וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה עדיין לא נופלת, אך הליך הגירושים של הליכוד וכחול לבן נפתח

1.12.2020 / 8:30

המשבר הפוליטי צפוי לעלות שלב, ביום הצבעות דרמטי שיכול להירשם כ"רביעי השחור" של ממשלת נתניהו-גנץ. גם אם גנץ יחליט לתמוך בהצעה לפיזור הכנסת, הדד ליין האמיתי שבו הכנסת תתפזר אם לא יוסכם על התקציב הוא 23 בדצמבר, אך בכחול לבן יוכלו לשלוט בהמשך קידום החוק

בווידאו: נתניהו מבטיח שהליכוד יצביע נגד ההחלטה לפיזור הכנסת/צילום: הליכוד

הכנסת ה-23 פותחת הבוקר (שלישי) את חודש דצמבר, שעשוי להיות החודש האחרון בחייה ככנסת מתפקדת. המשבר הפוליטי בין הליכוד וכחול לבן מתחולל במלוא עוזו - בלי הסכמות על התקציב ועם חילופי מהלומות בטונים מתגברים על האחריות לבחירות המתקרבות. המשבר צפוי לעלות שלב נוסף מחר, ביום הצבעות דרמטי במליאה שיכול עוד להירשם כ"יום רביעי השחור" של ממשלת נתניהו-גנץ.

האופוזיציה תאתגר את הקואליציה המקרטעת עם הצעת חוק לפיזור הכנסת, והקואליציה המקרטעת תאתגר את עצמה עם הצעות חוק בנושאי שוויון ואיסור אפליה שכחול לבן החליטה לקדם, בלי הסכמת הממשלה ועל אפם וחמתם של חלק מחבריה.

ספוילר: הממשלה לא תיפול ביום רביעי. ערך השוויון לא יצטרף לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, וגם לא תותר פונדקאות מחו"ל לזוגות להט"ב. כל ההצבעות הן בקריאה טרומית, רק התחלה של תהליכים שיכולים לקחת גם שבועות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
שלב נוסף במשבר. נתניהו וגנץ במליאה/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

גם אם גנץ יחליט לתמוך בהצעה של יש עתיד לפיזור הכנסת, כפי שהוא נוטה כעת, עד שהיא תאושר בקריאה שלישית - הקואליציה עוד יכולה לצאת למסע ברכבת הפתעות. אבל זו בהחלט תהיה הצהרת כוונות, שיכולה להוביל לאסקלציה בין הליכוד וכחול לבן (למרות שאין באמת עוד הרבה לאן לרדת), ולהקשות על הסיכויים למצוא פתרונות ופשרות למשבר.

הדד ליין האמיתי והסופי שבו הכנסת תתפזר אם נתניהו וגנץ לא יגיעו להסכמות על התקציב, הוא 23 בדצמבר בחצות, נצח במונחים פוליטיים. עד אז יכולים להיות עוד עליות ומורדות רבות. לפעמים, דווקא מתוך השפל, מתגלים הסולמות שמחלצים מהבורות החוצה. רק שבינתיים - הדינמיקה הפוכה לגמרי. גנץ, תחת לחץ גובר של חברי סיעתו, מחריף את הלוחמה נגד נתניהו, ומדי כמה ימים פותח חזית נוספת.

עוד בוואלה!

פאודה, רק הפוך: נתניהו משכלל את ההפרד ומשול לדרגת הצטיינות

לכתבה המלאה

אחרי מינוי פרקליט מדינה והקמת ועדת הבדיקה לצוללות, אתמול הורה לקדם כבר השבוע שלוש הצעות חוק שנויות במחלוקת - חוק יסוד השוויון, חוק הפונדקאות וחוק יסוד מגילת העצמאות - מבלי לקבל את אישור הממשלה כמקובל, ומבלי לשאול את שותפיו לקואליציה (ובעיקר לא את הסיעות החרדיות שזועמות ומאיימות בפירוק, כאילו שזה לא מתפרק גם ככה).

אבי ניסנקורן ומשה גפני בדיון במליאת הכנסת, 8 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ינסו להרוויח נקודות אלקטורליות. ניסנקורן וגפני בדיון במליאה/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

כמו ועדת הצוללות, שנולדה נטולת שיניים ומעוכבת בהוראת מנדלבליט, ופרקליט המדינה של אבי ניסנקורן, שלא יאושר אף פעם בממשלה כל עוד זה תלוי בנתניהו ואולי רק אחרי התערבות של בג"ץ, גם לחוקים הליברליים שכחול לבן מקדמת אין בהכרח רוב בכנסת או היתכנות ממשית. המטרה העיקרית של הפגנות העצמאות הללו היא לקרוץ לבייס, לנסות להרוויח כמה שיותר נקודות אלקטורליות כל עוד בחירות על הפרק, ולשמור על מורל פנימי גבוה לנוכח התסכולים בכחול לבן מהחיים המשותפים עם הליכוד.

הם מעצבנים את נתניהו, ועכשיו גם את דרעי, גפני וליצמן, אבל הם לא גרמו לו לתזוזה, אפילו לא קלה, במשבר התקציב/רוטציה. במובן מסוים הם אפילו משרתים אותו בקרבות הנרטיב על האחריות לממשלה הלא מתפקדת.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד במהלך נאומו במהלך פתיחת מושב החורף של הכנסת 
12 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת - יניב נדב, אתר רשמי
מחכה יותר מחודש לרגע שיוכל לשלוף את הפיזור כנשק. לפיד/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יניב נדב

כך גם יקרה, קרוב לוודאי, אם גנץ אכן יורה להצביע בעד הצעת החוק של יש עתיד לפיזור הכנסת שתעלה ביום רביעי הקרוב. יאיר לפיד מחכה כבר יותר מחודש לרגע בו יוכל לשלוף את הפיזור כנשק שיטלטל את יסודות הממשלה, ובמחנה הלוחמני של גנץ הפעילו לחץ כבד להצטרף ולתמוך, ולו רק בקריאה טרומית, כדי להפוך את איום הבחירות לממשי ולשמוט מנתניהו את השליטה בלוחות הזמנים.

אחר כך, כחול לבן יוכלו לשלוט בהמשך קידום החוק בוועדת הכנסת, שבראשה עומד איתן גינזבורג, ולגנוז אותו במידה ולפתע תבקר באזור רוח הפשרה/התקפלות ותהיה פריצת דרך.

נתניהו הקדים תרופה למכה וכבר אתמול החל למתג את ההצבעה על פיזור הכנסת כחלק מהבליים גיים. "הליכוד יצביע נגד בחירות ובעד אחדות", אמר בהצהרה "מיוחדת" על הבחירות, שמסר בפתח ישיבת סיעת הליכוד (שלמרות הבילד אפ המרגש, כל ייחודה היה שהוא נשא דברים מהפודיום ולא סביב השולחן העגול כמו בדרך כלל).

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ ישראל כץ בישיבת ממשלה, 27 באוקטובר 2019. רויטרס
מתקדמים עם התקציב בלוחות זמנים משל עצמם. נתניהו וכץ בישיבת ממשלה/רויטרס

אחרי ההצהרה, הוא נפגש עם שר האוצר ישראל כץ שהציג לו את עיקרי תקציב 2021. בליכוד מתקדמים עם התקציב בלוחות זמנים משל עצמם שמשאירים את גנץ בלי רוטציה, עם נקודת יציאה - ובעמדה ברורה של התקפלות מהדרישה המקורית לממש את ההסכם הקואליציוני כלשונו, ולהעביר תקציב עד סוף 2021 ולא לפצל את ההצבעות לשתיים.

עד כה, נתניהו לא עשה שום מאמץ לאפשר לגנץ מוצא מכובד מהקיפול שהוא דורש ממנו, להיפך: לא רק שהוא מסרב להתחייב על הרוטציה או לוותר על נקודת היציאה, הוא דורש עכשיו אפילו עוד יותר מזה - לשנות את מועדי הרוטציה ולהוסיף עוד נקודות יציאה.

עד כה, גנץ לא עשה שום מהלך אקטיבי לפירוק השותפות איתו. אם יחליט לתמוך בחוק לפיזור הכנסת - זו תהיה הכרה רשמית בסוף, פתיחת הליך גירושים. אבל רק ההתחלה שלו. עד 23 בדצמבר יתרוצצו מגשרים ושדכנים כדי למנוע את הגט הסופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully