וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשונה בעולם: בריטניה אישרה לשימוש את החיסון של פייזר לקורונה

עודכן לאחרונה: 2.12.2020 / 12:56

החיסונים ייתנו החל מהשבוע הבא, אך יידרשו כמה חודשים עד שיגיעו לחלקים נרחבים באוכלוסייה. ג'ונסון, שספק ביקורת על טיפולו במגיפה, אמר כי אלו "חדשות פנטסטיות", אך באיחוד האירופי הזהירו מפזיזות. גם בארה"ב טרם אישרו את החיסון של פייזר, שאמור להגיע גם לישראל

בווידאו: שר הבריאות הבריטי מביע שביעות רצון מהאישור לשימוש של חיסון פייזר/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בריטניה אישרה היום (רביעי) את השימוש בחיסון שפיתחה ענקית התרופות פייזר נגד נגיף הקורונה. בהודעה שפרסמה ממשלת בריטניה צוין כי היא מאמצת את המלצות הרשות הרגולטורית לתרופות במדינה, וכי החיסון יהיה זמין לשימוש כבר מהשבוע הבא. החברה ושותפתה הגרמנית BioNTech אמרו כי יעילות החיסון מוערכת ב-95%.

בריטניה היא המדינה הראשונה בעולם שמאשרת את החיסון של פייזר לשימוש, עוד לפני ארצות הברית והאיחוד האירופי. בארצות הברית, מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) צפוי לדון בבקשת החברה למתן אישור חירום בעוד כשבוע. עם זאת, באיחוד האירופי, שממנה פרשה בריטניה בתחילת השנה הזהירו מפני אישור מהיר מדי של החיסונים, והגוף הרגולטורי שלו אמרו כי יקבלו החלטה רק ב-29 בדצמבר.

הרשויות בבריטניה הדגישו כי הן פעלו לפני הנהלים הבינלאומיים הדרושים, ובהתאם לחוק האירופי, שעדיין תקף בממלכה עד סוף השנה, עם תום תקופת המעבר. זה החיסון שפותח במהירות שיא - עשרה חודשים בלבד - בהשוואה לעשור הנדרש בדרך כלל להשלמת כל השלבים.

קצין הבריאות הראשי של אנגליה, כריס וויטי, אמר כי רק באביב יהיה החיסון זמין לכל האוכלוסייה שבסיכון הרוצה להתחסן. ועדת החיסונים של בריטניה תחליט מי יהיה בעדיפות לקבל ראשונים את החיסונים: דיירי בתי אבות, צוותים רפואיים וסוציאליים ואנשים הפגיעים במיוחד לווירוס יהיו ראשונים בתור.

משתתף בניסוי חברת פייזר מקבל חיסון לקורונה במרילנד, ארצות הברית, 24 במאי 2020. רויטרס
בריטניה לפני ארה"ב. מתנדב מקבל חיסון של פייזר/רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי אלו חדשות "פנטסטיות", שיובילו להתאוששות הכלכלה. "החיסון יתחיל להיות זמין ברחבי בריטניה החל מהשבוע הבא", צייץ ראש הממשלה השמרני, שהיה מאושפז במצב קשה מוקדם יותר השנה אחרי שנדבק בנגיף. בריטניה היא אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמגיפה, עם יותר מ-59 אלף מתים ו-1.64 מיליון מאובחנים.

טיפולו במגיפה זכה לביקורות רבות, אך תחילת החיסונים יכולה לסייע לו פוליטית, ולכלכלת בריטניה, שהמשא ומתן שלה עם האיחוד האירופי על היחסים הכלכליים לאחר הברקזיט. "זאת ההגנה של החיסונים שתאפשר לנו בסופו של דבר לחזור לחיינו ולהניע את הכלכלה שוב", הוסיף ג'ונסון.

שר הבריאות, מאט הנקוק, אמר לרשת סקיי כי בתוך כשבוע צפויים ראשוני המתחסנים את לקבל המנות המוכנות לשימוש. "מתחילת שבוע הבא, נתחיל בתכנית לחסן אנשים נגד נגיף קוביד-19 כאן במדינה הזאת, אלו חדשות נהדרות", אמר. הוא הוסיף כי בתי החולים ערוכים להקים במהירות מרכזי חיסונים במדינה, אך הודה כי הפצתם תהיה מאתגרת משום שהחיסון של פייזר חייב להישמר בקור של -70, טמפרטורה האופיינית לחורף הארקטי. בטמפרטורה סטנדרטית של מקפיאים, החיסונים יכולים להחזיק מעמד עד חמישה ימים, ובקופסאות משלוח תרמיות עד 15 ימים.

ג'ונסון אמר בחודש שעבר כי בריטניה הזמינה 40 מיליון מנות של חיסונים מפייזר, כמות המספיקה לפחות משליש מאוכלוסיית בריטניה מאחר שכל אדם זקוק לשתי מנות על מנת להתחסן מפני הנגיף.

בפייזר בירכו על האישור הראשון שניתן לחיסון שלהם בעולם. "מתן האישור הוא למעשה מטרה שהצבנו לעצמנו מאז הפעם הראשונה בה הכרזנו שהמדע ינצח את המגיפה", אמר מנכ"ל פייזר אלברט בורלה. "אנו מברכים את הרשות הבריטית על יכולתם לבצע בדיקה מדוקדקת ולנקוט פעולה בזמן למען הגנתם של תושבי בריטניה".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בפרלמנט, 1 בדצמבר 2020. רויטרס
החיסונים עשויים לחזק אותו פוליטית. ג'ונסון/רויטרס

לפייזר הסכם חתום עם ישראל, ולפיו יסופקו שמונה מיליון מנות חיסון, שיינתנו לכארבע מיליון אזרחים, כשכול מחוסן מקבל שתי מנות חיסון. ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז כי החיסונים הראשונים יגיעו בתחילת 2021, אולם בסעיף זה נכתב בהסכם כי החיסונים יגיעו "בהתאם לנסיבות", כלומר פייזר מחויבת לישראל עד סוף 2021, אבל לא מחויבת בתאריך שבו תתחיל לספק את הסחורה.

ההסכמים עם פייזר ומודרנה מתקיימים במקביל ולא אחד על חשבון השני, כך שלמעשה ישראל תקבל את החיסון משתי החברות הגדולות, כשבאופק ישנו גם החיסון הישראלי של המכון הביולוגי. המשמעות היא שגם אם פייזר תוכל לספק רק כמות מצומצמת של חיסונים בתחילת 2021, במשרד הבריאות מקווים שמודרנה, שלאחרונה הכריזה על יעילות של 94.5%, תוכל להשלים את החוסרים ולהעניק עוד חיסונים לישראל.

מלבד פייזר, ישראל חתמה על הסכם אספקת חיסונים גם עם חברת מודרנה, שפיתחה חיסון בטכנולוגיה דומה, וחברת אסטרהזניקה הבריטית. כמו כן, צפויה רכישת החיסון "ספונטיק 5" מרוסיה, לצד המשך פיתוח חיסון ישראל במכון הביולוגי בנס ציונה.

החיסון של חברת פייזר, לא מכיל את הנגיף הפעיל שגורם למחלה אלא עושה שימוש בחלק קטן מהחומר הגנטי שלו, שנקרא mRNA. זו גישה מדעית שפותחה במקור כדי להילחם בסרטן. החיסון גורם למערכת החיסונית לייצר נוגדנים שתוקפים את חלבון הדוקרנים - שבין השאר מעניק לנגיף הקורונה את צורתו הייחודית והמזוהה, אך הוא גם זה שמאפשר לנגיף לחדור לתאי הגוף שהוא תוקף.

נתונים -  חיסוני הקורונה. -, אתר רשמי
היעילות הגבוהה ביותר לעומת המתחרים. 4 החיסונים שיובאו לישראל/אתר רשמי, -

לחברות פייזר וב-BioNTech יש הסכם המוערך ב-1.95 מיליארד דולרים עם הממשל בארצות הברית, שבמסגרתו הן אמורות לספק מאה מיליון מנות חיסון כבר השנה. החברות הגיעו להסכמים גם עם האיחוד האירופי, בריטניה, קנדה ויפן. כדי לחסוך זמן, החברות החלו לייצר את החיסון עוד לפני שהתבררה מידת יעילותו. פייזר הודיעה כי היא מתכננת לייצר 1.3 מיליארד מנות חיסון בשנת 2021.

הגשת הבקשה ל-FDA תוביל לשרשרת בדיקות שבסופן ייאלצו אנשי המינהל להכריע אם הניסויים מוכנים לשימוש. אם כן, אגף אחר בממשל יצטרך לבחון כיצד לתכנן את חלוקת הניסויים ברחבי ארצות הברית. במקרה שהחיסון יאושר, כ-25 מיליון מנות של החיסון צפויות להתקבל כבר בדצמבר, 30 מיליון מנות נוספות בינואר ו-35 מיליון בפברואר ומרץ. כל מחוסן יידרש לקבל שתי מנות של החיסון במרחק של שלושה שבועות זה מזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully