוסיה, לצד המשך פיתוח חיסון ישראל במכון הביולוגי בנס ציונה.

אתמול העריכו גורמים בקופות החולים כי ארבעה מיליון מנות של חיסוני חברת פייזר נגד נגיף הקורונה צפויות להגיע לישראל עד סוף החודש. לדבריהם, במשרד הבריאות הבהירו כי עליהם להיערך להתחיל לחסן את המטופלים כבר בחודש ינואר. גורם בכיר בקופות החולים העריך כי יש "סיכוי טוב שבחודש פברואר נהיה בעולם אחר".

עוד בוואלה!

4 מיליון מנות חיסון יגיעו לישראל עד סוף החודש: "להיערך לחסן בינואר"

לכתבה המלאה

אתמול גם התקיימה פגישת זום של כל מנהלי בית החולים עם משרד הבריאות, ושם נאמר גם להם להיערך לחסן את הצוותים הרפואיים כבר בתחילת ינואר. לאחר מכן יחלו לחסן את שאר האוכלוסייה, כאשר ילדים או חולים שהחלימו מהנגיף לא יחוסנו, לפחות בשלב הראשון.

המדיניות בבתי החולים תהיה לבדוק קודם את המתחסן בבדיקה סרולוגית, כדי לבדוק אם יש יש בגופו נוגדים. כך, מי שכבר נחשף לנגיף לא יחוסן. גורמים בקופות החולים ציינו כי הכוונה היא להמתין לאישור ה-FDA לחיסון, המתוכנן ל-10 בדצמבר, וכי בכל מקרה החיסונים צפויים להגיע לישראל לאחר התאריך הזה.

הצפי להגעת מנות החיסון הראשונות לישראל נמסר לאחר שאתמול אישרה בריטניה את החיסון של החברה לשימוש. בישראל היו מעודדים מקבלת ההחלטה ברשות הרגולטורית לתרופות ומוצרי תרופות בבריטניה (MHRA), אך עדיין ממתינים לתוצאות המשלימות ונתוני הבטיחות המלאים של הניסוי, שיוצגו לקהילה המדעית רק בעוד כמה ימים.

בכל מקרה, ההחלטה על אישור החיסון בישראל תגיע רק לאחר החלטה של הרגולטור האמריקני, ה-FDA, אף שבמשרד הבריאות מבהירים כי ההחלטה בנושא תתקבל באופן עצמאי, ללא קשר לרשויות המובילות בעולם. "ישראל היא רשות רגולטורית עצמאית, כל חיסון שיינתן בארץ צריך לקבל אישור משרד הבריאות", נמסר.

המקפיאים של חברת שראל שיאחסנו את החיסון לקורונה של חברת פייזר. חברת שראל, אתר רשמי
המקררים שאמורים לשמור על החיסונים של פייזר שיגיעו לישראל/אתר רשמי, חברת שראל

בריטניה היא המדינה הראשונה בעולם שמאשרת את החיסון של פייזר לשימוש, עוד לפני ארצות הברית והאיחוד האירופי. בארצות הברית, מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) צפוי לדון בבקשת החברה למתן אישור חירום בעוד כשבוע. עם זאת, באיחוד האירופי, שממנה פרשה בריטניה בתחילת השנה הזהירו מפני אישור מהיר מדי של החיסונים, והגוף הרגולטורי שלו אמרו כי יקבלו החלטה רק ב-29 בדצמבר.

החיסון של חברת פייזר, לא מכיל את הנגיף הפעיל שגורם למחלה אלא עושה שימוש בחלק קטן מהחומר הגנטי שלו, שנקרא mRNA. זו גישה מדעית שפותחה במקור כדי להילחם בסרטן. החיסון גורם למערכת החיסונית לייצר נוגדנים שתוקפים את חלבון הדוקרנים - שבין השאר מעניק לנגיף הקורונה את צורתו הייחודית והמזוהה, אך הוא גם זה שמאפשר לנגיף לחדור לתאי הגוף שהוא תוקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully