וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק הדרוזים והצ'רקסים הסתיים: "נתניהו התחייב להזרים תקציבים"

19.6.2020 / 9:24

מאבק הרשויות שנמשך כחודשיים נגמר עם קבלת התחייבות למלא אחר כמה מדרישותיהן המרכזיות, בהן תיקון חוק קמיניץ, וחתימת מסמך מעורפל במשרד ראש הממשלה. "הסכמנו להקפיא את המחאה לזמן מוגבל ובכפוף לכך שההתחייבויות ימומשו", אמרו ראשי המאבק

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

נתניהו התחייב בפני הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות לתקן את חוק קמיניץ, לאשר תכנית חומש חדשה ולהזרים בהקדם את יתרת התקציבים שאישרה הממשלה ליישובים - כך אמרו במטה המאבק של הרשויות. כחודשיים לאחר שפתחו בקול תרועה במחאה בשל יחס מפלה והבטחות ממשלה שלא מומשו, היא הסתיימה אתמול (חמישי) בקול דממה דקה, לאחר הבטחה נוספת.

"נעקוב מקרוב אחר מימוש ההתחייבויות, ולא נוותר על מימוש כל הסיכומים לטובת הציבור שלנו", אמר יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, ג'בר חמוד. "לא נסתפק בפתרון תקציבי ונדרוש הקפאת פעולות האכיפה בתחום הבנייה עד להסדרת פתרונות דיור ותכנון".

מחאת הדרוזים והצ'רקסים סמוך לגשר השלום בתל אביב 10 במאי 2020. ראובן קסטרו
הסתיים בקול דממה דקה. מאבק הדרוזים והצ'רקסים/ראובן קסטרו
תכנית לפיתוח והעצמה של היישובים הדרוזים והצ'רקסים. ללא, צילום מסך
"ראש הממשלה ימשיך לפעול לשילובם בכלכלה ובחברה בישראל". המסמך/צילום מסך, ללא

ממטה המאבק נמסר שבעקבות פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר ישראל כץ וסגן השר פטין מולא, עם המנהיג הרוחני השייח מואפק טריף וראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, "נחתמה התחייבות בכתב" - ובהתאם לה יתוקן חוק קמיניץ שנוגע לאכיפה בתחום התכנון והבנייה, תאושר תכנית חומש 2020-2024 לדרוזים ולצ'רקסים בצמוד לאישור תקציב המדינה ובסכום שלא יפחת מהתוכנית הקודמת. בנוסף, כבר בטווח הזמן המיידי תוזרם יתרת התקציבים שאישרה ממשלה לישובים לשנת 2020.

אלא שבחינה של המסמך שנתקבל היום אצל טריף, חמוד ומולא, המשמש כסגן שר במשרד ראש הממשלה, עולה כי לא מדובר בהסכם בין הצדדים אלא במעין מזכר בחתימת ידו של מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ, רונן פרץ: "ראש הממשלה מחויב לאזרחי המדינה הדרוזים והצ'רקסים, וימשיך לפעול לשילובם המלא בכלכלה ובחברה בישראל".

"בפעם הראשונה נעתר נתניהו לדרישה לתיקון חוק קמיניץ"

המאבק שכלל מסרים כמו "ביבי בגדת בי אחי!", "לוחמים בלי בית", הכרזה על "חודש זעם", חסימות כבישים, שביתת רעב, אוהל מחאה ועוד, לא ממש התרומם ביישובים הדרוזים-צ'רקסיים. בפועל, ביישובים אלו ממש חשו בזעמו של חודש הזעם, ויש תושבים שאפילו לא ידעו עליו או על השבתת השירותים המוניציפליים שלהם, מפני שהשירות המרכזי עבורם, החינוך, המשיך לפעול כרגיל. מהקריאות לביטול מה שתיארו ראשי המאבק כ"חוקים גזעניים", כמו חוק הלאום, לא התממש דבר, וגם לא מהדרישה להעברה מיידית של כספים שכבר הובטחו בעבר או שנדרשו בתקופת הקורונה.

פריפריה -  דלית אל כרמל (אמיר חניפס). ראובן קסטרו
"יש שאלות קשות לגבי מידת הרצינות של נתניהו". חניפס/ראובן קסטרו

אולם, לדברי חמוד, המאבק הסתיים בהצלחה. "דרשנו תיקון של חוק קמיניץ ובפעם הראשונה ראש הממשלה נעתר לדרישה. דרשנו לאשר את תכנית החומש וקיבלנו התחייבות בכתב שזה ייעשה בזמן קצוב בצמוד לאישור תקציב המדינה, במקביל החלה הזרמת התקציבים שאושרו ליישובים. לאור הנסיבות האלה וההתחייבות בכתב, הסכמנו להקפיא את המחאה לזמן מוגבל ובכפוף לכך שההתחייבויות ימומשו", אמר.

ד"ר אמיר חניפס, ראש המרכז לחקר העדה הדרוזית, אמר לוואלה! NEWS כי "מרוב הבטחות אני כבר לא יודע על איזה תכנית מדברים. עצם העובדה שמי שחתום על המסמך הוא ממלא מקום של מנהל במשרד של ראש הממשלה אומרת דרשני ומעלה שאלות קשות לגבי מידת הרצינות של נתניהו לגבי כוונתו לקיים את כביכול ההבטחה המרומזת שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully