וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבכירים המליצו, הכפופים חלוקים: מיהו פרקליט המדינה הנבחר

ארגוני הנשים ביקשו לבטל את הבחירה בפרקליט מחוז חיפה עמית איסמן בשל התבטאויות מעברו. אולם אנשים שעבדו ועובדים תחתיו מעלים תמונה מורכבת יותר. חלקם מדברים על משפטן מעולה ומנהל מקצוען, בעוד בעיני אחרים מדובר על בוס קשוח מדי, עד כדי "הטלת פחד". פרופיל

צילום: יותם רונן

ההחלטה למנות את פרקליט מחוז חיפה, עמית איסמן, לפרקליט המדינה הבא מעוררת ביקורת רבה, בעיקר בקרב ארגונים לזכויות נשים. הסיבה היא שתי התבטאויות לא ראויות מעברו של הפרקליט הבכיר, שאף זיכו אותו בהתראה ממנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור. ביומיים האחרונים שוחחו עם וואלה! NEWS כ-15 אנשים שעבדו עם איסמן בתקופות שונות, רובן פרקליטות. השיחות מציירות תמונה שונה מזו שעולה מאותן התבטאויות, ובכל מקרה - מורכבת הרבה יותר.

ההתבטאות הראשונה שיוחסה לאיסמן נאמרה סביב 2008, בעת ששימש כמנהל מחלקה. הוא שוחח עם אחת הפרקליטות לגבי תיק עבירות מין, ובשלב מסוים פנה למתמחה שהייתה בחדר ושאל אותה אם יש לה בארון חוטיני מנומר. כשהשיבה בשלילה, פנה איסמן לפרקליטה עמה שוחח ואמר לה: "את רואה, זאת בחורה נורמלית, היא לא מחזיקה דברים כאלה בארון", כשהכוונה היא לעומת המתלוננת בתיק המדובר.

ההתבטאות השנייה שיוחסה לו הופנתה על ידו לכאורה כלפי פרקליטה אחרת, ונאמרה ב-2014 בעת שכבר כיהן כפרקליט מחוז. לפי אותה פרקליטה, היא ביקשה להתייעץ עם איסמן בנוגע לתיק, שהסנגוריה לחצה עליה להגיע בו לעסקת טיעון. על פי גרסתה, איסמן אמר לה: "את לא גבר, אין לך ביצים, נכון...? כי כשאת גבר ומועכים לך את הביצים אז יש תחושה של כאב, אבל יש גם תחושה של עונג, וזה מה שהסנגורית עושה לנו".

עמית איסמן. דוברות משרד המשפטים, אתר רשמי
המינוי עורר סערה, אך התמונה המלאה מורכבת יותר. עמית איסמן/אתר רשמי, דוברות משרד המשפטים

בריאיון בפני ועדת האיתור, היה זה איסמן שהתייחס לפרשה כבר בפתח דבריו. "הוא הביע צער על הדברים ולקח אחריות על מעשיו", קבעה הוועדה בהחלטתה. איסמן הציג לחברי הוועדה את חזונו לגבי הפרקליטות, והתמקד דווקא בדברים שבכוונתו לשנות, כדי להגביר את אמון הציבור בה.

גם רשימת הממליצים של איסמן הותירה רושם על החברים: שופטי העליון בדימוס עדנה ארבל ויורם דנציגר, שעומדים בראש ועדות שבראשן חבר גם פרקליט המחוז, חלקו לו שבחים. כך גם שופט העליון יוסף אלרון, שמכיר את איסמן היטב מהשנים בהן כיהן בבית המשפט המחוזי בחיפה.

עוד בוואלה!

הפרקליט הבכיר לעובדת: "את לא גבר, אין לך ביצים"

לכתבה המלאה
שר המשפטים אבי ניסנקורן נפגש עם פרקליט המדינה המיועד עו"ד עמית איסמן, 1 בדצמבר 2020. דוברות משרד המשפטים, אתר רשמי
ניסנקורן ופרקליט המדינה המיועד איסמן, אתמול/אתר רשמי, דוברות משרד המשפטים

שני משנים ליועמ"ש - רז נזרי ועמית מררי - כתבו לו מכתבי המלצה חמים, וכך גם הסנגורית הציבורית של מחוז חיפה, עו"ד ענת מייסד כנען, ויו"ר ועד המחוז של לשכת עורכי הדין, עו"ד תמי אולמן. היו שם גם היועמ"ש לשעבר וינשטיין, פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, שאיסמן שימש כמשנה שלו לתקופה מסוימת, ורשימת הממליצים ממשיכה עוד ועוד.

מרגע שהסתיימו הריאיונות והחל הדיון על המועמדים, תוך דקות היה ברור כי איסמן הוא המועמד המועדף על כל חמשת חברי הוועדה. ועדיין, הדיון נמשך כשעתיים נוספות. חלק ניכר ממנו הוקדש לשאלה האם אותן התבטאויות פסולות צריכות למנוע מאיסמן לכהן כפרקליט הבכיר בישראל, ומה המחיר של מינוי פרקליט פחות מתאים. בסופו של דבר החליטה הוועדה להמליץ פה אחד על איסמן, תוך שהיא מקדישה פסקה ארוכה בהחלטתה לשתי ההתבטאויות מעברו.

ארגוני נשים נגד איסמן: "הבחירה בו שגויה"

ההחלטה זכתה לביקורת מיידית מארגוני הנשים. שדולת הנשים בישראל, נעמ"ת ועמותת "איתך-מעכי" מיהרו למחות על הבחירה דווקא בפרקליט שבעברו ההתבטאויות הלא ראויות, וקראו לשר המשפטים שלא לקבל את ההמלצה.

"הבחירה בעמית איסמן לפרקליט המדינה - ולא משנה עד כמה הצליח להרשים את ועדת האיתור - שגויה", אמרה עו"ד תמר שוורץ, מנכ"לית עמותת "רוח נשית". היא הבהירה כי "האמירות שלו ביחס לנשים בעבר, הן מספיק חמורות כדי למנוע את המינוי, גם אם התנצל וגם אם מדובר בפרקליט מעולה".

איש מאלו שעבדו לצד איסמן במחוז ובפרקליטות המדינה ודיברו עם וואלה! NEWS, לא חלק על כך שמדובר בפרקליט מעולה ובמקצוען. כמה מהם הדגישו את נטייתו לביקורת, להפקת לקחים וללמידה מטעויות, שלתחושתם שחסרים מאד בפרקליטות כיום. לצד זאת, הוא תואר כבוס קשוח, ריכוזי ותובעני, שלדברי כמה מהאנשים עשוי אפילו "להטיל טרור" על הכפופים לו.

תמר שוורץ. יחצ,
"גם אם התנצל, הבחירה בו שגויה". תמר שוורץ, מנכ"לית עמותת "רוח נשית"/יחצ

"זה ערבוב משני הדברים", אמרה עו"ד ראניה סרוג'י, שעובדת כיום עבור הסנגוריה הציבורית, אך בעבר עבדה תשע שנים תחת איסמן בפרקליטות מחוז חיפה. "הוא אדם קשוח וקשה, דעתן מאוד, והיו לנו חילוקי דעות, אבל אני מעריכה אותו וחושבת שעושים לו רצח אופי בצורה שלא קשורה למציאות".

היא הסבירה כי "עבדתי איתו על תיקי מין רגישים של בנות מהמגזר, שמשמעות של תלונה שם זה חיים ומוות, והתיקים קיבלו טיפול מקצועי. מעולם לא הרגשתי מושתקת או משהו כזה". לדבריה, "יש לי ביקורת עליו - הוא מאוד ריכוזי, הוא רוצה לקבל את כל ההחלטות, אבל הוא הצליח להביא את הפרקליטות לקול אחיד. אם עומד מולו מישהו שלא יכול לעמוד על דעתו, אז אותו אדם ייעלב ממנו, ככה זה החיים". סרוג'י הוסיפה כי "עמית זה בן אדם חזק, דומיננטי, קשה, אבל אם יש לך עמוד שדרה - אתה יכול להתמודד איתו".

בנוגע לאמירותיו של איסמן, הוסיפה סרוג'י כי "הוא כל כך זהיר ורגיש לעניין הזה, שידעתי שהוא אפילו לא יכול להתקרב לסיפור של הטרדות מיניות. כבר כשזה התפוצץ אמרתי שאין סיכוי". היא טענה כי "האמירות האלה לא מוצלחות, אבל לי לא הייתה בעיה עם השיחות האלה".

"אנשים מאוד חוששים מהתגובות שלו"

"אני אישה, עבדתי שם, ניהלתי תיקי מין ושיחות על תיקי מין, וכשאתה עובד על דברים כאלה זה מתחיל להיות עבודה בשבילך", המשיכה סרוג'י בדבריה. "גם בתיקי רצח זה קורה, גם בתיקי אלימות במשפחה וגם בתיקי מין. אני מניחה שזה נבע מהמקום הזה".

פרקליטה אחרת שעבדה בעבר תחת איסמן, וכמו רוב המרואיינות ביקשה להישאר בעילום שם, רואה את הדברים בצורה חמורה יותר. "הוא שולט ביד רמה וזו שליטה מתוך פחד", סיפרה. "משפטית הוא בסדר גמור, אבל אין לו יכולת להיות אהוד ושאנשים יקשיבו לו כי רוצים בטובתו. אנשים מאוד חוששים מהתגובות שלו כי הוא יכול להקטין ולהלעיג, ולכן הם לא רוצים להתעמת איתו ומפחדים להביע את דעתם", הוסיפה הפרקליטה.

הסנגוריה הציבורית והאגף לסיוע משפטי,משרד המשפטים,  תל אביב, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
משרדי הסנגוריה הציבורית והאגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים/ראובן קסטרו

כמה מקורות מחוץ למחוז חיפה סיפרו שלאיסמן אכן יצא שם של מנהל אגרסיבי כלפי הכפופים לו, ואף למעלה מכך, אולם דווקא בפרקליטות המחוז סיפקו על פי רוב תמונה הפוכה. "אני מכירה אותו הרבה שנים", אמרה פרקליטה שעבדה עם איסמן, ועדיין נמצאת בשירות המדינה. "היה תיק שעשיתי בו טעות ואני זוכרת את עצמי דופקת על הדלת של עמית, כשהוא כבר היה מנהל. הגעתי אליו ולא ידעתי מה לעשות עם עצמי, והוא אמר לי שהכול בסדר ונפתור את זה. קיבלתי גיבוי ותחושה שהכול יסתדר".

ברמה המקצועית, אומרת אותה פרקליטה כי איסמן "הנחיל במחוז ביקורת פנימית, עם גיבוי לאנשים. עוד לפני שהיה מבקר לפרקליטות, ככה עמית עבד". לדבריה, "במה שקשור להסתכלות על איך לקדם דברים, היה למשל תיק של סחר בנשים, עמית הוא הראשון בארץ שחשב לייחס לסוחרי הנשים גם עבירות של ארגון פשיעה כדי להחמיר את הענישה. זו דוגמה קטנה, שמאפיינת חשיבה מחוץ לקופסה".

"לפעמים הוא בוס קשוח, אבל הוא לא חוצה את הקו"

"קודם כל, הוא לא מנהל רך ופוצי-מוצי", אמרה פרקליטה נוספת במחוז. "אבל אני לא חושבת שהמערכת צריכה אדם רך כזה. יש לו דרישות, זה מחוז מאוד עמוס, אבל הכול מתנהל אצלנו בצורה מאוד מסודרת". הפרקליטה הוסיפה כי "פגישות אצל פרקליט המחוז הן תמיד עם ראש הצוות ועם מנהל המחלקה, ולעמית תמיד חשוב לשמוע מה יש לפרקליט הצעיר להגיד".

"הייתה סיטואציה של תיק שהיה בשלב שאחרי סיכומים, עם נאשמים קטינים שהודו", המשיכה. "אבל הפרקליטה שם הייתה בתחושה שהאשמה לא הוכחה מעבר לכל ספק סביר. הוא הסתכל על התיק ואמר לה - 'תחזרי מכתב האישום'. העניין של הקפדה על זכויות חשודים וכל הזמן לבחון את עצמנו, יש לו אומץ לתקן דברים שצריך לתקן, כי כולנו מסכימים שהמערכת לא מושלמת. אז לפעמים הוא בוס קשוח, אבל הוא לא חוצה את הקו ולא משפיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully