וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ למדינה: יש להחזיר לחסרי מעמד את האפשרות לרכוש ביטוח בריאות לילדיהם

עודכן לאחרונה: 2.12.2020 / 7:45

ביהמ"ש הוציא צו ביניים המורה למשרד הבריאות לאפשר רכישת ביטוח המיועד לזרים - כפי שהיה עד 2018. זאת, במסגרת עתירה שהגיש ארגון "רופאים לזכויות אדם", בה המדינה התחייבה לפעול בנושא, אך התעכבה. "ביהמ"ש מבהיר כי על המדינה להתעשת. הצו - פתרון זמני למרבית הילדים"

בווידאו: חיות ומנדלבליט בוועידת המשפט/צילום: משרד המשפטים

בג"ץ הוציא היום (שני) צו ביניים המורה למשרד הבריאות לאפשר לחסרי מעמד לרכוש לילדיהם ביטוח בריאות המיועד לזרים - כפי שהיה עד 2018. כמו כן, הורה בג"ץ למדינה להסביר עד ל-31 בינואר, מדוע לא תפעל כך ש"ילדים חסרי מעמד הנמצאים בישראל ובכלל זה ילדים לזרים שאשרתם פקעה וכל ילד שנולד בישראל, יוסיפו להיות זכאים להיכלל ולהצטרף להסדר הביטוחי עם קופת חולים מאוחדת, כפי שהיה נהוג ומיושם". זאת, בתגובה לעתירה שהגיש ארגון "רופאים לזכויות אדם" באמצע שנת 2019 באמצעות עורכת הדין עדי לוסטיגמן.

משנת 2001 הוסדרה אספקת שירותי בריאות לקטינים שאינם תושבי ישראל (למעט חריגים) באמצעות הסדר עם קופת חולים מאוחדת, שבמסגרתו דמי הביטוח עמדו על 120 שקלים בחודש. נכון לשנת 2018 היו 8,110 ילדים בהסדר זה, אולם מאז המדיניות שונתה. בעתירה של רופאים לזכויות אדם, נכתב כי ההסדר שונה ב-2018 ויושם באופן חלקי. כתוצאה מכך חלק מהאוכלוסיות שהיו כלולות בו הודרו, ובכלל זה ילדים שהוריהם שהו בישראל באשרת תייר שפקעה, ילדי מבקשי מקלט (שאינם חוסים תחת הגנה קבוצתית) וכן ילדי מהגרים זרים שאשרתם פקעה.

רחובות דרום תל אביב ריקים מאנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות 
17 במרץ 2020. דני מרון, דני מרון
"יהיו זכאים להצטרף להסדר הביטוחי, כפי שהיה נהוג". ילדים בדרום ת"א/דני מרון, דני מרון

במשרד הבריאות השיבו אז לבג"ץ כי הוקם צוות לבחינת הנושא וכן כי עד אז ילדי עובדים זרים שנכנסו באשרות עבודה ייכללו בהסדר הביטוחי, גם אם האשרה שלהם פקעה. הדבר בא לידי ביטוי גם בהחלטה של בית המשפט בדצמבר 2019 תוך התייחסות לעבודת הצוות. "מאחר שבזכויות ילדים וקטינים לקבלת טיפול רפואי עסקינן, חזקה כי הצוות יפעל במהירות, ורשמנו לפנינו הצהרת משרד הבריאות כי תישמע עמדתם של העותרים בפני הצוות", נכתב.

עם זאת עבודת הצוות התעכבה, ובתקופה זו, לפי רופאים לזכויות אדם, זרים שהגיעו עם אשרה שפקעה וכן מבקשי מקלט לא יכלו לחדש את הביטוח לילדיהם, אלא רק עובדים זרים שנכנסו באשרה גם אם פקעה. בעקבות זאת, בארגון פנו פעם נוספת לבג"ץ. השופטים יצחק עמית, דפנה ברק ארז ומני מזוז ציינו כי "לאור העיכוב בעבודת הצוות", הם מוציאים צו ביניים המורה ליישם את ההסדר "כפי שנעשה בפועל לאורך כל השנים ועד 2018".

עוד בוואלה!

משבר הקורונה מצית את הפחדים בדרום ת"א: "מי יטפל בנו?"

לכתבה המלאה

עו"ד לוסטיגמן בירכה על הוצאת הצו. "בית המשפט שלח מסר חד למדינה, שממשלת מעבר, תקופת בחירות וכל תירוץ דומה אחר לא יכולים למנוע מילדים לקבל טיפול רפואי בישראל", אמרה. "בית המשפט מבהיר כי על המדינה להתעשת ולמצוא במהירות פתרון ביטוחי לילדים שנמצאים בישראל תקופה משמעותית. אנו נמשיך ללוות את העניין על מנת לדאוג לכך שפתרון כזה יימצא במהרה ויכלול את כל הילדים הזקוקים לו. צו הביניים שהוצא מבטיח שבתקופת הביניים ימצא פתרון למרבית הילדים".

ממשרד הבריאות נמסר כי "החלטת בית המשפט התקבלה בסמוך במשרד הבריאות והיא נלמדת כעת על ידי הגורמים הרלוונטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully