וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצהרות לעומת עובדות: אי-הדיוקים בנאום נתניהו

ראש הממשלה נשא דברים בעקבות אישור הצעת החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית, ולקראת אפשרות של יציאה לבחירות. בין השוואה חלקית למצב התחלואה בקורונה לעומת מדינות דומות למתקפות על הפרת ההסכם הקואליציוני, בדבריו התגלו חצאי אמת

בווידאו: נתנינו קורא לגנץ שלא ללכת לבחירות/צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (רביעי) הצהרה לתקשורת, במהלכה תקף את כחול לבן והעומד בראשה בני גנץ, התייחס למצב התחלואה בקורונה בישראל ואף למצב הביטחוני. אלא שמבדיקת דבריו עולים אי-דיוקים העומדים בסתירה לעובדות בשטח.

בדרך לבחירות | ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת בכנסת 2 בדצמבר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
נתניהו, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

את נאומו פתח נתניהו בהתייחסות להמשך התפשטות נגיף הקורונה בישראל. הוא תיאר את המגעים מול החברות המפתחות את החיסונים, והזכיר כי אלה יגיעו לישראל "בקרוב".

"קצב התמותה בישראל, טראגי ככל שיהיה, הוא קטן בהרבה ממה שקורה במדינות מתקדמות בגודל שלנו. שבדיה, שוויץ, הולנד וצ'כיה, מדינות בגודל של ישראל עם תמותה של בין שניים לפי חמישה ממה שקורה אצלנו".

קצב התמותה בארבע המדינות האלו אכן גבוה יותר מאשר בישראל, אלא שנתניהו בחר להשמיט מדינות נוספות בעלות מאפיינים דומים - שמצבן טוב יותר מאיתנו. כך למשל בסלובקיה ובלבנון, קצב התמותה נמוך מאשר בישראל.

רופאים ממוגנים במחלקת קורונה בביה"ח שערי צדק 16 בנובמבר 2020. אוליביה פיטוסי, פלאש 90, פלאש 90
מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק/פלאש 90, אוליביה פיטוסי, פלאש 90

לאחר מכן, ובעקבות האישור בקריאה טרומית של הצעת החוק לפיזור הכנסת, נתניהו האשים את כחול לבן העלאת הצעות פופוליסטיות שמנעו ממנו להעביר החלטה על הסגר השני. "למשל זה שמעלים דרישות פופוליסטיות - אני הייתי צריך להיאבק בגל השני כשהתחלואה התחילה לעלות. התחלואה התחילה לעלות, ואני רוצה לעצור את הפתיחה. 2,000-3,000 נדבקים ביום, לא יכולתי להעביר את זה. הגענו ל-9,900 נדבקים ביום - ורק אז יכולתי להעביר את זה".

בפועל, עיקר המאבקים בנושא הסגר היו בין שרים וחברי כנסת מתוך מפלגת השלטון, שמחזיקה בתיקים המשמעותיים במאבק בקורונה, ובין שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר האוצר ישראל כץ ושר החינוך יואב גלנט.

חזית נוספת בכנסת הייתה של יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא-ביטון, וכן עם הסיעות החרדיות שהתנגדו ומתנגדות למרבית מהמגבלות. בשלבים מסוימים גם גנץ ושרים נוספים מגוש כחול לבן התנגדו להוספת הגבלות, וכך גם ממונה הקורונה לשעבר, פרופ' רוני גמזו.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצהרתו לתקשורת 1 דצמבר 2020. -, אלעד מלכה
גנץ/אלעד מלכה, -

בנאום חרץ נתניהו כי כחול לבן מפרים את ההסכמים הקואליציוניים. לדבריו, "כחול לבן חותמים על הסכמים קואליציוניים ומפרים אותם".

כחול לבן אכן הפרו את ההסכמים הקואליציוניים, אך הליכוד עשו זאת לפני כן. כבר בתחילת חודש יוני הודיע שר האוצר כץ על תקציב חד-שנתי, בעוד לפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן סוכם כי הממשלה תעביר תקציב דו-שנתי כדי להבטיח את יציבותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully