וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "בימים דרמטיים כאלה לא צריך ללכת לבחירות"

עודכן לאחרונה: 2.12.2020 / 21:45

שעות לאחר שמליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את פיזורה, האשים ראש הממשלה את בני גנץ במשבר הקואליציוני והדגיש: "עם ישראל רוצה אחדות, חיסונים ולא תשדירי בחירות. הדרך היחידה לנצח היא ביחד. זה לא מאוחר מדי". גנץ: האחריות על הבחירות - רק עליך, גרמת לפיגוע כלכלי

בווידאו: נתנינו קורא לגנץ שלא ללכת לבחירות/צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (רביעי) הצהרה לתקשורת, ובה קרא שלא ללכת לבחירות. זאת, שעות לאחרו שמליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את פיזורה ברוב של 61 תומכים, וברקע המשבר הקואליציוני עם כחול-לבן. "בימים דרמטיים כאלה לא צריך ללכת לבחירות", קרא נתניהו, "עם ישראל רוצה אחדות, חיסונים ולא תשדירי בחירות".

ראש הממשלה הוסיף במהלך דבריו כי "אחד הדברים שלמדנו מהקורונה שהנגיף לא מבדיל בינינו, בין יהודים וערבים, ימנים ושמאלנים, הדרך היחידה לנצח היא לנצח ביחד. צריך לשים את הפוליטיקה בצד. יהיה מספיק זמן, וצריך להמשיך לפעול יחד למען אזרחי ישראל".

"בני גנץ צריך להרים הנדברקס", הוסיף נתניהו, שהאשים את יו"ר כחול לבן במשבר. "הוא צריך לעצור את ההידרדרות לבחירות, לעצור את ההתקפות משולחות הרסן, להתנהג אחרת, זה לא מאוחר מדי". לדבריו, "אסור לגרור את המדינה לפוליטיקה של בחירות, כשצריך להתמודד במאבק בקורונה. אני יודע שזה אפשרי כי עד לפני שנה ניהלתי ממשלה שהחזיקה מעמד חמש שנים תמימות, יותר זמן מכל ממשלות ישראל, והביאה הישגים כבירים למדינה. זה לא בשמיים".

בדרך לבחירות | ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת בכנסת 2 בדצמבר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
הצהרת נתניהו, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

לצד זאת, נתניהו התחמק מלהשיב לשאלות אם יהיה מוכן לסגור בחוק את הפרצה שמאפשרת לפזר את הכנסת על נושא התקציב, מבלי להעביר לגנץ את הרוטציה. "אם כחול לבן יעצרו את פיזור הכנסת לא יהיו בחירות ויכולה להיות אחדות, אבל לא יכולה להיות אחדות אם כחול לבן מקיימים ממשלה בתוך הממשלה, אופוזיציה בתוך הקואליציה, מדברים על אחדות ולא מפסיקים לתקוף את הממשלה והעומד בראשה".

הוא הוסיף כי "מקבלים החלטות בממשלה ואז מצביעים נגדן בכנסת. חותמים על הסכמים קואליציוניים ומפרים אותם מהרגע הראשון". עם זאת, גם נתניהו והליכוד מפרים את ההסכם הקואליציוני, שקבע שיועבר תקציב דו-שנתי לשנים 2021-2020 תוך שלושה חודשים מהקמת הממשלה.

הוא התייחס גם לוועדת הבדיקה שהקים גנץ לבחינת פרשת הצוללות, והאשים את חברי כחול לבן כי הם "מדברים על ממלכתיות ומקימים ועדות חקירה תפורות, אני לא זוכר דבר כזה". בהמשך תהה: "למה הם פתאום מקימים את ועדת החקירה התפורה הזו בקצב הולך וגובר? הם לא מצליחים להתרומם בסקרים, הם נוחתים בסקרים".

עוד בוואלה!

פיזור הכנסת אושר בקריאה טרומית. מה קורה עכשיו?

לכתבה המלאה

עוד טען נתניהו כי "לצערי בני גנץ נגרר אחרי לפיד ובנט כי להם אין בעיה, לא אכפת להם, אין להם שום אחריות, אז הם מוכנים לגרור את המדינה לבחירות מסיבות אישיות. הציבור רוצה אחריות, אחדות, וממשלה שעובדת יחד למענו".

בנוגע להיעדרות של סיעת רע"מ מההצבעה, הבהיר נתניהו כי "לא נקים ממשלה שנשענת על המשותפת, לא כי הם ערבים אלא כי הם אנטי-ציונים. אנחנו לא נעשה את זה, אבל זה לא אומר שאני לא רואה את עצמי אחראי לכל אזרחי ישראל". הוא הבהיר כי "אני רואה את עצמי כראש ממשלה של כולם של כל אזרח, יהודי, ערבי, ולכן כשיש בעיה של ביטחון אני דואג לביטחון גם ביישובים הערביים, אני דואג למלחמה בפשיעה ולחינוך גם ביישובים הערביים וכך אמשיך לעשות".

גבי אשכנזי, בדיון ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
דיונים במליאה. אשכנזי, שטייניץ ויעקב אשר, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

נתניהו הקדיש את פתח דבריו למאבק בהתפשטות הקורונה, וציין שהוא פועל להבאת כמה שיותר חיסונים לישראל. "המדיניות שלי להביא כמה שיותר חיסונים מכמה שיותר מקומות לכמה שיותר אזרחים וכמה שיותר מהר, ואל תשכחו את הייצור העצמי במכון הביולוגי. שמח לספר שבעקבות המאמצים, החיסונים הראשונים יגיעו לישראל בקרוב, יש אור בקצה המגיפה, אבל עד שיהיו חיסונים לכל אזרחי ישראל זה ייקח עוד כמה חודשים טובים, ולכן יש לכולנו משימה להמשיך לשמור על ההנחיות".

נתניהו הצהיר כי יפעל לספק עזרה כלכלית נוספת לעסקים הקטנים והעצמאים, וטען: "אם לא היינו מקבלים את ההחלטות הנכונות הלא פופוליסטיות לא היו מתהלכים בינינו אלפים רבים". בנסף לכך, רמז נתניהו שיהיו סגרים נוספים. "גם אצלנו התחלואה עולה - זה אופי המחלה, אתה סוגר תחלואה קטנה ויורדת, אתה פותח - היא עולה. לכן עד שיגיעו החיסונים ייתכן ונצטרך להדק את ההגבלות שעשינו. אסור לנו להיכנס לשאננות.

יאיר לפיד ביום ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"נתניהו שבר את שיאי הציניות". לפיד נואם במליאה, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

בנוסף לדברים אלו, נתניהו התייחס גם למציאות הביטחונית במזרח התיכון, ואמר: "האויבים לא עושים הפסקה בקורונה, הם מנסים לפגוע בנו כל הזמן - ומי שמנסה לפגוע בנו, אנחנו נפגע בו". לצד זאת, הוא ציין: "אנחנו עתידים להביא עוד הסכמים עם עוד מדינות".

התגובות מכל עברי המערכת הפולטית לא איחרו לבוא. יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ, האשים בתגובה את נתניהו כי האחריות על ההליכה לבחירות היא "עליו ורק עליו". בהודעה שפרסם עוד לפני שתמה מסיבת העיתונאים, הבהיר גנץ כי "נתניהו, תמה עת התרגילים. נגמר מסע ההסתרות והשקרים - הגיע מבחן המעשים. דווקא בגלל האתגרים הגדולים שלפתחנו, הפיגוע הכלכלי שאתה עושה באזרחי ישראל בזמן שמגיפה כלכלית, רפואית וחברתית משתוללת, מראה שאיבדת את זה".

גנץ הוסיף כי "כולנו יודעים את האמת, גם אתה: אם לא היה משפט - היה תקציב. אם לא היה משפט הייתה ממשלה מתפקדת. אם לא היה משפט - הייתה אחדות".

גנץ לנתניהו: האחריות על הבחירות - רק עליך

בווידאו: גנץ קורא לנתניהו "להפסיק עם מסע ההסתרות והשקרים" ‎/מערכת וואלה! NEWS

בכיר המפלגה, שר החוץ, גבי אשכנזי, תקף אף הוא את נתניהו. "רבע שעה של נאום, והמילה החשובה ביותר נעלמה מדף המסרים - תקציב. תשעה מיליון אזרחים מבקשים ודאות כלכלית. כולם כבר יודעים שאם לא היה משפט, היה תקציב למדינה. זה הזמן לדאוג גם לחיסון כלכלי ולאשר תקציב לשנת 2021", מסר.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד (יש עתיד-תלם) מסר בתגובה להצהרת ראש הממשלה כי "ישראל צריכה לצאת לדרך חדשה. ממשלה רזה, ישרה, שתזכה לאמון הציבור, תטפל בקורונה ותטפל בכלכלה". הוא הוסיף כי "נתניהו שבר היום אפילו את שיאי הציניות של עצמו. האיש כל היום מתעסק בהסתה ושנאה, ואז הגיע בערב לטלוויזייה ודיבר נגד הסתה ושנאה".

לפיד המשיך ותקף את נתניהו. "כל היום מתעסק בפוליטיקה מהסוג הכי קטן וגרוע, ואז הולך בערב לטלוויזיה ואומר תפסיקו להתעסק בפוליטיקה. הפר כל הסכם שחתם עליו אי פעם, ואז הלך בערב לטלוויזיה ואמר למה שותפיי מפרים הסכמים". לדבריו, נתניהו "נכשל כישלון טוטאלי בטיפול בקורונה ובכלכלה, ואז הלך ושיקר שהוא הצלחה כבירה כשכולנו יודעים שהנתונים הם הפוכים. בגלל זה הוא צריך ללכת הביתה".

בני גנץ ביום ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020. פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות, אתר רשמי
"הגיע מבחן המעשים". גנץ בכנסת, היום/אתר רשמי, פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

גם בימינה השיבו לדבריו של נתניהו, והאשימו: "שוב הליכוד עוסק בפוליטיקה, הפצת שנאה בעם ובאינטרסים אישיים על חשבון אזרחי ישראל".

סיעת כחול לבן תמכה בהצעה לפיזור הכנסת לאור המתיחות בקואליציה. סיעת רע"מ מהרשימה המשותפת, שלה ארבעה נציגים, נעדרה מההצבעה. יש עתיד, ימינה, ישראל ביתנו, מרצ, כחול לבן ורוב סיעות הרשימה המשותפת - תמכו.

החוק שיאושר צריך לעבור שלוש קריאות נוספות - כדי שהכנסת תפוזר וישראל תלך לבחירות רביעיות. לאחר האישור בקריאה טרומית, ההצעות יועברו לדיונים בוועדת הכנסת, בראשה עומד איתן גינזבורג מכחול לבן שיוכל לשלוט בתהליך קידומה של ההצעה. בנוסף, בסיעות שמתנגדות לפיזור הכנסת, בהן הליכוד, ש"ס ויהדות התורה, יוכלו לעכב את קצב קידומה בתרגילים פרלמנטריים.

סקרי מנדטים

לפי סקר שערכו חדשות 13 ופרופ' קמיל פוקס הערב, הליכוד מתחזק מעט עם 29 מנדטים, ימינה עם 22, יש עתיד עם 19, הרשימה המשותפת יורד ל-11 מנדטים, כחול לבן עם 10. ישראל ביתנו עם שמונה מנדטים, כאשר ש"ס, יהדות התורה ומרצ משיגות שבעה מנדטים כל אחת. לפי הסקר הזה, גוש הימין עם 65 מנדטים וגוש המרכז שמאל עם 55.

  • הליכוד- 29
  • ימינה- 22
  • יש עתיד- 19
  • הרשימה המשותפת- 11
  • כחול לבן- 10
  • ישראל ביתנו- 8
  • ש"ס- 7
  • יהדות התורה- 7
  • מרצ- 7

הסקר בחן גם את האפשרות להתמודדות משותפת של הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי והשרה לשעבר ציפי לבני. מהסקר עולה כי מפלגה כזו היתה מקבלת 15 מנדטים, ומעבירה ארבעה מנדטים מגוש הימין לגוש המרכז שמאל.

אם מפלגת איזנקוט-חולדאי-לבני היתה קיימת או מתמודדת, הליכוד היה מקבל 27 מנדטים, ימינה 21, יש עתיד 14, הרשימה המשותפת תשעה מנדטים, כחול לבן עם שמונה מנדטים, ישראל ביתנו ויהדות התורה עם שבעה מנדטים, כאשר ש"ס ומרצ משיגות שישה מנדטים. חולדאי כבר הכריז על כוונתו להתמודד בבחירות הקרובות, אך אייזנקוט טרם הודיע רשמית על תכניותיו או כוונותיו, וכך גם לבני.

  • הליכוד- 27
  • ימינה- 21
  • יש עתיד- 14
  • הרשימה המשותפת- 9
  • כחול לבן- 8
  • ישראל ביתנו- 7
  • יהדות התורה- 7
  • ש"ס- 6
  • מרצ- 6

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully