וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי הרשויות דרוזים וצ'רקסים מפגינים: נתפטר אם לא יקשיבו לנו

1.12.2020 / 9:15

הבכירים חזרו למחות בצפון בעקבות "המצוקה הכלכלית שרק החמירה במשבר הקורונה", כלשונם. "הממשלה שיקרה אותנו", האשימו המוחים, ותהו: "אם עבאס וטיבי סוגרים עסקאות - גם לנו אין בעיה להיות ברשימה המשותפת, אולי זה הפיתרון"

בווידאו: הפגנת ראשי רשויות דרוזיות בדרישה מרה"מ לעמוד בהתחייבותיו למגזר/צילום: יואב איתיאל

ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות מוחים הבוקר (שלישי) במחלף אליקים בצפון נגד התנהלות הממשלה וראש הממשלה, בנימין נתניהו, כלפיהם. פורום ראשי הרשויות, המוחים זה זמן ממושך, הצהיר על ההפגנה "לנוכח המצוקה הכלכלית שרק החמירה עם משבר הקורונה".

עשרות מפגנים נכחו במקום, ולמשך זמן קצר הם חסמו את התנועה בכביש 6 (חוצה ישראל). "ממשלת ישראל שיקרה אותנו. ראש הממשלה ביד אחת חתם הסכם וביד שניה הפר אותו", האשימו המוחים. "יותר לא נקבל הבטחות על נייר. באו, אמרו לנו: 'תנו לנו צ'אנס'. הם שיקרו לנו: חוק קמיניץ ממשיך, יש הריסות בתים, יש הפקעות. חוק הלאום מתקיים. ביבי נתניהו - אתה הבטחת ושיקרת. בני גנץ - גם לך יש אחריות אישית. 25 אלף דרוזים וצ'רקסים הצביעו לך ועכשיו אתה משחק אותה כאילו אתה האו"ם".

רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דלית אל כרמל, אמר בהפגנה כי על הדרוזים לשקול לחבור לרשימה המשותפת. "אם מנסור עבאס מקבל כל מה שהוא מקבל. אם אחמד טיבי יכול לסגור עסקאות, אז גם לי אין בעיה להיות במשותפת, בתוך חמש דקות להצטרף לועדת המעקב הערבית. אולי זה הפתרון".

פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות מוחה על המצוקה הכלכלית שהחמירה עם הקורונה, צומת אליקים, 1 בדצמבר 2020. יואב איתיאל
הםגנת הדרוזים והצ'רקסים במחלף אליקים, הבוקר/יואב איתיאל

בהמשך המחאה מתכוונים ראשי הרשויות להודיע לנתניהו על התפטרות קולקטיבית בתוך חודש, אם לא ייענו דרישותיהם. "אנו דורשים מענה לכל הבעיות שלנו - תקציבים, תכנית חומש, חוק הלאום וחוק קמיניץ", נמסר מפורום הרשויות. "ראש הממשלה נתניהו הבטיח, אבל לא אישר את תכנית החומש לתקצוב הישובים הדרוזים והצ'רקסים, ולא הסדיר את מעמדם כאזרחים שווי זכויות".

יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, ג'אבר חמוד, הבהיר כי המאבק על הזכויות שלהם לא ייפסק: "נילחם על הזכויות באותה נחישות שבה אנו נלחמים על ביטחון ישראל". לדבריו, "הבטחות נתניהו נשארו על הקרח, היישובים שלנו התייבשו וכשדרשנו לאשר את תכנית החומש - זרקו לנו כמה שקלים, ואמרו שנחכה לאישור תקציב המדינה. אנחנו סיימנו לחכות, עכשיו ראש הממשלה יצטרך להקשיב".

פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות מוחה על המצוקה הכלכלית שהחמירה עם הקורונה, צומת אליקים, 1 בדצמבר 2020. יואב איתיאל
"נילחם על הזכויות באותה נחישות בה אנו נלחמים על ביטחון ישראל", חסימת הכביש, היום/יואב איתיאל

"נתניהו אישר 4.7 מיליארד שקלים למגזר הערבי, וכשזה מגיע אלינו - זה נדחה שוב ושוב", אמר חמוד בהפגנה דומה שנערכה שלשום בפתח משרד ראש הממשלה בירושלים, בשעה שהתקיימה ישיבתה השבועית של הממשלה. "הגיע הזמן שנתניהו יבין, אנחנו לא בכיס שלו".

בחודש יוני האחרון, כחודשיים לאחר שפתחו ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות בסיבוב הקודם של המאבק, הוא הסתיים בקול דממה דקה לאחר שקיבלו לא יותר מהבטחה נוספת. בפורום נתנו למחאה כותרת של "הבגידה שאינה נגמרת", ומבקשים להזכיר כי "נתניהו התחייב לאשר את התכנית בתוך חודשיים מכינון הממשלה, אבל לא קיים והותיר את עשרות הרשויות עם קופות מדולדלות, במאבק מול הקורונה".

בדיון הוועדה המיוחדת של הכנסת למיגור הפשיעה בחברה הערבית בחודש שעבר, בו נתניהו השתתף באופן חריגה, הוצג מתווה לתכנית חומש חדשה לשנים 2025-2021 למאבק משולב בפשיעה. התכנית הייתה צפויה להגיע לאישור הממשלה לפני כשבועיים - אך דבר זה לא קרה.

כמו כן, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והמשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ הודיעו לפני כשלושה שבועות על עדכון מדיניות האכיפה לחוק התכנון והבנייה - חוק קמיניץ - שנועד לאכוף בנייה בלתי חוקית. לפי ההחלטה, תוקפא למשך שנתיים האכיפה על בנייה קיימת למגורים ביישובים הערבים והדרוזים, ובמקביל, במהלך תקופת ההקפאה יואצו משמעותית פעולות התכנון וההסדרה של הבנייה ביישובים. גם עדכון זה, עדיין לא נכנס לתוקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully