וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן הודיע לקונגרס שהוא מתכוון למכור 50 מטוסי F-35 לאמירויות

רויטרס וברק רביד

29.10.2020 / 18:12

הדמוקרטים מבקשים לבחון את העסקה בשווי 10 מיליארד דולר, שקיבלה הסכמה מישראל חרף החשש לפגיעה ביתרונה הצבאי. ממשל טראמפ רוצה להשלימה עד היום הלאומי של האמירויות בדצמבר, אך הקונגרס יכול לנסות למנוע אותה. נתניהו: "מתמודדים עם איום משותף, קיבלנו הבטחות"

בווידאו: המראת מטוסי F-35 מארה"ב לישראל/צילום: לוקהיד מרטין

הבית הלבן הודיע לקונגרס שהוא מתכוון למכור 50 מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות הערביות, בעסקה בשויי של עד עשרה מיליארד דולר - כך אמרו היום (חמישי) גורמים אמריקניים לסוכנות הידיעות רויטרס.

ועדות יחסי החוץ בסנאט ובבית הנבחרים, שחלק מחבריהן מתחו ביקורת על חלקה של האמירויות במלחמה בתימן, מחזיקים בזכות לבחון וגם לחסום מכירות כלי נשק. בחודש שעבר דווח ברויטרס כי ארצות הברית והאמירויות גיבשו מסמך הבנות שלפיו המטוסים המתקדמים יימכרו לאמירויות לפני חגיגות היום הלאומי שלה ב-2 בדצמבר.

ישראל התנגדה תחילה למכירת המטוסים בשל החשש שזה יפגע בעליונות הצבאית שלה באזור, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי ארצות הברית הבטיחה לשמור על כך.

נתניהו נשאל היום על העסקה של ארצות הברית ואיחוד האמירויות, ואמר כי "אנחנו מתמודדים עם איום משותף", בהתייחסו ככל הנראה לאיראן. "למרות זאת, חשוב היה שמערכת הביטחון תקבל את ההבטחה האמריקנית הברורה לשמור על היתרון הצבאי האיכותי שלנו", הוסיף נתניהו, שנפגש מוקדם יותר עם שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר. הוא לא התייחס להיקף העסקה.

F-35 עם נחיתתו בקפריסין. ----, אתר רשמי
50 מטוסים לאיחוד האמירויות. מטוס קרב מסוג F-35 עם נחיתתו/אתר רשמי, ----

העסקה גם גררה מלחמת האשמות בממשלה, כששר הביטחון בני גנץ האשים את נתניהו כי ידע על המשא ומתן למכירת מטוסי ה-F-35 בין ארצות הברית לאיחוד האמירויות הערביות, אך הסתיר אותו ממערכת הביטחון.

בלשכת ראש הממשלה טענו כי ההסכמה למכירת המטוסים לא הייתה חלק מהסכם הנורמליזציה עם האמירויות. האור הירוק שנתן נתניהו על מכירת המטוסים מנוגד לכל התבטאויותיו בנושא בחודשים האחרונים. הוא הצהיר כמה פעמים שהוא מעולם לא נתן לאמריקנים אור ירוק לקיום העסקה, הדגיש כי הוא מתנגד למכירת המטוסים לאמירויות ואף אמר בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כי בכוונתו לפעול בקונגרס לסיכול העסקה.

הקונגרס יכול לעכב את העסקה אם הוא סבור שהיא פוגעת ביתרון האיכותי של צה"ל במזרח התיכון, וכמה מחוקקים דמוקרטים הביעו הסתייגות ממנה. "בזמן שהקונגרס בוחן את העסקה הזו, חייב להיות ברור שהשינויים בסטטוס-קוו לא יסכנו את התירון הצבאי של ישראל", אמר יו"ר ועדת יחסי החוץ בבית הנבחרים, אליט אנג'ל הדמוקרטי, שאישר כי הבית הלבן עדכן את הקונגרס על העסקה המתוכננת.

עוד בוואלה!

נתניהו וגנץ: ישראל אינה מתנגדת למכירת מטוסי F-35 מארה"ב לאיחוד האמירויות

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
נציגי ישראל, ארה"ב האמירויות ובחריין חותמים על הסכם השלום, בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

ברויטרס דווח כי ממשל טראמפ מתכנן לשלוח את ההודעה הרשמית על ביצוע העסקה בימים הקרובים, ואז המחוקקים יוכלו לבחור אם לקדם חקיקה למניעתה. לרוב, התהליך הלא רשמי בעסקאות סבוכות כמו מכירת F-35 נמשך 40 יום, אך ממשל טראמפ רוצה לקצר זאת כדי לעמוד ביעד של היום הלאומי של האמירויות. "עסקאות נמהרות הן לא באינטרס של אף אחד", הזהיר אנגל.

הסנאטור בוב ממנדז, הדמוקרטי הבכיר ביותר בוועדת יחסי החוץ בסנאט, הבהיר כי הוא לא יתמוך בצורה אוטומטית בעסקה. הוא הוסיף כי "האצה פזיזה של לוחות הזמנים כדי לעמוד בתאריך יעד מלאכותי" לא תאפשר דיון משמעותי מספיק.

איחוד האמירויות הערביות, אחת מבעלות בריתה הקרובות ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון, חושקת בחמקנים תקופה ארוכה. ניתנה לה הבטחה שהיא תוכל לנסות לרכוש אותם, בהסכם צדדי, אחרי שהסכימה לנרמל את יחסיה עם ישראל.

עד עתה מנעה ארצות הברית את מכירת ה-F-35 למדינות ערביות בשל המגבלות האמורות לשמור על יתרונה הצבאי של ישראל. חיל האוויר מחזיק ב-24 מטוסים כאלו כיום, ואמור לרכוש בעתיד מספר דומה עד לסדר גודל של 50 F-35.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully