וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות מיממה לפתיחת הקניונים: בעלי החנויות לא יודעים כיצד יעבדו

משרד הבריאות הציג מתווה לפתיחת 15 מתחמי קניות למשך שבוע, אולם אישורו ממתין לקבינט הקורונה. לפי המשרד, על הקניונים למנות "ממונה קורונה" לאכיפת התקנות, להגביר את תדירות הניקיון ולפקח על מספר הקונים. אם הפיילוט יוכרז כמוצלח - הקניונים ישובו לפעילות

בווידאו: למרות שכבר קיבלו דוחות ובניגוד להנחיות חנויות בקניונים נפתחו/צילום: ראובן קסטרו וסוניה גורודיסקי

15 קניונים ייפתחו מחר (חמישי) למשך שבוע במסגרת הפיילוט עליו הכריז קבינט הקורונה, אך טרם ידוע אילו מתחמים יכללו במתווה. במשרד הבריאות פרסמו מתווה לפתיחת הקניונים, שאינו סופי ודורש את אישור קבינט הקורונה - שצפוי להתכנס היום או מחר. הפיילוט יימשך עד 6 בדצמבר, ובהתאם לתוצאותיו ולמצב התחלואה יובאו תקנות לאישור הקבינט וייקבע מועד הפתיחה.

לפי משרד הבריאות, הצלחת הפיילוט תימדד באמצעות חמישה קריטריונים: עמידה בתפוסה המרבית המותרת בקניון ובחנויות לפי המתווה, לפחות 90% עמידה במספר המבקרים המרבי בו-זמנית בחנות, עד 2.5% הפרות של מבקרים שאינם עוטים מסיכה, ללא הפרות של עובדים בקניון ובחנויות שאינם עוטים מסיכה, ללא התקהלויות משמעותיות בכניסות לקניון ולחנויות.

לקריאת מתווה משרד הבריאות לפיילוט פתיחת הקניונים

מתווה משרד הבריאות לפיילוט פתיחת הקניונים

  • מינוי "ממונה קורונה" לשמירת כללי המתווה
  • תליית שילוט המפרט את ההנחיות המלאות
  • ניקיון וחיטוי מוגבר ברחבי הקניון
  • הגדרת מנגנון להכנסת לקוחות לפי הכמות המותרת
  • הגברת תחלופת האוויר ברחבי הקניון
בניגוד להנחיות משרד הבריאות | פתיחת הקניון הגדול בפתח תקווה 20 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
המתווה טרם נמסר למנהלים. מבקרים בקניון הגדול בפתח תקווה, שישי/ראובן קסטרו

ממידע שהגיע לוואלה! NEWS עולה כי המחלוקות העיקריות בין משרדי הבריאות והאוצר הן דרישת משרד הבריאות לרישום ממחושב של כל באי הקניון, בעוד שבאוצר סבורים כי הדרישה תגרום לעיכובים בכניסה ולכך שקונים יעזבו את המקום. נושא שני במחלוקת הוא כמות האנשים שתותר להיכנס לכל קניון. בקבינט כבר הוחלט שכל חנות תכניס מספר קונים לפי התו הסגול, אך טרם הוחלט כמה מבקרים יהיו בקניון כולו. במשרד הבריאות סבורים כי הרישום הממוחשב יעזור לאכוף את המתווה.

נושא נוסף שעליו צריכים הצדדים לתת את הדעת הוא איכוני שב"כ. החשש הוא שבמקרה של שהיית חולה קורונה מאומת בקניון יאלצו עשרות אנשים להיכנס לבידוד, גם אם לא היה בסביבתם.

גורם המקורב לקבינט הקורונה מסר כי הוא מקווה שהמהלך "אכן יקרה ביום חמישי ושהקניונים יספיקו להיערך". לדבריו, "משרד הבריאות צריך לתקנן תקנות".

בדיקות קורונה בכניסה לקניון עופר, פתח תקווה  20 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
באוצר חוששים מנוכחות דלילה מידי של קונים. בדיקת קורונה בקניון הגדול בפתח תקווה/ראובן קסטרו

בהמשך להחלטת קבינט הקורונה, סיכמו שר הבריאות יולי אדלשטיין ושרת התחבורה מירי רגב כי משרד הבריאות יביא לאישור קבינט הקורונה הקרוב - שיתכנס היום או מחר - תקנות לפתיחת כל השווקים וכן את התקנות של פיילוט הקניונים.

בשלב זה מסתמן כי שלושת הקניונים מקבוצת עופר שהשתתפו ב"מרד הקניונים" ונפתחו בניגוד להנחיות ביום שישי האחרון, ישתתפו גם בפיילוט הפתיחה ביום ראשון. מדובר בקריון, הקניון הגדול של פתח תקווה והגרנד קניון של באר שבע.

"מרד הקניונים"

בין הפעולות שנקטו הקניונים במסגרת ה"מרד" היו החלפת אוויר בתדירות גבוהה (לפחות שש פעמים בשעה), סימון מקומות המתנה מחוץ לחנויות במרווחים מספקים, גיוס "סיירת קורונה" שתפקח על הבקרה על הנכנסים לקניון, תיעוד אי-עטיית מסיכה ומניעת התקהלות ועוד.

ב"מרד" בשבוע שעבר השתתפו שישה קניונים, שהחליטו להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות ונפתחו בניגוד להנחיות לכמה שעות בודדות. הפתיחה הייתה עוד יותר קצרה מהמתוכנן, לאחר ששוטרים ופקחים שהגיעו למרכזי הקניות הזהירו את בעלי החנויות, ואלה סגרו כעבור שעה וחצי.

לאחר הפתיחה ביום שישי, שלושת הקניונים מקבוצת עזריאלי החליטו שלא לפתוח ביום ראשון השבוע, ואילו שלושת הקניונים מקבוצת עופר פתחו שוב ביום ראשון. הלחץ שהופעל עבד, וההחלטה לגבי הפתיחה התקבלה אתמול בלילה.

בניגוד להנחיות משרד הבריאות | פתיחת הקניון הגדול בפתח תקווה 20 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
המרד הסתיים מוקדם מהמתוכנן. שוטרים בקניון הגדול בפתח תקווה, יום שישי/ראובן קסטרו

בדיזנגוף סנטר ביקרו לאחרונה כמה גורמי מקצוע ממשרד הבריאות והאוצר, על מנת לבדוק את עמידתו בקריטריונים. ההכרעה בנושא טרם התקבלה.

דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף של דיזנגוף סנטר, פנה לחברי קבינט הקורונה, ואמר כי "אנו מקווים שגם חברי הקבינט מבינים שהסנטר חייב להיכלל בפיילוט המדובר, שכן מדובר בעסק פרטי המהווה מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית ומייצג את כל המרכזים המסחריים בישראל".

לדברי פילץ, "שטח הקניון העצום, ומתבצעת בו בשגרה החלפת אוויר צח. הוא מחולק לשני מבנים ולשמונה מפלסים, כך שגם בכמות מבקרים גדולה לא מורגשת צפיפות". הוא הוסיף כי "בסנטר פועלים כ-320 עסקים, שכמחציתם הם עסקים פרטיים שסוף סוף יחזרו לעבוד, ואיתם כ-2,000 עובדים".

מקבוצת עזריאלי נמסר בתגובה כי "אנו מברכים על החלטת הקבינט, וממתינים לפרסום התקנות שיכללו את רשימת הקניונים ופרטי מתווה הקניונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully