וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדמוקרטים נגד חיסול המדען האיראני: "נועד להכשיל את ממשל ביידן"

עודכן לאחרונה: 29.11.2020 / 11:14

ההתנקשות במוחסן פחריזאדה, המיוחסת לישראל, מעוררת זעם בקרב הדמוקרטים הרואים בכך ניסיון של טראמפ לחשק את רגלי מחליפו. "דיפלומטיה, ולא רצח, היא הדרך הנכונה", אמר סנדרס. באיראן חוששים לספק תירוץ לטראמפ לצאת למלחמה, אך עיתון רדיקלי קורא: "לתקוף את חיפה"

בווידאו: הפגנות ברחבי איראן בעקבות חיסול מדען הגרעין הבכיר/צילום: רויטרס

בכירים דמוקרטים בארצות הברית סבורים כי החיסול של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה נועד להכשיל את הממשל הבא של ג'ו ביידן, המעוניין לשוב למסלול הדיפלומטיה עם איראן. לפי הערכות בארצות הברית ובישראל, שתי המדינות ימשיכו לפעול בחודשיים שנותרו לכהונתו של דונלד טראמפ כדי לחשק את רגלי הממשל הבא מול טהראן.

פחריזאדה, הנחשב לאבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן, נורה למוות ממזרח לטהראן ביום שישי האחרון, במארב נועז שכלל פיצוץ מסחרית ממולכדת וירי של כמה מתנקשים לעבר מכוניתו. הוא פונה לבית החולים, אך הרופאים לא הצליחו להציל את חייו. כמעט יומיים אחרי החיסול המהדהד, באיראן עדיין לא סיפקו פרטים רבים על האירוע אך הם מבטיחים נקמה קשה - אם כי לא מתחייבים על הזמן, המקום והדרך שבה היא תקרה.

"ההתנקשות במוחסן פחירזאדה הייתה פזיזה, פרובוקטיבית ולא חוקית", אמר הסנאטור ברני סנדרס, העומד בראש האגף הרדיקלי במפלגה הדמוקרטית. "עם כניסתו של ממשל חדש, זה בבירור נועד להכשיל את הדיפלומטיה בין ארצות הברית לבין איראן. אסור לאפשר לזה לקרות. דיפלומטיה, ולא רצח, היא הדרך הטובה ביותר קדימה".

ארונו של המדען מוחסן פחריזאדה במקדש בעיר משהד, איראן, 29 בנובמבר 2020. רויטרס
ארונו של פחריזאדה במשהד, היום/רויטרס

על אף שביידן או מי מאנשי ממשלו העתידי טרם הגיבו להתנקשות, המגיעה בזמן רגיש ביותר, חברים לשעבר בממשל אובמה, שבו הוא שירת כסגן, ודמוקרטים אחרים תקפו בחריפות את ממשל טראמפ. אחד מהם היה ראש ה-CIA של ברק אובמה, ג'ון ברנן, שנקלע לחילופי דברים בטוויטר עם הסנאטור הרפובליקני טד קרוז, מתומכיו הבולטים של טראמפ.

ברנן אמר כי ההתנקשות היא "פשע" ומעשה "פזיז במיוחד" העלול להביא למלחמה באזור. הוא הוסיף כי חיסולו "מסתכן בנקמה קטלנית" מצדה של איראן. קרוז, מצדו, כתב לו שזה "ביזארי" שראש ה-CIA לשעבר מצדד בקנאים האיראנים הקוראים "מוות לאמריקה" ומגנה את ישראל.

הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפי אמר כי "אם המטרה העיקרית בחיסולו של פחריזאדה הייתה להקשות על חידוש הסכם הגרעין, אז ההתנקשות לא הופכת את אמריקה, ישראל או העולם לבטוחים יותר".

חיסולים ונסיונות חיסול של מדעני גרעין איראנים. 28 בנובמבר 2020. צילום מסך, צילום מסך
המדענים האיראנים שהיו על הכוונת בעשור האחרון/צילום מסך, צילום מסך

לגינויים הקשים להתנקשות הצטרפו בעלות בריתה של איראן, וגם רוסיה וטורקיה, וכן מדינות אירופה. אלו מקוות שהממשל החדש בוושינגטון, שייכנס לתפקידו ב-20 בינואר, ישוב למסלול המשא ומתן עם איראן אחרי ארבע שנים של פעולות חד-צדדיות של ממשל טראמפ.

בינתיים, איראן שוקלת את צעדיה כדי שלא לספק תירוץ לארצות הברית לצאת לפעולה נרחבת בחודשיים שנותרו לממשל טראמפ. בעיתון הרדיקלי אל-כיהאן, המזוהה עם מחנה חמינאי, נכתב במאמר דעה שפורסם היום כי איראן צריכה לתקוף את חיפה אם ישראל אכן אחראית לחיסולו של פחריזאדה. המאמר החריף אפילו במונחים של העיתון נכתב על ידי הפרשן המקומי סדוללה זראי, שטען כי התגובות הקודמות של איראן על תקיפות ישראל בסוריה לא הלכו רחוק מספיק כדי להרתיע את ישראל.

לדבריו, פגיעה בחיפה והרג של אנשים רבים "ללא ספק יובילו להרתעה, משום שארצות הברית והמשטר הישראלי וסוכניו לא מוכנים לנהל מלחמה ועימות צבאי". הוא טען כי המתקפה על חיפה צריכה להיות גדולה יותר ממתקפת הטילים של איראן על הבסיסים האמריקניים בעיראק בתגובה לחיסול גנרל קאסם סולימאני.

ארונו של המדען מוחסן פחריזאדה במקדש בעיר משהד, איראן, 29 בנובמבר 2020. רויטרס
באיראן שוקלים כיצד להגיב. ארונו של פחריזאדה/רויטרס

לצד הקריאות לנקמה מהירה וכואבת, בכירי המשטר רמזו כי הם לא ימהרו לפעול לפני חילופי השלטון בארצות הברית.

ההתנקשות אירעה פחות משנה מאז חיסולו של סולימאני בבגדאד, שקירב את ארצות הברית ואת איראן למלחמה. כמה בכירים איראנים אותתו כי איראן תהיה מוכנה לפתוח מחדש במשא ומתן עם הממשל הדמוקרטי הנכנס, אך המנהיג העליון עלי חמינאי מסתייג מכך.

חמינאי הבטיח אתמול כי איראן תמשיך את עבודתו של פחריזאדה, וקרא "להעניש את מבצעי הפשע הזה ואת מי שהורה עליו". הנשיא חסן רוחאני אמר היום כי איראן תגיב "בזמן המתאים".

איראן הפרה את התחייבויותיה, כולל את הגבלות האורניום המועשר שמותר לה להחזיק, מאז שטראמפ החזיר את הסנקציות עליה כחלק ממדיניות "הלחץ המקסימלי". הממשל היוצא שאף לגבש הסכם חדש, שיכלול את תכנית הטילים של טהראן ואת פעילותה במזרח התיכון, אך המשטר האיראני דוחה זאת על הסף.

"רוברט אופנהיימר האיראני"

אבי תכנית הגרעין האיראנית היה פרופסור לפיזיקה וקצין בשורות משמרות המהפכה, ובעבר דווח כי שרד ניסיון להתנקש בו. בעשור האחרון יוחסו למוסד שורת חיסולים של מדענים איראנים בניסיון לעכב את תכנית הגרעין. בנוסף לכך, בניו יורק טיימס דווח החודש כי סוכני מוסד אחראים לחיסולו של מספר 2 באל-קאעדה, שנורה למוות בטהראן באוגוסט יחד עם בתו.

פחריזאדה, שזכה לתיאור של "רוברט אופנהיימר האיראני", הוא המדען האיראני היחיד שהופיע בהערכת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב-2015 שהעלתה תהיות בנגוע לכוונות הפיתוח של טהראן. ראש הממשלה בנימין נתניהו אף הזכיר את פחריזאדה כגורם משמעותי בעת חשיפת ארכיון הגרעין האיראני לפני כשנתיים וחצי.

"זיכרו את השם הזה", אמר נתניהו באפריל 2018. שלשום, לאחר החיסול, הוא רמז במעורפל לקשר אפשרי של ישראל. "אני לא יכול לספר לכם את כל מה שעשיתי השבוע", אמר בסרטון השבועי שהוא מעלה ברשתות החברתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully