וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השווקים סגורים, אך קניונים מרדו ונפתחו: "כולנו בחובות"

הדוכנים נותרו מחוץ להקלות, ולדברי גורמים בקבינט הקורונה הנושא לא יעלה גם בישיבה הבאה. לטענת הסוחרים, חודשי הסגר הביאו אותם לחובות גדולים, והסיוע אינו מגיע: "מה הם רוצים, שאנשים ילכו לגנוב?". במקביל, קניונים ברחבי הארץ המשיכו להיפתח במחאה על ההגבלות

בווידאו: סוחרים בשוק הכרמל דורשים לפתוח את הדוכנים/צילום: סוניה גורודיסקי

השווקים ברחבי הארץ נותרו הבוקר (ראשון) סגורים יום נוסף, והפתרון לא נראה באופק. גורמים בקבינט הקורונה אמרו לוואלה! NEWS כי נושא פתיחת השווקים לא יעלה לדיון גם בישיבה הקרובה שתיערך מחר. הסוחרים, שנכנסים לקשיים כלכליים הולכים וגדלים, מתקשים להבין מדוע לחנויות שלצדם הותר לפתוח כבר לפני שבועיים.

"אני רוצה להבין מה ההבדל בין אחד שרוצה למכור סנדוויץ' לאחד שרוצה למכור חולצה לחורף", שאל בעלים של דוכן הלבשה בשוק הכרמל. "בסופרים, מקום סגור, יש 50-60 איש. זה מאפיה פה".

לדבריו, בעלי הדוכנים ספגו מכה אנושה בחודשי הסגר. "יש פה 350 דוכנים סגורים. אנשים בעלי משפחות, כולם חייבים בשוק האפור בגלל חצי השנה האחרונה", העיד. "אני מוצהר במס הכנסה וביטוח לאומי ולא קיבלתי כלום, שום סיוע. זה בושה וחרפה".

דוכנים סגורים בשוק הכרמל, ת"א, 20 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"כולם חייבים בשוק האפור". שוק הכרמל/ראובן קסטרו

הסוחר המשיך וסיפר כי "השבוע הייתה הפגנה אצל ראש העיר, שיבין מה מרגישים אנשים פה. הם יושבים על הכיסאות, רבים על תפקידים בשביל לקבל 50-60 אלף שקל בחודש. פה מתים מרעב, אנשים שבורים. מה הם רוצים, שאנשים ילכו לגנוב?", זעק.

בשבוע שעבר הפגינו סוחרי שוק הכרמל כרמל פעמיים נגד החלטות קבינט הקורונה. שלמה, בעל בסטה בשוק, מוחה על מדיניות הממשלה וטען כי המצב הביא את הסוחרים לכדי רעב. "אין לאנשים מה לאכול, זה לא בסדר. צריך לפתוח את הכול", אמר. "אני סגור כבר יותר מחודשיים, יש צדק בעולם?".

הקניונים ממשיכים לפתוח

במקביל, קניוני קבוצת עופר נפתחו פעם נוספת בניגוד לתקנות הקורונה. הקבוצה ממשיכה במחאה נגד פתיחת מרכזי המסחר הפתוחים שהחלה בסוף השבוע, הפעם לבדה וללא הצטרפות קניוני עזריאלי. גורמים בקבינט הקורונה אמרו כי פתיחת הקניונים תעלה מחר לדיון בישיבה.

מחאת בעלי הבאסטות. שוק הכרמל, ת"א 17 בנובמבר 2020. מרים אלסטר/פלאש 90, פלאש 90
"מה הם רוצים, שאנשים ילכו לגנוב?". מחאת הסוחרים, השבוע/פלאש 90, מרים אלסטר/פלאש 90

בין הקניונים שנפתחו היו הקריון, גרנד קניון באר שבע והקניון הגדול בפתח תקווה. אולם, לדברי מוכרת בחנות להלבשה תחתונה בקניון הגדול שבפתח תקווה, באופן רשמי, ההנהלה מודיעה שהקניון סגור ומנסה לגלגל אליהם את האחריות. "בעלי החנויות מבינים שמדובר במניפולציה של הקניון עליהם", טענה.

"בעלת החנות שלי קיבלה אתמול הודעה מהנהלת הקניון שאומרת שהקניון ייפתח ואנחנו נשמח אם תפתחו גם. אבל בפועל הם מתנערים מהאחריות, רוצים להפיל את זה עלינו", הוסיפה. "ראיתי גם שבאחת התגובות הרשמיות הם אומרים שהקניון יהיה סגור".

פתיחת קניון עופר פתח תקווה, 22 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
בניגוד להנחיות. הקניון הגדול בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

רועי, מנהל סניף של רשת "פוט לוקר" בקניון, סיפר כי "ביום שישי פתחנו 45 דקות ואז סגרו אותנו. עכשיו כבר עבר הזמן של פעם שעברה וזה עוד לא קרה. עוד מעט המשטרה תגיע לפה ונראה מה יהיה".

"חשוב לפתוח כדי להראות לאנשים שאפשר לחזור קצת, לתת מענה, לראות חיוך ושמחת חיים. תענוג לראות את המרכזים הפתוחים נפתחים", הוסיף, אך חידד כי "זה פוגע בהמשך הפתיחה שיכולה להיות לנו. אין מרחק בין כל אחד, וזאת בעיה. אני מרגיש שזה יכול לעצור אותנו".

בניגוד להנחיות משרד הבריאות | שוטרי משטרת פתח תקוה רושמים אזהרה לבעל חנות בקניון הגדול בפתח תקווה 20 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"פתיחת המרכזים הפתוחים יכולה לעצור אותנו". אכיפה בקניון הגדול בפ"ת, שלשום/ראובן קסטרו

ביום שישי, במחאה על החלטת קבינט הקורונה לפתוח את המרכזים הפתוחים, פתחו קניוני עופר וקבוצת עזריאלי את קניון איילון, הקריון, גרנד קניון באר שבע, הקניון הגדול בפתח תקווה וקניון מודיעין. לקניון הגדול הגיעו שוטרים והזהירו את בעלי החנויות שפתחו בניגוד להנחיות. רוב הבעלים נשמעו למשטרה, אך בסניף המשבר לצרכן סירבו, והמנהל זומן לשימוע בשבוע הבא.

מקבוצת עזריאלי נמסר כי "פתיחת שלושת הקניונים היתה על פי עקרונות המתווה המתגבש עם משרדי הממשלה הרלוונטיים. הפיילוט הושלם בהצלחה ותוצאותיו מועברות לגורמים אלה, לצורך בחינתם. עד לקבלת החלטות חדשות בסוגיית המתווה על ידי קבינט הקורונה, קניוני הקבוצה ישארו סגורים ויפעלו במתכונת המאושרת על ידי הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully