וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיילוט אושר: 15 קניונים, 7 מוזיאונים והשווקים ייפתחו כבר מחר

השרים הצביעו בעד הפיילוט, שכולל בשלב ראשון פתיחת 15 קניונים בלבד, ועורר קשיים משפטיים בשל הפגיעה בשוויון. בשל כך, 6 מתוכם - הקיריון, וקניוני פ"ת, ב"ש, חיפה, איילון וי-ם - נבחרו ע"י איגוד הקניונים והיתר בהגרלה. בנוסף, ייפתחו גם השווקים והמוזיאונים

בווידאו: למרות שכבר קיבלו דוחות ובניגוד להנחיות חנויות בקניונים נפתחו/צילום: ראובן קסטרו וסוניה גורודיסקי

קבינט הקורונה אישר הלילה (חמישי) בהצבעה טלפונית את המתווה שגיבש משרד המשפטים לפיילוט לפתיחת הקניונים, שצפוי להתחיל מחר. המתווה עורר קשיים המשפטיים, משום שהוא כולל בשלב ראשון פתיחה של 15 קניונים בלבד, ועל כן פוגע בערך השוויון. כדי לפתור את הקושי, הציע המשרד פתרון משולב, לפיו שישה קניונים גדולים ברחבי הארץ ייבחרו על ידי איגוד הקניונים, ותשעה נוספים ייבחרו בהגרלה.

שישה קניונים משתי הקבוצות הגדולות שייפתחו הם אלו שהשתתפו במרד הקניונים. מקניוני עופר ייפתחו הקיריון וקניוני פתח תקווה (הקניון הגדול) ובאר שבע (הגרנד קניון), ומקבוצת עזריאלי ייפתחו קניון חיפה, קניון איילון ברמת גן וקניון מלחה בירושלים. בנוסף אליהם, ייפתחו תשעה קניונים שבשטחם לפחות 20 חנויות: שלושה בצפון, שלושה באזור תל אביב והמרכז, ושלושה נוספים בירושלים ובדרום. קניונים אלה ייבחרו בהגרלה שיבצעו משרדי האוצר והכלכלה. הזמנה להגרלה והתקנון יפורסמו באתר האינטרנט של משרד הכלכלה.

הפיילוט צפוי להתחיל בשישי, אולם ההרשמה להגרלה תסתיים רק מחר בשעה 23:59 - שעות ספורות לפני פתיחת הקניונים. בקניונים התעקשו לפתוח כמה שיותר מוקדם על מנת לא לפספס את מכירות הבלאק פריידיי שיחול ביום שישי הקרוב.

פתיחת קניון עופר פתח תקווה, 22 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
הפיילוט יצליח? קניון עופר בפתח תקווה בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

הכללים לפתיחת הקניונים:

  • חובת מינוי סדרנים לפיקוח על הנחיות הקורונה
  • ניהול רישום ממוחשב של מספר השוהים בקניון
  • מניעת התקהלויות, בפרט בתורים
  • חובת ליידע את העובידם ובעלי החנויות ולהדריכם בהנחיות
  • התפוסה תהיה ביחס של אדם לכל 7 מ"ר לכל היותר, ובחנויות עד 10 איש
  • הקנס שיוטל על מפעיל הקניון בגין הפרת ההנחיות יהיה 5,000 שקל

כמו כן, נקבעו כללים שבהם יחוייבו לעמוד הקניונים בתקופת הפיילוט. על מפעילי הקניונים למנות סדרנים שתפקידם להעיר לאנשים וליידע אותם בנוגע לתקנות, וכן לנהל רישום של הפרות לצרכי בקרה. בנוסף, הם יחוייבו לנהל רישום ממוחשב של מספר השוהים בקניון, ללא פרטים מזהים, לצרכי וויסות. על הפעילים גם למנוע התקהלויות, וליידע את העובדים ובעלי החנויות ולהדריכם בנוגע להנחיות.

התפוסה המותרת בקניונים תהיה ביחס של אדם אחד לשבעה מ"ר לכל היותר. גם בתוך החנויות התפוסה המותרת תהיה ביחס של אדם לשבעה מ"ר וזאת כשסך האנשים לא יעלה על עשרה. חנויות חיוניות ימשיכו לפעול לפי התפוסה המותרת כעת. הקנס שהוגדר על חריגה מהתפוסה המותרת על ידי המחזיק או מפעיל הקניון יעמוד על 5,000 שקלים, זאת במקום 2,500 כפי שחל על עסקים אחרים.

בניגוד להנחיות משרד הבריאות | פתיחת הקניון הגדול בפתח תקווה 20 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
הקניון הגדול בפתח תקווה/ראובן קסטרו

הקניונים שייפתחו במסגרת המתווה

  • קניון חיפה
  • קניון הקיריון בקריות
  • קניון איילון ברמת גן
  • קניון מלחה בירושלים
  • הקניון הגדול בפתח תקווה
  • הגרנד קניון בבאר שבע
  • בנוסף ייפתחו תשעה קניונים שייבחרו בהגרלה: שלושה בצפון, שלושה במרכז, ושלושה נוספים בי-ם ובדרום.

קבינט הקורונה אישר מוקדם יותר השבוע באופן עקרוני את מתווה פתיחת הקניונים, כשבמהלך הישיבה התריעו היועמ"ש אביחי מנדלבליט והמשנה שלו, רז נזרי, כי הפיילוט מעורר קשיים משפטיים רבים יותר לעומת הקלות אחרות שננקטו.

הסיבה לכך היא שלא מדובר בפתיחה של קבוצת עסקים שלמה - בדומה לחנויות הרחוב - אלא על פתיחה של חלק מהקניונים בלבד. למרות זאת, מתוך הבנה שאם הפיילוט יצליח הוא יאפשר פתיחה נרחבת יותר של הקניונים, הוחלט שאין מניעה משפטית להתחיל בו.

פיילוט הקניונים צפוי להמשיך עד 6 בדצמבר, ובהתאם לתוצאותיו ולמצב התחלואה יוחלט אם להמשיך בפתיחה. לפי משרד הבריאות, הצלחת הפיילוט תימדד באמצעות כמה קריטריונים, והם: לפחות 90% עמידה בתפוסה המרבית המותרת בקניון ובחנויות לפי המתווה; עד 2.5% הפרות של מבקרים שאינם עוטים מסיכה; ללא הפרות של עובדים בקניון ובחנויות שאינם עוטים מסיכה וללא התקהלויות משמעותיות בכניסות לקניון ולחנויות.

גם השווקים צפויים להיפתח מחר. אולם, בניגוד לקניונים, הם לא יפתחו במתווה של פיילוט, אלא באופן גורף, על פי הנחיות מחמירות ביותר. מכיוון שהשווקים הם פתוחים, הסכנה הבריאותית שבפתיחתם קטנה יותר, והוחלט לפתוח אותם בבת אחת, ללא הפעלה של מספר מצומצם של שווקים כפיילוט.

על פי מתווה השווקים, ימונו סדרנים בכניסה למקום לצורך וויסות השוהים, פיקוח על שמירת ההנחיות ועריכת רישום של הפרות התקנות. התפוסה המותרת בשווקים תהיה זהה לזו בקניונים, ביחס של אדם אחד לכל שבעה מ"ר. על מפעילי השווקים חלה חובה להנחות את העובדים ובעלי הדוכנים בנוגע לתקנות. כמו כן, על המפעילים לוודא כי הדוכנים עומדים בהנחיות של מניעת התקהלות ושמירת מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם בתורים. בנוסף, על מפעילי השווקים להודיע באמצעות מערכת הכריזה, אחת לחצי שעה לפחות, על החובה לשמור על מרחק ולהימנע מהתקהלויות.

עוד על פי המתווה, תיאסר כל אכילה בשטח השוק, וכן ישיבה לצורך אכילה או הצבת שולחנות וכיסאות לאכילה. על מפעילי השווקים למנוע גישה לשולחנות אכילה המקובעים לרצפה, אם קיימים כאלה בשטחם. עוד נאסר על קיום אירועים או מופעים בשטח השוק. המפעילים גם הונחו להפריד בין הכניסות והיציאות בשוק, וכן להציב שלטים לעניין מספר השוהים המותר במקום.

דוכנים סגורים בשוק הכרמל, ת"א, 20 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
שוק הכרמל הסגור, לפני חודש/ראובן קסטרו

מלבד חלק מהקניונים והשווקים, ייפתחו גם שבעה מוזיאונים לקהל הרחב, בהם מדעטק, מוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב לאמנות ומוזיאון ארץ ישראל. שלושה מוזיאונים נוספים ייבחרו באמצעות הגרלה שיערוך משרד התרבות והספורט. שניים מתוך המוזיאונים הנבחרים יצטרכו להיות במחוזות חיפה, הצפון או הדרום. הזמנה להגרלה תפורסם באתר האינטרנט של משרד התרבות והספורט.

לפי המתווה לפתיחת המוזיאונים, הגעת המבקרים תיעשה באמצעות הזמנה מראש בלבד. כמו כן, מפעיל המוזיאון יקבע מנגנון לוויסות כניסת האנשים למקום, למעט עובדי המקום, כך שבכל עת לא ישהו במקום אנשים במספר העולה על התפוסה המרבית המותרת בהתאם לתקנות. על פי הכללים, סיורי מודרכים יוגבלו לעשרה אנשים, בתיאום מראש.

בנוסף, על המוזיאונים להשתדל שתנועת המבקרים תהיה בכיוון אחד, והם יחוייבו להציב סדרן בסמוך לכל מוצג פעיל, שיפקח על שמירת ההנחיות ויחטא את המוצג לאחר כל משתמש. הקנס לבעלי המוזיאונים על הפרת ההנחיות יעמוד על 5,000 שקלים.

אנשים מבקרים בתערוכה במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב. 19 באוקטובר 2019. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

עוד החליט קבינט הקורונה על תקנות חדשות הנוגעות לספורטאים שיחולו עד 9 דצמבר. על פי התקנות, ההגדרה של ספורטאי תחרותי תתוקן, כך שהיא לא תסויג לספורטאיים מתחת לגיל 18 בלבד בענפים שאינם ענפי השחייה והמים. כמו כן, ההיתר הקיים להפעלת מקום ציבורי ועסקי המשמש כמקום אימון עבור ספורטאי תחרותי יחול עבור קטינים או בגירים בענפי השחייה והמים.

עוד הוחלט כי ניתן יהיה להפעיל מקום ציבורי ועסקי המשמש עבור אימון ספורטאי תחרותי, אשר מצוי בשטח פתוח - גם עבור ספורטאים תחרותיים בגירים.

"הפיילוט לפתיחת הקניונים היה צריך להתחיל לפני ימים"

מוקדם יותר תקפו בפורום הקניונים את משרד הבריאות על כך שמעכב את פתיחת הפיילוט. "משרד הבריאות שוב תוקע מקלות בגלגלים ומשאיר חצי מיליון מובטלים בביתם", נמסר מפורום הקניונים. "התנהגות משרד הבריאות לא ברורה, לא הגיונית ומופקרת. הפיילוט לפתיחה בטוחה של הקניונים היה צריך להתחיל כבר לפני כמה ימים, ואין כל מחלוקת על היערכות הקניונים לפתיחה בצורה בטוחה ובריאה בכפוף להנחיות ובאישור כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים".

בפורום הקניונים קראו למשרד הבריאות "להתעשת ולאשר עוד הערב את תקנות הפיילוט שיחזירו חצי מיליון מובטלים לעבודתם, יאפשרו פתיחה בטוחה, ימנעו התקהלויות ויורידו את התחלואה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully