וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרד של קבוצות עזריאלי ועופר הצליח להן. יתר הקניונים יאלצו לחכות לחצות

ב-23:45 תיסגר ההרשמה להגרלה שתקבע מי יהיו תשעת המרכזים שיזכו לפתוח מחר את שעריהם במסגרת הפיילוט. מקומם של שישה קניונים שהפעילו לחצים כבר הובטח, בעוד מתחמים עצמאיים יקבלו את ההודעה שעות ספורות לפני חזרה אפשרית לפעילות: "מצב הזוי, ההודעה מאוחרת מדי"

בווידאו: למרות שכבר קיבלו דוחות ובניגוד להנחיות חנויות בקניונים נפתחו/צילום: ראובן קסטרו וסוניה גורודיסקי

אלפי עובדים בקניונים ברחבי הארץ ממתינים הערב (חמישי) לתוצאת הגרלת הפיילוט של משרדי האוצר והכלכלה, שתכריע אם יוכלו לשוב מחר לעבודתם.

המתווה לפיילוט פתיחת הקניונים, שאושר הלילה בקבינט הקורונה, יחל כבר מחר בבוקר. בשלב הראשון יפתחו 15 קניונים בלבד - שישה קניונים משתי הקבוצות הגדולות (קניוני עופר ועזריאלי) ותשעה נוספים שייבחרו בהגרלה. למרות שהפיילוט מתחיל כבר מחר, ההרשמה להגרלה תסתיים היום בשעה 23:45 - שעות ספורות לפני פתיחת הקניונים.

עד שעות הערב 70 קניונים ניגשו להגרלה, בהם גם דיזנגוף סנטר שבתל אביב. מתוך כ-320 חנויות בקניון, כ-150 היו פתוחות בתקופה האחרונה, חלקן עבדו במתכונת משלוחים, ואחרות הוגדרו כחיוניות. יתר החנויות סגורות כבר יותר מחודשיים.

פיילוט פתיחת הקניונים | הקניון הגדול, פ"ת 26 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"עסקים מחכים לזה". הקניון הגדול בפתח תקווה נערך לפתיחה, היום/ראובן קסטרו

הקניונים שייפתחו במסגרת המתווה

  • קניון חיפה
  • קניון הקריון בקריות
  • קניון איילון ברמת גן
  • קניון מלחה בירושלים
  • הקניון הגדול בפתח תקווה
  • הגרנד קניון בבאר שבע
  • 9 קניונים נוספים ייבחרו בהגרלה:
  • 3 בצפון, 3 במרכז, ו-3 בי-ם ובדרום

"רבים מבעלי החנויות מסמסים לנו, ומתקשרים למוקד ומחכים לתשובה. יש עסקים שממש מחכים לזה, ויש מי שאמרו לנו שבגלל שההודעה תגיע באיחור הם לא יוכלו לפתוח מחר, כי ייקח להם זמן להתארגן", מספר לוואלה! NEWS מנכ"ל ובעלים משותף בדיזינגוף סנטר, דן פילץ. "הרבה אנשים חוששים להוציא אנשים מחל"ת, כי אז לא יהיה ניתן להחזיר אותם לחל"ת".

לדבריו, "לקניון עצמו יש כ-70 עובדים (ניקיון, בידוק וכדומה - ס"ג). אז התקשרנו לכולם ואמרנו שנודיע בלילה או לפנות בוקר אם צריך להגיע מחר לעבודה. 90% מהם שמחו מאוד, אבל עוד לא אמרנו להם שהם חוזרים לעבודה. גם אתמול בערב הלכנו לישון מתוך ידיעה שתתקבל החלטה בלילה, אבל נקבע שהפיילוט לא יתחיל ביום חמישי כפי שתוכנן בהתחלה".

דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף דיזנגוף סנטר. גיא חמוי, אתר רשמי
"כולם משוועים לפתוח". פילץ/אתר רשמי, גיא חמוי

מנכ"ל דיזינגוף סנטר טוען שמדובר במציאות אבסורדית. "המצב די הזוי. זה גם לא כל כך פיילוט, כי הוא לא שונה מאופן ניהול הקניונים בחודשים האחרונים", ממשיך פילץ. "המתווה לא שונה לפי היציאה מהסגר הקודם. גם הניסוי הזה בהגדרה לא יידמה את ההמשך, כי יש 350 קניונים, ובפיילוט ישתתפו 15, אז איך זה יקרה? אם קניון אחד בתל אביב מתוך שישה יהיה פתוח, מן הסתם יהיה בו הרבה יותר עומס". פילץ מספר כי דיזינגוף סנטר כבר ערוך מזה חודשים לדרישה לתעד באופן דיגיטלי את מספר הנכנסים לקניון.

בקניונים התעקשו כי הפתיחה תתבצע כמה שיותר מוקדם, כדי שלא לפספס את המכירות בבלאק פריידיי שיחול מחר. "לבלאק פריידיי יש חשיבות מאוד גדולה, במיוחד עכשיו אחרי החודשים שהחנויות היו סגורות", מסביר פילץ. "עונת החורף בישראל היא נורא קצרה, ואם לא מוכרים את הסחורה בזמן - אז עוד חודש נהיה חייבים לקצץ במחירים. כולם יושבים על מלאים עצומים, שהיו צריכים להתחיל למכור כבר לפני חודש וחצי. אז כולם משוועים לפתוח".

יוסי לגזיאל מנכ"ל קניון הזהב. מורג ביטן, אתר רשמי
"מקווים לזכות בהגרלה". לגזיאל/אתר רשמי, מורג ביטן

גם מנכ"ל קניון הזהב בראשון לציון, יוסי לגזיאל, ממתין לתוצאות ההגרלה בתקווה לבשורות טובות. "קניון הזהב בהחלט מצפה לזכות בהגרלה, ונערך היום לפתיחה. אנחנו הקניון הגדול ביותר בארץ, ויש לנו כ-400 עסקים", הוא אומר.

לדבריו, "גם מערכת מיזוג האוויר הוכנה במיוחד לפי התנאים של המתווה - כל שלוש שעות האוויר בקניון יוחלף. חלק מהעובדים אף הוחזרו מחל"ת כי השתתפו בהכנה לפתיחה. המצב מוזר, אבל אלה התנאים ולכן בשלב זה אנחנו מקווים לזכות בהגרלה".

מנכ"ל קניון ארנה בנהריה, רותם גולדשמיד, ניגש אף הוא להגרלה. גולדשמיד מתאר כי "אנחנו כבר כמעט שנה שלמה סגורים. בקניון יש יותר מ-80 בתי עסק ויותר מ-500 עובדים שחייבים פרנסה. אנשים מתוסכלים, חסרי סבלנות ובמצב נפשי קשה מאוד".

"אין לנו בקשות מיוחדות, רק לפתוח את הקניון ולהחזיר את העובדים לעבוד וכמה שיותר מהר. 
אפשרו לנו לפתוח את הקניון - אנחנו ערוכים לפתוח מחר בבוקר", קרא המנכ"ל.

פיילוט פתיחת הקניונים | הקניון הגדול, פ"ת 26 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"לבלאק פריידיי יש חשיבות גדולה". הקניון הגדול בפ"ת, היום/ראובן קסטרו

את המתווה שאושר על ידי קבינט הקורונה גיבש משרד המשפטים. הפיילוט עורר קשיים משפטיים, משום שהשלב הראשון כולל פתיחה של 15 קניונים בלבד, ועל כן הוא פוגע בערך השוויון. כדי לפתור את הקושי, הציע המשרד פתרון משולב, לפיו שישה קניונים גדולים ברחבי הארץ ייבחרו על ידי איגוד הקניונים, ותשעה נוספים ייבחרו בהגרלה.

ששת הקניונים שייפתחו הם משתי הקבוצות הגדולות (קניוני עופר ועזריאלי), שהשתתפו במרד הקניונים בתחילת השבוע ומחו על על ההגבלות. מקניוני עופר ייפתחו הקיריון וקניוני פתח תקווה (הקניון הגדול) ובאר שבע (הגרנד קניון), ומקבוצת עזריאלי ייפתחו קניון חיפה, קניון איילון ברמת גן וקניון מלחה בירושלים.

תשעת הקניונים הנוספים שייבחרו בהגרלה שיבצעו משרדי האוצר והכלכלה יהיו אלו שבשטחם לפחות 20 חנויות. כמו כן, החלוקה תהיה כזו כך שיוגרלו שלושה קניונים בצפון, שלושה באזור תל אביב והמרכז ושלושה נוספים בירושלים ובדרום.

בניגוד להנחיות משרד הבריאות | פתיחת קניון איילון ברמת גן  20 בנובמבר 2020. מרים אלסטר/פלאש 90, פלאש 90
קניון איילון ברמת גן, בשבוע שעבר/פלאש 90, מרים אלסטר/פלאש 90

כמו כן, נקבעו כללים שבהם יחויבו לעמוד הקניונים בתקופת הפיילוט. על מפעילי הקניונים למנות סדרנים שתפקידם להעיר לאנשים וליידע אותם בנוגע לתקנות, וכן לנהל רישום של הפרות לצרכי בקרה. בנוסף, הם יחויבו לנהל רישום ממוחשב של מספר השוהים בקניון, ללא פרטים מזהים, לצרכי ויסות. על הפעילים גם למנוע התקהלויות, וליידע את העובדים ובעלי החנויות ולהדריכם בנוגע להנחיות.

התפוסה המותרת בקניונים תהיה ביחס של אדם אחד לשבעה מ"ר לכל היותר. גם בתוך החנויות התפוסה המותרת תהיה ביחס של אדם לשבעה מ"ר וזאת כשסך האנשים לא יעלה על עשרה. חנויות חיוניות ימשיכו לפעול לפי התפוסה המותרת כעת. הקנס שהוגדר על חריגה מהתפוסה המותרת על ידי המחזיק או מפעיל הקניון יעמוד על 5,000 שקלים, זאת במקום 2,500 שקלים כפי שחל על עסקים אחרים.

הכללים לפתיחת הקניונים:

  • חובת מינוי סדרנים לפיקוח על הנחיות הקורונה
  • ניהול רישום ממוחשב של מספר השוהים בקניון
  • מניעת התקהלויות, בפרט בתורים
  • חובה ליידע את העובדים ובעלי החנויות ולהדריכם בהנחיות
  • התפוסה תהיה ביחס של אדם לכל 7 מ"ר לכל היותר, ובחנויות עד 10 איש
  • הקנס שיוטל על מפעיל הקניון בגין הפרת ההנחיות יהיה 5,000 שקל

בנוסף לקניונים, גם השווקים צפויים להיפתח מחר. אולם, בניגוד לקניונים, הם לא יפתחו במתווה של פיילוט, אלא באופן גורף, על פי הנחיות מחמירות ביותר. מכיוון שהשווקים הם פתוחים, הסכנה הבריאותית שבפתיחתם קטנה יותר, והוחלט לפתוח אותם בבת אחת, ללא הפעלה של מספר מצומצם של שווקים כפיילוט.

כמו כן, ייפתחו שבעה מוזיאונים לקהל הרחב, בהם מדעטק, מוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב לאמנות ומוזיאון ארץ ישראל. שלושה מוזיאונים נוספים ייבחרו באמצעות הגרלה שיערוך משרד התרבות והספורט. שניים מתוך המוזיאונים הנבחרים יצטרכו להיות במחוזות חיפה, הצפון או הדרום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully