וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחוד האימרויות מגנה את ההתנקשות במדען הגרעין האיראני: יש לנהוג באיפוק

עודכן לאחרונה: 30.11.2020 / 9:20

במדינה שכוננה לאחרונה יחסים עם ישראל, גינו את התקיפה סמוך לטהראן, ובה חוסל אבי תכנית הגרעין האיראנית, מוחסן פחריזאדה. באיראן האשימו את ישראל בביצוע החיסול. "יש למנוע את היסחפות האזור לרמות חדשות של חוסר יציבות", מסרו באמירויות. גם ירדן גינתה את ההתנקשות

בווידאו: מסע ההלוויה של מדען הגרעין האיראני הבכיר מוחסן פחריזאדה/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

איחוד האמירויות הערביות גינתה את חיסולו של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה, וקראה ל"כל הצדדים לנקוט באיפוק מירבי, כדי למנוע את היסחפות האזור לרמות חדשות של חוסר יציבות" - כך נמסר הערב (ראשון) בסוכנות הידיעות הממלכתית. גם בירדן גינו את ההתנקשות בפחריזאדה, וקראו ל"מאמצים קולקטיביים כדי להימנע מהסלמה במתיחות במזרח התיכון".

הגינויים מאיחוד האמירויות ומירדן, שחתמה לאחרונה על הסכם נורמליזציה עם ישראל, מצטרף לכמה גינויים שפרסמו קטאר, עומאן, עיראק והאיחוד האירופי. גם במפלגה הדמוקרטית בארצות הברית תקפו בכירים את המהלך, וטענו כי החיסול של מדען הגרעין האיראני נועד להכשיל את הממשל הבא של ג'ו ביידן, המעוניין לשוב למסלול הדיפלומטיה עם איראן.

לפי ההערכות בארצות הברית ובישראל, שתי המדינות ימשיכו לפעול בחודשיים שנותרו לכהונתו של דונלד טראמפ כדי לחשק את רגלי הממשל הבא מול טהראן. "ההתנקשות בפחירזאדה הייתה פזיזה, פרובוקטיבית ולא חוקית", אמר הסנאטור ברני סנדרס, העומד בראש האגף הרדיקלי במפלגה. "עם כניסתו של ממשל חדש, זה בבירור נועד להכשיל את הדיפלומטיה בין ארצות הברית לאיראן. אסור לאפשר לזה לקרות. דיפלומטיה, ולא רצח, היא הדרך הטובה ביותר קדימה".

מוחסן פחריזאדה, אבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן. -, אתר רשמי
מדען הגרעין שחוסל סמוך לטהראן, מוחסן פחריזאדה/אתר רשמי, -

גם האיחוד האירופי גינה את החיסול, וכינה אותו "מעשה נפשע". בהודעה רשמית שהוציא האיחוד, נמסר כי "פקיד ממשל איראני וכמה אזרחים נהרגו בסדרת פיגועים אלימים. זהו מעשה נפשע והוא נוגד את עקרון הכבוד לזכויות האדם שהאיחוד האירופי מייצג". עוד נמסר כי "בתקופות אי-ודאות אלה, חשוב מתמיד כי כל הצדדים יישארו רגועים וימנעו הסלמה שאינה לטובת אף אחד".

משרד החוץ הגרמני מסר כי חיסול המדען האיראני יחריף את המתיחות באזור וקרא למדינות לגלות איפוק. "חשוב לשמור על פתח לשיחות לקראת ממשל ביידן, כדי שניתן יהיה לפתוח את הסכסוך סביב תכנית הגרעין באמצעת משא ומתן", נמסר. "אנו קוראים לצדדים להימנע מכל צעד שיכול להוביל להחמרה נוספת של המצב".

עוד בוואלה!

חיסול המדען הוא מכה קשה לאיראן, אך תכנית הגרעין תמשיך גם אחריו

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
טקס חתימת ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, בספטמבר/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

לאחר החיסול המהדהד, באיראן עדיין לא סיפקו פרטים רבים על האירוע אך הם מבטיחים נקמה קשה - אם כי לא מתחייבים על הזמן, המקום והדרך שבה היא תקרה. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי גינה אמש את חיסול פחריזאדה, ואמר כי ישנם שני נושאים שצריכים להיות בראש סדר העדיפויות של איראן: "להעניש את מבצעי ההתנקשות ושולחיהם, ולהמשיך את מאמציו המדעיים והטכנולוגיים בכל התחומים בהם היה מעורב".

דבריו של חמינאי מצטרפים לשורה של גינויים ואיומים ברפובליקה האסלאמית מאז החיסול. נשיא איראן חסן רוחאני האשים את ישראל בהתנקשות באבי תכנית הגרעין, והבהיר כי בטהראן יגיבו עליו "בזמן המתאים". בריאיון לטלוויזיה הרשמית במדינה, אמר רוחאני כי "החיסול לא יאט את קצב העבודה על תכנית הגרעין".

הוא הוסיף כי "שוב, הידיים הרעות של היהירות העולמית הוכתמו בדם בגלל המשטר הציוני חסר הרחמים. ההתנקשות בפחריזאדה מראה את ייאושם של אויבינו ואת עומק שנאתם". בנאום ששודר בטלוויזיה האיראנית הוסיף נשיא איראן כי "העם שלנו נבון יותר, ולא ייפול בפח של המשטר הציוני. איראן בוודאי תגיב למותו של המדען שלנו בזמן הנכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully