וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטחי תעסוקה וחיבור לפארק הכרמל: התכנון החדש ליישוב הדרוזי הגדול בישראל

7.8.2020 / 16:17

לאחר יותר מ-20 שנה זוכה דליית אל כרמל לתכנית מתאר חדשה, שתוסיף ליישוב יותר מ-13 אלף יחידות דיור. התכנית כוללת גם שדרוג של השדרה הראשית, הקמה של אזורי מסחר ותיירות, ופארק בשטח של כ-35 דונם. "בשורה תכנונית עבור היישוב", אמרה המתכננת במחוז חיפה ליאת פלד

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

מועצת דליית אל כרמל תאשר תכנית מתאר חדשה, אחרי יותר מ-20 שנה. התכנית כוללת תוספת של 13,560 יחידות דיור, מעבר ליחידות המאושרות ביישוב, שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-85 אלף תושבים. בנוסף ליחידות הדיור, התכנית כוללת תוספת של 126 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה, 43 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר, וכן 80 אלף מ"ר למלונאות בשולי היישוב. בנוסף לכך, התוכנית מוסיפה אזור תעסוקה בחלק הדרומי ומחזקת את ציר עירוב השימושים לאורך השדרה הראשית.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה הפקידה את התכנית להתנגדויות והשגות הציבור, ואחרי שיוחלט בעניינן, היא צפויה לקבל את האישור. התכנית קודמה על ידי מנהל התכנון, בשיתוף עם המועצה המקומית דליית אל כרמל ורשות מקרקעי ישראל. מטרת התכנית היא קביעת המסגרת התכנונית הכוללת ביישוב לטווח ארוך, והיא מהווה בסיס תכנוני להכנה ולאישור של תכניות מפורטות יותר התואמות אותה.

הדמייה לתכנית המתאר של דליית אל כרמל, 7 באוגוסט 2020. אין, אתר רשמי
הדמיית השדרה המרכזית בדליית אל כרמל, לפי תכנית המתאר החדשה/אתר רשמי, אין

בין הצעדים הנוספים הנכללים בתכנית המתאר, הקמת פארק על שטח של כ-35 דונם במזרח היישוב, שיתחבר עם הפארק הלאומי "פארק הכרמל". בהיבט התחבורתי התכנית כוללת הקמת שתי דרכים נוספות ממזרח וממערב לדליית אל כרמל, שיקלו על העומס בציר הראשי ביישוב ויאפשרו חיבור בין שכונות המגורים המתוכננות.

אחת השכונות הוותיקות בדליית אל כרמל לפני שתצא לפועל תכנית המתאר, 7 באוגוסט 2020. אין, אתר רשמי
צפויה מתיחת פנים. מראה השכונות הוותיקות ביישוב/אתר רשמי, אין

דליית אל כרמל, הינו היישוב הדרוזי הגדול ביותר בארץ, המונה כיום יותר מ-17 אלף תושבים. מיקומו של היישוב על רכס הכרמל לצד היישוב עוספיא, שתי המועצות מגדירות יחד את המרחב התכנוני של רכס הכרמל. דליית אל כרמל מוקפת בשטחי "הפארק הלאומי כרמל", שהינו שטח ללא שיפוט.

מרבית הקרקעות ביישוב ובממשק עם גבול הפיתוח הן בבעלות פרטית, ושטחים בבעלות מדינה מרוחקים מגבולות הפיתוח. חלק גדול מהמשפחות מחוסרות קרקע או שבבעלותן שטח קרקע מצומצם.

אלוף (מיל.) יוסף משלב, יו״ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה, בשטח, מסביר את עיקרי התכנית, עם רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דלית אל כרמל. אין, אתר רשמי
אלוף/אתר רשמי, אין

המתכננת הראשית במחוז חיפה ליאת פלד אמרה כי "מדובר בבשורה תכנונית עבור היישוב, היות שתכנית המתאר תאפשר ראייה כוללת של היישוב וקידום עתידי של תכניות מפורטות בהיקף נרחב, שביכולתן לספק מענה עבור צרכי התפתחות היישוב לשנים רבות". היא הסבירה כי התכנית מספקת פתרונות דיור עבור מחוסרי דיור, יצירת אזור תעסוקה חדש כמענה לכלכלת היישוב, התווית מערך דרכים חדש וכן חיזוק ממשקי התיירות, הסביבה, והחברה בין פארק הכרמל ליישוב.

האזור שבו תיבנה אחת השכונות החדשות בדליית אל כרמל, 7 באוגוסט 2020. אין, אתר רשמי
האזור שבו תיבנה אחת השכונות החדשות/אתר רשמי, אין

ראש המועצה המקומית דלית אל כרמל, רפיק חלבי, אמר לוואלה! NEWS כי "התכנית היא צעד חשוב מאוד שיסדיר את עניין התכנון ביישוב". לדבריו, תכנית המתאר האחרונה של דליית אל כרמל הופקדה ב-1997.

"בארבע השנים האחרונות התקדמנו עם ארבע תכניות מפורטות, ובקרוב תופקד עוד תכנית מפורטת. אני מקווה שתוך שנתיים נסיים את כל התכנון, כשבמקביל בשלוש השנים האחרונות הענקנו כאלפיים היתרי בנייה", הסביר ראש המועצה.

כיכר הכניסה ליישוב דליית אל כרמל. אין, אתר רשמי
"2,000 היתרי בנייה הוענקו". כיכר הכניסה ליישוב/אתר רשמי, אין

הוא הבהיר כי "זה נעשה בזכות יו"ר הוועדה המרחבית, אלוף (מיל.) יוסף משלב וצוותו, יו"ר הוועדה המחוזית איתמר בן דוד ומתכננת המחוז ליאת פלד". בנוסף לכך, ציין ראש המועצה את מחזיק תיק התכנון אמיר עיסמי, מהנדסת המועצה נסרין דקסה וצוותה, צוותי התכנון ומנהל התכנון.

חלבי, שדורש את צירוף שטחי אום אל-שוקף לשטח השיפוט של דליית אל כרמל, וכן תוספת שטחים לאזור המסחר והתעשייה החדש, הדגיש כי "אנחנו ממתינים לחתימת השר אריה דרעי על המלצות הוועדה הגיאוגרפית לתיקון גבולות שטח השיפוט של הישוב, ולא נתפשר בנקודה זו". תכנית המתאר נערכה על ידי גורדון אדריכלים, בהובלת אדר' דורית שפינט ואדר' אלנה קולופאיב, והיא מנוהלת בידי חברת סיטילינק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully