וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: נתניהו הסתיר ממערכת הביטחון את המו"מ על מכירת ה-F-35 לאמירויות

שר הביטחון הבהיר כי רה"מ לא שיתף את מערכת הביטחון בעסקת החמקנים המתקדמים מארה"ב לאיחוד האמירויות. "לאחר חתימת ההסכם התגלה כי במקביל מתקיים מו"מ למכירת נשק מתקדם", מסר גנץ. נתניהו הכחיש: "הדיון החל רק לפני חודש". השניים הודיעו כי לא יתנגדו לעסקה כזו

בווידאו: אישור הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בכנסת/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

שר הביטחון בני גנץ האשים הערב (שישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ידע על המו"מ למכירת מטוסי ה-F-35 בין ארצות הברית לאיחוד האמירויות הערביות, אך הסתיר אותו ממערכת הביטחון. דבריו של גנץ מגיעים זמן קצר לאחר פרסום הודעה משותפת יחד עם ראש הממשלה, בה הבהירו כי ישראל לא מתנגדת למכירת החמקנים המתקדמים מארצות הברית לאיחוד האמירויות.

"לאחר חתימת הסכם השלום עם האמירויות, התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים משא ומתן למכירת נשק מתקדם, דבר אשר היה ידוע לגורמים הישראלים שהיו מעורבים במשא ומתן, אך הוסתר ממערכת הביטחון שלא הייתה שותפה לו", נמסר בהודעה מטעם גנץ.

עם זאת, בלשכת ראש הממשלה הבהירו כי "ההבנות החדשות לא היו חלק מהסכם השלום עם איחוד האמירויות והדיון בהן החל רק לפני חודש עם ביקורו של שר הביטחון בוושינגטון, לאחר החתימה על הסכם השלום, והסתיים רק אתמול".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, ראש הממשלה החליפי בני גנץ במהלך פתיחת מושב החורף של הכנסת 
12 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת - יניב נדב, אתר רשמי
"מערכת הביטחון לא הייתה שותפה". נתניהו וגנץ/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יניב נדב

בלשכה הוסיפו כי "לאחר בחינה מדוקדקת שהתקיימה על ידי גורמי המקצוע במשרד הביטחון הוחלט שלישראל אין התנגדות לאספקת מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות, כשהדבר מעוגן בהסכם עם ארצות הברית המשדרג את יתרונה הצבאי של ישראל ומבטיח את עליונותה הצבאית במזרח התיכון בעשורים הקרובים".

בהודעה משותפת מטעם נתניהו וגנץ נמסר מוקדם יותר כי "שר הביטחון שוחח עם ראש הממשלה ומסר עדכון על הדיונים שערך בפנטגון, ועל ההסכם שנחתם בינו לבין מזכיר ההגנה אספר להבטחת יתרונה הצבאי האיכותי של ישראל". עוד נמסר כי "שר הביטחון הדגיש שההבנות שהושגו יאפשרו תכניות רכש ארוכות טווח שיספקו מערכות נשק מתקדמות לישראל".

בהודעה הובהר כי "צעדים אלו ישמרו את יתרונה הצבאי האיכותי בעשורים הקרובים". לסיכום נכתב כי "ראש הממשלה ושר הביטחון הסכימו שישראל לא תתנגד למכירת המערכות הללו לאיחוד האמירויות".

F-35. רויטרס
בקונגרס יבחנו אם העסקה פוגעת ביתרון של צה"ל במזרח התיכון. F-35/רויטרס

הודעת נתניהו וגנץ סוללת את הדרך להשלמת עסקת המטוסים החמקנים בין ארצות הברית לאיחוד האמירויות. החשיבות העיקרית של ההצהרה הינה מול הקונגרס האמריקני, שיכול לעקב את העסקה אם הוא סבור שהיא פוגעת היתרון האיכותי של צה"ל במזרח התיכון.

כמה סנאטורים אמריקנים כבר הודיעו כי הם מעוניינים לשמוע את עמדת ממשלת ישראל בנושא לפני שיחליטו אם לתמוך בעסקה או להתנגד לה.

מדובר בשינוי של 180 מעלות בעמדתו הפומבית של נתניהו בנושא. הבעת התמיכה הפומבית של ראש הממשלה בעסקה מנוגדת לחלוטין לכל התבטאויותיו בנושא בחודשים האחרונים. נתניהו הצהיר כמה פעמים כי הוא מעולם לא נתן לאמריקנים אור ירוק לקיום העסקה, הדגיש כי הוא מתנגד למכירת המטוסים המתקדמים לאיחוד האמירויות ואף אמר בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כי בכוונתו לפעול בקונגרס לסיכול העסקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully