וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה מצית את הפחדים בדרום ת"א: "מי יטפל בנו?"

20.3.2020 / 14:04

העובדים הזרים חוששים מהנגיף, אך עוד יותר מהמשבר הכלכלי שיגיע בעקבותיו. מרביתם הועסקו במסעדות ועם סגירתן כמעט כולם נשלחו הביתה. כעת הם מתריעים מפני הלחץ הגובר ברחבי השכונה: "יש כבר אנשים בלי כסף לאוכל שמקבלים סיוע מהקהילה, אבל זה לא יחזיק עוד הרבה זמן"

קרדיט: דוברות המשטרה

הרחוב הראשי של נווה שאנן בתל אביב, אזור התחנה המרכזית, די ריק. מרבית החנויות סגורות ואנשים נמצאים בבתים. "מפחדים מהקורונה כמו כולם, אולי אפילו יותר, כי לנו אין את האפשרות לקבל את הטיפול שאתם מקבלים", סיפר ראייג שעובד באחת החנויות ברחוב. "אתה יודע מה זה בשבילנו לקבל טיפול? או שאתה מקושר, או שאתה משחד מישהו או שאיזה גוף ישראלי שאכפת לו מבני אדם דואג לך, כאלה שלא מעניין אותם אם יש לך אישור או אין לך", הוסיף.

משכונת התקווה ומערבה בדרום תל אביב שוהים עשרות אלפי מהגרים מאפריקה. רובם אריתראים (70%) וסודאנים (20% לערך) והשאר מתחלק בין קונגו, גאנה, ניגריה ועוד. חלקם הגדול כבר לא מעט שנים בארץ, ללא אישור ובאופן לא חוקי, אך חיים חיי שגרה ורוצים להמשיך ולגדל את הילדים כאן כל עוד לא יעלו אותם על אוטובוסים ויגרשו אותם.

בימים בהם המשק בקריסה והסגר בדרך אלינו, באזורים האלה המצוקה אפילו גדולה יותר. מדובר בתושבים שהמדינה לא מכירה בהם, לא רשומים ולא חוקיים שמהווים נטל על הרשויות. אך כדי לשמר את המצב על כנו, כדאי למדינה להתכונן לימים הנוראים גם באזור הזה. חלק לא מבוטל מהזרים של דרום תל אביב עובדים במסעדות מאחורי הקלעים, בשטיפת כלים או בלוגיסטיקה. עם סגירת המסעדות כמעט כולם נשלחו הביתה.

רחובות דרום תל אביב ריקים מאנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות 
17 במרץ 2020. דני מרון, דני מרון
"מי יטפל במי שיחלה בקורונה?" רחובות דרום תל אביב ריקים, השבוע/דני מרון, דני מרון

אולה, אריתראי שעובד באחת המסעדות בשכונת התקווה, סיפר כי "מה יקרה אם יהיה סגר? תשאלו מה קורה עכשיו. אנחנו לא הישראלים שיכולים לקנות 400 נייר טואלט ו-200 חבילות אורז ולהישאר בבית חודשיים". לדבריו, "רוב המהגרים מקבלים שכר במזומן, חלק לפי יום וחלק לפי שבוע, המזומן הזה זה כל מה שיש להם לחיות עם המשפחה שלהם, אתה מבין את זה? הם כבר בשבוע הזה שסגרו הכול נכנסו לבלאגן וטירוף, אנשים עצבניים, לחוצים ואתה רואה את זה ברחוב".

"מי יטפל במי שיחלה בקורונה?", תהה אולה. "מי שמקבל טיפול זה מעטים, אם יהיו כמויות מי יכול לדאוג להם?". הוא הסביר כי "אנשים מפחדים מבית חולים שלא יגרשו אותם, הם יישארו בבית וינסו להחלים לבד. אנשים כאן חיים 15-20 בבית אחד בהרבה מאוד בתים, מי ידאג להם? איך ישמרו שני מטר? אני רואה את ההוראות וצוחק, לא מבינים איך אנשים חיים כאן".

הוא הוסיף כי "אני כן אסתדר, בעל הבית שלי דואג לי, הוא נתן לי כסף לימים שאני לא אוכל לעבוד ולמשפחה של אחי שחיה לידנו וידאג לנו לאוכל ולכל מה שצריך". עם זאת, אמר כי "יש עוד כמוני שבעלי הבית ידאגו להם, יהיו כאלה שיסתדרו, אבל הרוב לא. אם מדינת ישראל תסגור אותם ולא תטפל בזה זה יכול להגיע למקומות רעים".

עוד בוואלה!

לאן אפשר לצאת ומי ממשיך לעבוד? המדריך לתקנות החירום למאבק בקורונה

לכתבה המלאה
רחובות דרום תל אביב ריקים מאנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות 
17 במרץ 2020. דני מרון, דני מרון
"כולם לחוצים ועצבניים". זרים בדרום תל אביב, השבוע/דני מרון, דני מרון

מה זה מקומות רעים?

"אתה מבין מה זה, אל תשאל אותי סתם. זה לא משנה אם זה אפריקנים או לא, כל בן אדם שתשים אותו במצב הזה בלי אוכל, בלי טיפול ובלי כל מה שצריך כדי לחיות ידאג לעצמו".

מה יעשו, יבזזו חנויות? יתפרעו?

"לא יודע להגיד לך מדויק, אין תכנית לזה. כשאנשים מתפוצצים קורים דברים רעים, זה יכול להיות גם הרבה יותר גרוע, כדאי שהמדינה תדאג להם". אולה ביקש, "אל תעשו מאיתנו חיות, זה לא משנה מי אלה האנשים, בכל מקום שלאנשים אין איך לחיות ולקבל טיפול זה יקרה ככה, אלה החיים".

רחובות דרום תל אביב ריקים, מרץ 2020. אופיר סער, מערכת וואלה!
"מפחדים מהקורונה כמו כולם, אולי אפילו יותר". זרים בדרום תל אביב, השבוע/מערכת וואלה!, אופיר סער

באחת המסעדות פגשנו את אריה, שמעסיק סודאני ואריתראי אצלו במסעדה. אריה הסביר כי "אמרתי להם שכרגע אין עבודה, אבל עדיין אני נותן להם 50 שקל כל אחד על חצי יום, כדי שייצאו מהבית ויבואו לכאן, לא טוב להישאר בבית, לא לי ולא להם". לדבריו, "הם מספרים לי שמרבית האפריקנים כרגע בלי עבודה וחסרים להם דברים בסיסיים".

"קאלי, העובד שלי, הוא אחד שמנסה לדאוג כל הזמן לכל מי שחסר לו משהו בקהילה של האריתראים", המשיך אריה לתאר את מצבם. "כשנשאר אוכל בסוף היום הוא גם לוקח במנות ומעביר למי שצריך, בימים האחרונים הוא אמר לי שאנשים פשוט התנפלו על הכול". לדבריו, "אני באופן אישי לא בעד המהגרים הבלתי חוקיים, וחושב שהם לא צריכים להיות כאן אלא לחזור למדינות שלהם, אבל אם הם כבר כאן ואנחנו תקועים איתם שידאגו שלא יעשו נזקים, כי כשהם משתגעים הם מתנהגים כמו חיות טרף וגורמים לנזקים, גם כאן באזור. לא תמיד זה בתקשורת אבל יודעים לעשות נזקים, תאמין לי".

משיחות עם המקומיים מתברר שלמעשה יש להם מנגנונים של הקהילה, שפיתחו לאורך השנים - איך לקבל כרטיס אשראי, חשבון בנק, טיפול רפואי, אך הכול בקטן ויכול להכיל מעט מאוד אנשים. במילים אחרות, קטסטרופה בימי מגיפה.

רחובות דרום תל אביב ריקים מאנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות 
17 במרץ 2020. דני מרון, דני מרון
"זה לא יחזיק עוד הרבה זמן". זרים בדרום תל אביב, השבוע/דני מרון, דני מרון

קאלי העובד הגיע מבויש לאחר שסיים לעבוד, לפי דרישתו של אריה בעל המסעדה, אך אחרי שבעל הבית שלו הסביר לו מדוע אנחנו כאן, הוא קיבל ביטחון ואמר כי "כמה שניסו לא הצליחו לגרש אותנו, אנחנו לא מפריעים לאף אחד, לא כולם גנבים ואנסים כמו שעשיתם מאיתנו וחיים בשקט שלנו". הוא הוסיף כי "אם היו לכם בעיות עם הצעירים ואלה שיודעים להשתולל אז כדאי שתדאגו לאנשים, כי אם לא יהיה להם מה לאכול ואיך לחיות ולטפל בעצמם אתם תראו משהו שלא ראיתם כאן". לדבריו, "כולם לחוצים ועצבניים ולא יודעים לאן זה ילך, היו אפילו כאלה שמהפחד ממה שיהיה העדיפו לעזוב את ישראל".

הוא הפנה את הביקורת אליי. "אכפת לך בכלל או שאתה עושה את זה רק בשביל העבודה שלך? אם אכפת לך אז תדאג שזה יגיע למי שצריך ויידעו לדאוג פה לאנשים, המצב פה רותח". הוא הסביר כי "יש כבר חלק מהאנשים בלי כסף לאוכל שהקהילה עוזרת להם, אבל זה לא יחזיק עוד הרבה זמן. הייתה פה משאית שהביאה אוכל ושתיה, לא יודע מאיפה היא, אבל לא נראה לי שהמדינה שלכם דאגה לזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully